Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)
Macro gör att du kan komma väldigt nära objekt så att du kan förstora upp små delar som t ex en blomma eller en liten skalbagge.

För att åstadkomma detta så finns det alltifrån speciella objektiv till försättslinser och ringar för att flytta närgränsen på vanliga objektiv.

Så det går alltså att göra med din kamera.

För att dra den tekniska definitionen så är makrofoto när avbildningsskalan är fårn 1:1 till 1:10. Sedan blir det mikrofotografering.

Men för att ge ett exempel också på vad avbildningskala är så låt säga att du fotograferar en fjäril.
Fjärliens öga är 2mm i diameter och om ögat avbildas 2mm på filmen är avbildningsskalan 1:1.
Avbildas ögat som 1 mm på filmen är skalan 1:2 och avbildas ögat som 4 mm är skalan 2:1.

I praktiken kan man använda olika tillbehör som nämnts ovan.
Ett exempel är på 50mmsoptik sätta en 25mm mellanring och en 2x-telekonverter.Då får man avbildningsskala 1:1.

Jag har köpt Hoya försättslinser till min eos300-ett kit om 3 linser (+1, +2 +4) kostar ca 600-700 kr beroende på diameter. Denna metod verkar dissas av proffsen, men är ett billigt sätt att komma igång och testa. Jag har haft väldigt kul iallafall- och några bilder är jag riktigt nöjd med. Stativ är nästan alltid nödvändigt eftersom det ofta blir långa slutartider.

Sinuslinus skrev:
För att dra den tekniska definitionen så är makrofoto när avbildningsskalan är fårn 1:1 till 1:10. Sedan blir det mikrofotografering.

Om detta tvistar de lärde... Har inte sett en enda bok/artikel där man varit överens om vart gränserna för close-up/macro/micro går, men visst i de trakterna ligger det...

Dagens tips för Hoya-linserna är att absolut inte få vatten på dem om man inte vill pusta dem tills man blir blå...

Förutom stativ så kan även en bönpåse vara bra (samt fjärrutlösare så klart).

Sinuslinus skrev:
För att dra den tekniska definitionen så är makrofoto när avbildningsskalan är från 1:1 till 1:10.

Jo, detta är en vanlig definition. Men visst är det egentligen bakvänt att definiera ett närbildsområde som är beroende av filmformatet?
Jämför 1:1 på en småbildskamera och en stor storformatare. I det senare fallet blir det inte mycket till närbildsfoto. 1:1 på en digitalkamera med yttepyttesensor å andra sidan, det kan man kalla NÄRBILD.

Acke> Jodå, det blir självklart lika mycket närbild med storformat som med småbild. Det är lika stor yta på filmen som täcker objektet och vid lika många gångers förstoring kommer självklart motiven vara lika stora på både bilden från det stora negativet som den från det lilla. Förstorar du till samma faktiska storlek däremot är ju den sistnämnda bilden mer förstorad, men det är nog inte så aktuellt. 10*15 cm kopior från 20*20 cm negativ... :)

Det var just så jag menade. Med skala 1:1 på en småbildskamera får man med vingen på en fjäril. Det är lätt att förledas att tro att 1:1 för en mellanformatare ger lika stor avbildningsyta (i cm2).

Det är klart att det gör, annars är det inte skala 1:1. Jag har ingen erfarenhet alls i detta, men det är mer en begreppsfråga. 1 cm vinge ger 1 cm vinge på alla filmer, såvida skalan är 1:1.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar