Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro samt "allround" till canon eos 550d

Produkter
(logga in för att koppla)

emmylinneas

Ny medlem
Hej jag tänkte köpa mig ett macro objektiv, det står mellan Canon EF 50/1.4 usm och Canon EF 100/2.8 usm macro.

Jag vill gärna kunna fota lite allt möjligt med objektivet (bl.a. porträtt men även närbilder på små insekter o liknande)

Vilket passar bäst till just dessa typer av foto?

Jag är ganska ny med kameran så det hade varit väldigt bra med lite tips o rekomendationer ang. objektiven! :)

Mvh

Tack!
Om man ska fota på exempelvis ett bröllop, fungerar detta objektiv bra eller jag ska satsa på något helt annat då? :)

EF 50/1.4 är inget macroobjektiv men väldigt bra som normal.
Kolla istället på 50/2,5 om du vill ha macro. Det är riktigt skarpt men kanske lite bökigt som allround eftersom man måste vrida fokusringen väldigt mycket.

Nämda ef-s 60 macro funkar bra både till portträtt och närbilder. Likaså ef 50/2,5 mini macro. Ef 10072,8 är bättre till insekter än dom andra nämda macrona och bra till portträtt också. Ef 50/1,4 har bra ljusstyrka men tråkig närgräns på 45 cm.
Bra objektiv på en aps-c kamera med macro och goda allround egenskaper är Tokina AT-X M35/2,8 1:1 tycker jag. Fast du får gå nära i macroläget.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar