Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

NiklasBerntsson

Avslutat medlemskap
Behöver göra ett makro där jag kan ändra bildupplösningen på flera bilder samtidigt. Har provat att göra detta i photoshop cs men jag måste ha två olika p.g.a att när jag skall minska en liggande bild (säg 1600x1200) till 800x600 så går det bra, men när samma makro skall fixa en stående bild blir inte upplösningen 600x800 utan större. Vet någon hur man fixar detta problemet eller måste man ha ett makro för stående bilder och ett för liggande bilder?

Niklas
 
Kanske ingen lysande hjälpinfo från min sida, men jag har inte hittat ett sådant sätt och kör med två makron, ett för liggande och ett för stående.
 
Känns bara som om det är lite jobbigt om man vill ändra en hel mapp, då måsta man ju ta kort för kort. Dumt tycker jag. Finns det möjligtvis något annat program som klarar detta? Har tidigare använt JAlbum men tycker att det komprimerar jpeg bilderna lite för mycket så kvaliteten försämras asevärt.
 
Fit image

Använd Fit image (i file automate) Vet inte vad det heter i svenska versionen.

Gör så att bilden passar inom 800X800 så blir den alltid antingen 800 bred eller 800 hör och 600 på andra hållet.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    15.3 KB · Visningar: 170
I PS finns annars funktionen "Arkiv -> Automatisera -> Anpassa bild", då kan du ange värdet 800-800 och då blir bilden på längsta ledden alltid 800, och då kvittar det om bilden är stående eller liggande

// Anders

EDIT: Läste inlägget ovan, men nu fick du i alla fall även den svenska förklaringen :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.