Annons

Makro med mellanring

Produkter
(logga in för att koppla)

Sinuslinus

Aktiv medlem
Tänkte återuppta makrodiskussionen igen..

Jag har tänkt köpa en 27,5 mm mellanring.
Hur räknar man ut avbildningsskalan?
Med en 27,5mm vilken skala får jag med mitt 200mm och 50 mm?

Med en omvändningsring får jag då 1:1 med normalen?

27,5/200 = 0,14x
27,5/50 = 0,55x

Dessa siffror är minimiförstoringen, dvs med objektiven fokuserade på oändligt.

Omvändningsringen är jag osäker på, men jag har för mig att det är som du säger.

Brännvidden delat med utdraget räknar man med.
50/27,5 resp. 200/27,5. Alltså drygt skala 1:1,8 med normalen och 1:7 med telet, om de vore inställda på oändligt. Man får ju räkna med objektivets närgräns också förstås. Hoppas det klarnade.

Ähm. Nu kanske jag är ute och cyklar. Men vi fick ju fram ungefär samma sak. Jaja, matte är inte min starka sida.

Tack för svaren.
Ni har ju inverterat varandras uträkningnar men båda verkar bli rätt även om Jims verkar vara enklare att beräkna.

Minimiförstoring? Mitt 200/4 har en närgräns på 2m, blir avbildning större då? kanske ner mot 1:4?

Har provat på några gånger att fotografera med mellanring och bälg.
Det svåra är tycker jag att kunna bestämma fokusdjupet. finns det någon formel för att räkna ut det?
det blir visst mindre med större förstoring , tror jag.

Linus: närgränsen har betydelse. Du kan räkna på det om du mäter hur mycket utdrag objektivet själv tllhandahåller och addera det till mellanringen.

Lars-Åke: kolla här. Det finns en uppsjö såna här på nätet. Har du en handdator finns det program man kan ha med sig på fältet också, det är itne så dumt.

jimh skrev:
Linus: närgränsen har betydelse. Du kan räkna på det om du mäter hur mycket utdrag objektivet själv tllhandahåller och addera det till mellanringen.

Det förutsätter förstås att det är traditionella objektiv som fokuseras genom att samtliga grupper juckas fram och tillbaka tillsammans. Men det förutsätter jag nästan att dina förkrigsgrejer är.

Jim:
Förkrigstiden är nog lite väl tidigt såvida
du inte syftar på Vietnamkriget :). 200objektivet är ett ickeAi dvs tidigare än -77..medan normalobjektivet är ett Ai dvs senare än-77.
Men visst, det är enhetsjuckning som gäller här.

Urdraget på tvåhundran är 3cm så det blir ca 0,29x, dvs knappt 1:3.
Med normalen blir det 0,71x.
Det verkar lockande så jag får väl börja lära mig makrofotografing snart också.

Följdfråga till Lars-Åkes fråga.
Om man vet fokusdjupet, är det det avstånd man ska ha mellan motivet som man vill ha i skärpa och filmplanet?

Jim:
Du verkar ju vara en klippa på sånt här. Tycker att du är värd en nominering till Månadens Medlem.
Du är ju grymt aktiv i både forumet och galleriet!

SinusLinus skrev:
Följdfråga till Lars-Åkes fråga.
Om man vet fokusdjupet, är det det avstånd man ska ha mellan motivet som man vill ha i skärpa och filmplanet?
Nu förstår jag inte helt och fullt vad du menar, men om frågan var huruvida det avstånd som skall anges vid uträkning av skärpedjup är avståndet mellan motiv och filmplan så är svaret ja.
SinusLinus skrev:
Du är ju grymt aktiv i både forumet och galleriet!
fotosidan är ju en bra ursäkt för att slippa gå ut i skogen och smutsa ner de dyra kamerorna :rolleyes:

Då får jag börja bära omkring på ett måttband i väskan också.

Att vara aktiv här på fotosidan är bra (för mig alltså ;)) och därför borde du få lite credit för det. Är också aktiv här men jag är inte lika "klippig" som du på alla dessa fotofrågor.

varför bara 27,5 mm

Jag förstår inte varför du ska satsa på ett 27,5 mm´s rör (Jag förmodar original)? Du kan ju för samma pris få ett piratset med 3 olika rör som gåt att kombinera. Då mellanringen ej har några linser som kan vara av tvivelaktig kvalité så behöver du inte vara rädd för sämre bildresultat.

Jag tvivlar på att jag kan få ett piratset för 175kr.
Detta är en Nikon M2 utan koppling. Man får alltså blända ner manuellt för att mäta ljuset.

Det som kan vara en nackdel med en piratmellanring är att de läcker ljus och glappar i bajonetten.

Sen så gör sig min Nikon F2 bäst med orginalgrejor. Det passar inte (estetiskt) med moderna gluggar och tillbehör till den.

Angående pirattillbehör så har jag bara ett och det var det första och sista piratgrejen som jag köper till min kamera. Det är en teleplus telekonverter och den gillar jag inte. Läs min recension om vad jag inte gillar med den.

Ytterligare fråga

Kan man med hyggligt resultat göra ett macro av sin standard zoom (28-80) mha mellanringar? Vad kan detta kosta?

//Jens

Resultatet lär variera beroende på vad det är för objektiv. Alla objektiv är optimerade för ett visst arbetsavstånd som man ju ruckar med mellanringar. Denna förändring drabbar förmodligen zoomar hårdare än fasta objektiv eftersom det redan är kompromissat en massa i zoomen. Men prova och se hur det funkar med din. Du behöver ju inte köpa dyra ringar för att testa lite, det går bra med en avklippt toarulle och lite silvertejp om du är beredd att hålla i grejerna stadigt. Vill man bygga något mer seriöst med delar från skrotlådan kan man ju limma ihop ett kamerahuslock och ett objektivlock.

Men blir det skarpt så är det en jätteflexibel lösning - man får ju variabel förstoring, med största förstoringen i vidvinkelläget och minsta i tele.

Man kan också om man har en gammal konverter ta bort linserna i konvertern och vipps så har man en mellanring.
Men det är klart tuffare med toapapper..
Eller så använder man en omvändningsring som inte brukar kosta särskilt mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar