Jag tror (precis som Martin) att alla i den här diskussionen förstår precis vad 1:1 betyder. Det intressanta är ju om det är det optimala sättet att ange makroobjektivets "prestanda" (kommer inte på något bättre ord än "prestanda").
Se det ur "nybörjarens" perspektiv:
Det nybörjaren vill veta är ju hur mycket som kommer med i bilden när objektivet är inställt på närgränsen. Begreppet "1:1" betyder ju att man får med...
15x22 mm om kameran har 1,6x-sensor
24x36 mm om kameran har "fullformatssensor"
56x56 mm med en Hasselbladare
200x250 mm på 8x10 tums storformatare (nästan ett A4-ark, snacka om makro...)
Man måste alltså veta sensorns storlek för att förstå vad "1:1" innebär i praktiken. Det tror jag kan vara förvirrande för den oerfarne fotografen.
Göran Larsson skrev:
Varför var det lättare innan digitala kameror? Det fanns ju olika storlek på "sensorer" redan då, 24x36, 18x24, 60x60, 60x45, ...
Visst fanns det flera format redan innan det digitala kom, och de formaten finns ju kvar. Det analoga lever fortfarande (om än i en tynande tillvaro). Idag har vi dessutom fått ett antal digitala format, "fullsensor", 1:1,3, 1:1,6, m.m.
Dessutom används ju samma makroobjektiv idag till flera sensorformat. Ett Canon 100mm-makro går ju att använda både på 5D-huset och på 350D-huset. Maximala avbildningsskalan är givetvis 1:1 i båda fallen, och är man då oerfaren så är det lätt att tro att bildutsnittet blir detsamma.
(Jodå, jag vet att det redan på den analoga tiden gick att köra 6x6-, 6x4,5- och 24x36mm-magasin på en mellanformatare, men det var ju bara för avancerade fotografer. Den stora massan körde med småbild, 24x36, ett enda format.)
Göran Larsson skrev:
Sensorns storlek kan inte påverka objektivets optiska egenskaper, t.ex. avbildningsförhållandet vid makrofotografering, dvs 1:1 är alltid 1:1 oavsett sensorstorlek. Ett föremål som är 5mm blir med 1:1 alltid 5mm på sensorn, oavsett om sensorn är digital i APS-storlek, om sensorn är 24x36mm på en 135-film i en Nikon F1 eller om sensorn är 60x60mm på 120-film i en gammal hederlig Hasselbladare. Det enda som skiljer är hur mycket av omgivningen runt föremålet som registreras av sensorn och det påverkas inte av om sensorn är digital eller analog.
Javisst är det så, och det stämmer också överens med vad jag och alla andra har skrivit här.