js1
Aktiv medlem
Makten skrev:
Ett till ett stämmer ju inte på något sätt överens med vad du ser på fotopappret,
Nej, det är ju klart men vi pratar ju om avbildningskalan på sensorn.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Makten skrev:
Ett till ett stämmer ju inte på något sätt överens med vad du ser på fotopappret,
Jag menade förstås tvärtom. Se så förvirrande det är! ;-)Göran Larsson skrev:
Men det blir ju helt fel. Ett 50mm-objektiv tillverkat för en APS-kamera blir 50mm även på en 35mm FF-kamera och motsvarar på inget vis ett 75mm-objektiv, varken i brännvidd eller bildvinkel. Bildvinkelmässigt motsvarar det ungefär 33mm för 24x36mm, men du kan nog räkna med lite mörka hörn också.
Nej, inte om du jämför med ett foto.Göran Larsson skrev:
Naturligtvis rymmer ett större papper mer.
Det är ju det jag säger. Det är därför det är lite knepigt med "1:1" på ett objektiv. Men, det kanske är vettigaste sättet att återge det.Stopp! Lämna fotopappret. Det finns inget som kan graveras i på objektiven som direkt kan ange hur stort det blir på fotopappret. Det enda objektivtillverkaren kan ange är hur objektivet avbildar något på filmen/sensorn. Samma gäller kartan. Om du förstorar kartbladet eller förstorar negativet så gäller inte 1:50000 eller 1:1 längre. Varken objektivtillverkaren eller kartproducenten kan ta något ansvar för vilka förstoringar eller förminskningar som görs efter negativet är exponerat eller kartbladet är tryckt.
Precis, och däri ligger också "problemet" eftersom sensorn kan vara olika stor.js1 skrev:
Nej, det är ju klart men vi pratar ju om avbildningskalan på sensorn.
Men det är förvirrande för att en del envisas med att "räkna" om brännvidder även om brännvidden inte ändras.Makten skrev:
Jag menade förstås tvärtom. Se så förvirrande det är! ;-)
Det är jag väl medveten om, men eftersom brännviddernas "normala" utsnitt (vid 35mm film) är väl rotat så är det lätt att jämföra med det.Göran Larsson skrev:
Men det är förvirrande för att en del envisas med att "räkna" om brännvidder även om brännvidden inte ändras.
Visst, men försvåras ju en aning av att alla APS-sensorer inte är lika stora. Men det är klart, har man bara koll på sin egen kamera så. Jag tycker dock att det kan vara bekvämt att räkna om ifall man vill jämföra utsnitt på ett objektiv man tänker köpa, så att man vet ungefär vad det blir i rutan.Det verkar finnas många på fotosidan som har anammat det amerikanska systemet att tänka i miles och inches, och sedan räkna om till det metriska systemet. Då är det inte så konstigt att de tycker det metriska systemet är förvirrande och svårt. Det bästa är att sluta upp med att försöka räkna om allt till hur det var tidigare. När jag använder min Dynax 7D försöker jag inte hela tiden räkna om alla siffror till hur det var en gång i tiden med Tri-X i min SRT-101, t.ex. är mitt AF 100mm/2.8 MACRO 100mm även i mina tankar, inte 153mm som andra verkar tro att det är.
Makten skrev:
Precis, och däri ligger också "problemet" eftersom sensorn kan vara olika stor.
Äh, vi dividerar ju om trams här. Det jag säger är att det kanske borde stå nånstans hos tillverkaren att man ska ta sensorns storlek i beaktande då man läser innantill i makro-objektivens specifikationer. Och även vilka brännvidder som motsvarar vilka. Är det för mycket begärt?
Göran Larsson skrev:
...t.ex. är mitt AF 100mm/2.8 MACRO 100mm även i mina tankar, inte 153mm som andra verkar tro att det är.
millimeter skrev:
Ett bra mycket större hjälpmedel vore att tillverkarna införde skärpedjupsskala på *alla* objektiv, inte bara gamla, dyra eller avancerade.
Nej. Det är ett riktigt makroobjektiv vars längd är mycket längre i 1:1-läge.acke skrev:
Hoppas då att det inte är ett internfokuserat objektiv.
Makten skrev:
Men, jag kände redan i eftermiddags att vi inte kom nånstans, och att alla i tråden har rätt på sitt sätt. Det är en fråga om tolkning och tekniskt förståelse helt enkelt.
dumbo skrev:
Men då uppstår ett nytt problem, eftersom även skärpedjupet beror på sensorstorleken.