Annons

Makro till barn - nybörjare. Vilket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Theryd

Aktiv medlem
Hej,

Min dotter, 11 år, har fått ta över min gamla 350 D och fotar ganska ihärdigt...det hon har fastnat för (just nu) är väl närbilder/macro....
Hon har provat fota med mitt 100 mm macro och tycker såklart att det är väldigt roligt och önskar sig alltså någon typ av macro av tomten... Min fråga: vilket objektiv ska man titta på, vilken brännvidd?
Hon har också provat mitt 50 mm, men tycker inte att hon kommer tillräckligt nära... ?
Får inte kosta mer än ca 2500 kr. Begagnat är absolut OK.

//Therese

Fråga: Har tittat på Canons 60 mm macro - beg.
Kommer min dotter att uppleva att skillnaden mot mitt 50 mm 1.8 som hon har provat, inte är så stor?
Kommer ett 70 eller 90 mm att bli för tungt/stort för henne...hon är trots allt bara 11 år....när hon har provat mitt 100 mm så är det alldeles för tungt för henne....

Canons 60 mm mot Sigmas 50 mm macro ?

Svar på 60mm macro kontra 50mm 1,8: Brännviddsmässigt skiljer det ju inte mycket. Men handlar det om att komma nära saker så är det en jätteskillnad eftersom 60mm är ett äkta macro, vilket inte det andra är. 45cm mot 20cm närgräns om jag läst rätt. Dock kan ju 60mm vara lite kort om man vill smyga sig på insekter, men för blommor och andra döda föremål duger det nog ganska gott.

Ett andra alternativ är ju att köpa en uppsättning macrolinser att använda på befintlig optik. Inte riktigt lika bra optiskt som ett äkta macro, men för en elvaåring kanske det räcker i inledningsskedet. Gör hon sedan macrofoto till "sin grej" kan det ju vara värt att köpa riktiga grejer senare.

/J.

Svar på 60mm macro kontra 50mm 1,8: Brännviddsmässigt skiljer det ju inte mycket. Men handlar det om att komma nära saker så är det en jätteskillnad eftersom 60mm är ett äkta macro, vilket inte det andra är. 45cm mot 20cm närgräns om jag läst rätt. Dock kan ju 60mm vara lite kort om man vill smyga sig på insekter, men för blommor och andra döda föremål duger det nog ganska gott.

Ett andra alternativ är ju att köpa en uppsättning macrolinser att använda på befintlig optik. Inte riktigt lika bra optiskt som ett äkta macro, men för en elvaåring kanske det räcker i inledningsskedet. Gör hon sedan macrofoto till "sin grej" kan det ju vara värt att köpa riktiga grejer senare.

/J.

Än så länge är det mest döda prylar hon gillar ;) typ blommor och annat som inte flyger sin kos.....
Har sett ett beg 60 mm på Blocket....man kanske slår till...eller tipsar tomten om fyndet ;)
Tack för synpunkter.

Hej! Skulle kolla på Tokina 35/2.8 macro som klarar 1:1 och fungerar även bra som ett "general purpose" objektiv. Har ett som jag använder en hel del på min 7D och resultaten kan bli helt fantastiska. Skulle ej välja det om jag BARA ville fota macro (35mm gör att man måste vara väldigt nära ibland och det kan bli problem med t.ex. insekter) men som ett fint objektiv som även hanterar macro väldigt bra är det oslagbart.

Är mellanringar ett dåligt alternativ?

Jag fotade mycket med mellanringar som barn på 70-talet. Det var magiskt.
Med en sats om tre olika ringar som man kan kombinera på åtminstone sex olika sätt är man beredd på de flesta närbildssituationer.

Petter ...

ANNONS