Annons

Makro-objektiv till Nikon D90

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag dök in i trådskaparens fotoväska och hittade inga objektiv?????

Jag började testa macro med D80 och det snorbilliga 50mm f/1,8 med mellanring, inropad på Tradera. Det är det allra billigaste sättet att börja med macro. Man får dock köra helt manuellt.
Numera kör jag Tokina 100mm f/2,8, som är en superglugg, men till ett helt annat pris.

Ytterligare en bekräftelse på Oscars strålande sammanfattning, där han avslutade med "sen brukar det komma nån och föreslå mellanringar till ett 50/1.8."

Vilket just hände...
 
Det är sorgligt att se att inte ens en tredjedel av inläggen är relevanta svar till frågeställaren. Det är sådana som ni som gör att FS tappar i popularitet, ett missnöje man kan läsa på andra fotoforum.
Ett såpass stort forum som FS, med ett enormt antal inlägg gör det både svårt och tidsödande att använda sökfunktionen. Hjälp till istället för att leka språkpoliser.
 
Ja jag vet faktiskt vad skillnaden är efter några år i systemkameravärlden ;) Tänkte inte direkt på att använda rätt termer då jag antog att folk skulle förså vad jag menade. tack endå.

Problemet är att ordet "objekt" finns och betyder något annat än en förkortning av "objektiv".

10 poäng får du ändå för att du inte skrev "lins" eller "glugg"!

Jag har nikons nya 60/2.8G ED. Knivskarpt överallt. Intern fokusering och "fokus override" som man använder mycket vid macrofoto.

Edit: sorry, missade en hel radda inlägg. Ska aldrig mer lämna fönster öppna länge.

Behåll poängen dock.
 
Senast ändrad:
Ett såpass stort forum som FS, med ett enormt antal inlägg gör det både svårt och tidsödande att använda sökfunktionen.
Ja, särskilt när man inte kan stava till ordet man ska söka på. Därför kan det vara till hjälp om någon påpekar hur det stavas, så att man kan söka själv. Men det handlar tydligen som vanligt om att frågeställaren ska få svaren serverade på silverfat, utan egen ansträngning. Jag börjar tro på snacket om "den förlorade generationen". Att inte ens orka skriva ut hela ordet objektiv. Hur lat får man bli?

Hjälp till istället för att leka språkpoliser.
Det är ju det vi gör. Fattar du inte det? Det blir lite svårt att hitta några objektivtrådar om man söker på objekt. Det är nämligen något helt annat. Alltså är det till hjälp att påpeka det.

Jag ger upp. Folk är tydligen helt... Ja, vad ska man säga? Inkompetenta? Bortskämda? Lata?

Lycka till med objekten!
 
Ja, särskilt när man inte kan stava till ordet man ska söka på. Därför kan det vara till hjälp om någon påpekar hur det stavas, så att man kan söka själv. Men det handlar tydligen som vanligt om att frågeställaren ska få svaren serverade på silverfat, utan egen ansträngning. Jag börjar tro på snacket om "den förlorade generationen". Att inte ens orka skriva ut hela ordet objektiv. Hur lat får man bli?


Det är ju det vi gör. Fattar du inte det? Det blir lite svårt att hitta några objektivtrådar om man söker på objekt. Det är nämligen något helt annat. Alltså är det till hjälp att påpeka det.

Jag ger upp. Folk är tydligen helt... Ja, vad ska man säga? Inkompetenta? Bortskämda? Lata?

Lycka till med objekten!

Var det en objektiv åsikt? :)
 
Ja, det är ganska tråkigt att du sitter och letar fel i inlägg som handlar om att försöka hjälpa en människa.

Hjälpa en människa, tycker du det är att hjälpa en människa när man som du direkt går in och påpekar fel i hennes ordval som du gjorde.

Stå för vad du har gjort. Jag står för min kritik när det gäller dig, med all rätta. Du har inte överhuvudtaget behövt gå in och påpeka för henne att det heter objektiv och inte objekt.

Att du sen slår ifrån dig och kastar skit på mig säger bara allt om dig själv som person.

Ni finns i alla forum, tråkigt nog
 
Hjälpa en människa, tycker du det är att hjälpa en människa när man som du direkt går in och påpekar fel i hennes ordval som du gjorde.

...

Hur ska man veta om en person slarvar med benämningen eller inte vet vad det heter?

Alla kan väl ta en korrigering, det är väl bara att låta saken passera om det var avsikligt. I detta fall om man ska söka på ordet i fråga blir det ju helt fel. Googla på objekt så hamnar du på programmeringssidor.

Vidare så är det jobbigare att läsa text som innehåller fel, stavfel, grammatiska fel osv, det bryter flödet.

Klaga gärna när jag skriver fel.
 
Diskussionen har redan spårat ur, så jag kan väl lägga mer ved på brasan.

Jag håller med Makten, man måste se till att frågan blir relevant innan den börjar diskuteras, annars kan inte tråden återanvändas. Han har bara påpekat ett rätt allvarligt fel i ordvalet, jag hade gjort likadant. Någon har kallat en del personer för att tillhöra "Generation gratis", det är kanske ingen dum beskrivning.

Redan de gamla grekerna skällde på ungdomen, varför skulle inte vi göra det?

Per.
 
Han har bara påpekat ett rätt allvarligt fel i ordvalet, jag hade gjort likadant.
Per.

Ok, ni som ska hålla på och leka språkpoliser i forumen, har ni någonsin hört talas om dyslexi. Alla har inte lätt för att stava eller finna rätt ord, men det gör det inte legitimt för en del att klaga på det.

Det är oförskämt och arrogant. Sen till er som försöker vara roliga på den äldre generationens bekostnad, det visar bara på omognad.
 
Nikkor 105 2,8 VR

Slog jag till på o ångrar mig inte en sek, så det kan jag varmt rekommendera.
 
Maria, som startade tråden med endast 6 inlägg i bagaget, hur tror ni hennes reaktion och förtroende till medlemmarna på FS är efter detta.

Jag tycker flera av er är stora (skriver inte ut ordet) som kräver minst en mellanformatare vid rektoskopi.

Så länge som modereringen på FS är lika med noll, kan ni tyvärr få härja fritt.

Skall det vara så förb. svårt att visa hänsyn och respekt till, framför allt nya medlemmar?
 
Slog jag till på o ångrar mig inte en sek, så det kan jag varmt rekommendera.
Nikons 105:a är tveklöst en bra optik. Vr är ett klart plus. Den föll dock ur när jag valde macro, till fördel för Tokina 100 f/2,8. Nikon saknar idiotiskt nog bländarring, vilket gör den oanvändbar med konventionell mellanring eller bälg.
 
Hjälpa en människa, tycker du det är att hjälpa en människa när man som du direkt går in och påpekar fel i hennes ordval som du gjorde.
Ja, eftersom det hjälper henne att söka efter information om det som tråden handlar om.

Stå för vad du har gjort. Jag står för min kritik när det gäller dig, med all rätta. Du har inte överhuvudtaget behövt gå in och påpeka för henne att det heter objektiv och inte objekt.

Att du sen slår ifrån dig och kastar skit på mig säger bara allt om dig själv som person.

Ni finns i alla forum, tråkigt nog
Jag skriver dagligen drösvis med inlägg för att hjälpa andra medlemmar att välja rätt utrustning, att förstå hur kamerateknik funkar, och mycket annat.
Vad har du tillfört? Du har 9 inlägg, varav 6 är bråkmakeri. Du bråkar om att jag försökt hjälpa en annan människa till bättre vetande. Är du helt från vettet?

Ok, ni som ska hålla på och leka språkpoliser i forumen, har ni någonsin hört talas om dyslexi. Alla har inte lätt för att stava eller finna rätt ord, men det gör det inte legitimt för en del att klaga på det.
Nyss hette det ju att trådskaparen visste hur det stavades, och att det var en förkortning. Hur ska du ha det?

Det är oförskämt och arrogant. Sen till er som försöker vara roliga på den äldre generationens bekostnad, det visar bara på omognad.
Trådskaparen är 20 år. Jag är alltså äldre än hon.
Du är otroligt oförskämd och arrogant, om någon.

Skall det vara så förb. svårt att visa hänsyn och respekt till, framför allt nya medlemmar?
Du menar att det är respektfullt att låta en person förbli ovetande om ett ords stavning, om det innebär att hon inte får den information hon behöver? Varför skulle hon ställa en fråga om hon själv redan tagit reda på allt som hon vill veta?


---------------------------

Vafan är det fråga om? Har jag kommit till lättkränkta klubben? Jag börjar undra om det är ett skämt.
 
Skall det vara så förb. svårt att visa hänsyn och respekt till, framför allt nya medlemmar?

Du skriver precis det jag har menat hela tiden. Går man in och begär hjälp som ny medlem, så behöver man inte direkt få en språkpolis som börjar påpeka stavfel, ordval eller vad det nu kan vara. Det är ingen hjälp, det är oförskämt och översitteri, inget annat.
 
Du skriver precis det jag har menat hela tiden. Går man in och begär hjälp som ny medlem, så behöver man inte direkt få en språkpolis som börjar påpeka stavfel, ordval eller vad det nu kan vara. Det är ingen hjälp, det är oförskämt och översitteri, inget annat.
Har du ens läst vad trådskaparen själv tycker om saken?

"Men jag anklagar absolut inte honom, för han påpekade bara det jag skrev. Och det var helt rätt avhonom ! Han kan inte veta vad jag kan eller inte, så hans inlägg kunde varit till stor hjälp om jag inte vetat :)"

Sluta nu med ditt pinsamma smutskastande. Du skämmer bara ut dig.
 
JA, man behöver ju inte undra vem som är ett skämt. Ta och läs vad du själv skriver. Du menar alltså på fullt allvar att du har din fulla rätt att gå in och påpeka och bestämma hur andra ska formulera sina inlägg o.s.v.

Ta och väx upp!
Nej, varför skulle jag mena det? Var har jag antytt något sådant?

Tillägg: Jag tror att ni andra kan börja poppa popcorn och öppna en öl. Det här kanske blir roligt.
 
Byt telefon nummer med varandra så kan ni reda ut det hela där istället.

Varför låser ingen denna tråd ?
 
Tråden handlar inte längre om vad ursprungsfrågan var och det är mest pajkastning. Låser tråden.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.