Annons

Makro med frontblixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Jag har testat lite makro med min Minolta A1 men har fortfarande svårt med det. På sommaren gick det bra när det var mycket ljus ute, men nu när det är lite mörkare blir det problem.

Problemet är att slutartiderna blir för långa så löv och gräs rör sig för mycket och med mindre bländare blir skärpan på tok för kort.

Jag testade då med blixten, men jag har bara den innbyggda men den fungerade inget bra. Bakgrunden blev svart medans lövet jag fotograferade fick extrema skuggor samt att det överexponerades på vissa ställen.

Jag söker inte tips om ny utrustning utan hur man kan använda den man redan har samt tips om hur man skall ta makrobilder med en kamera typ Minolta A#. Jag har tex lite svårt att bestämma skärpedjupet när jag har valt tele-makro, hur räknar man t.e.x ut det? Kan man t.e.x använda ett kaffefilter som en liten primitiv "soft" för blixten?

Skall åter ut och fotografera lite makro först den 5 November så till des vill jag lära mig lite nya knep :)

Att avhålla sig från utrustningsinköp är ju lovvärt men du kommer att stånga pannan blodig om du skall försöka skapa en tillräckligt stor ljuskälla av den inbyggda blixten.

Gå till en loppmarknad och köp en gammal manuell blixt. Den kan du slå genom paraplyer eller kanske andra mer kreativa lösningar. Att den är manuell är ju inga problem, med en digitalkamera kan du ju hitta lämplig exponering med histogrammet.

Glömde att nämna att jag tar dessa makrobilder i skogen och ett paraply är uteslutet pga att jag inte har plats i packningen.

Jag arrangerar inte heller bilderna utan tar dem så som jag finner dem så ibland blir det ett pillimarit krypande i mossan och då är nog inte ett paraply nått man vill fibbla med :)

Jag köpte en begagnad blixt, men det visade sig sanare att sladden som gick till blixten inte fungerade :-(

Efter det är jag rädd för att jag inte skall hitta en blixt i tid tills jag skall fotografera och då står jag sdär med den inbyggda som ända alternativ.

Skall nästa år köpa en sådan där blixt krans man kan sätta på objektivet vid makrofotografering.Men jag hoppas då att jag har en ny kamera då.

Då hänger det på dina estetiska krav. Själv skulle jag avstå från fotografering i så fall. Eller möjligen använda rörelseoskärpan kreativt. En liten punktljuskälla funkar bra för dokumentation, men det låter ju inte som om det är vad du sysslar med om du skall krypa i mossan.

Det jag gör i mossan är jätte tråkigt. Jag hjälper en polare att dokumenterar växter, mossor, bär och insekter som finns i skogarna runt Hanveden.

Föresten är det kanske fel att kalla det för makro. Närbilder är kanske mer korrekt då minolta har en närgräns på 25 till 60 cm i det som kallas makroläge.

Ett alternativ är att använda paraply som vindskydd och ljusdiffuserare. Du ställer det helt enkelt ovanpå det du fotograferar. Nog får du väl plats med ett litet ihopfällbart damparaply, det tar ju inte mer plats än en kniv. Med den metoden får du ett mjukt och fint ljus.

Jag utgår från att du inte använder stativ. Men det är ju bara att leta naturligt stöd, palla under kameran med stenar och dylikt. Och sen bränna av med självutlösaren.

Ibland känner man sig dum skall du vet och du har just förnedrat mig så hårt det går utan att vara elak eller oförskämd :-D

Det borde jag själv ha listat ut.

Men en fråga kvarstår och som inte är så lätt. Att räkna ut skärpedjupet när man använder makroläge.

Nekomy skrev:
Det jag gör i mossan är jätte tråkigt.

Det tråkiga jag gör i mossan vill ni inte se..

Inte har stativ? Makro och stativ är för mig ett måste.
Men du Nekomy som är en kreativ tänkare. Är det inte en popup på A1? Har för mig en del har byggt till en liten bouncer och reflektor på popupen. Ett litet byggprojekt i vinter kanske?

Den här gossen var ute lite tidigt förresten. Ingen ljusättning där inte utan bara lilla inbyggda. Men de är så snabba de där små nissarna.

Bilagor

• barrtom.jpg
    barrtom.jpg
    36 KB · Visningar: 366
När man ligger så nära marken går det ofta bra med andra saker som stöd. Med AS kan man använda långa slutartider så som 1/15 sekund utan problem och ibland även 1/6 sekund om man har bra stöd.

Jag har stativ med mig men det är för högt för att använde. Ett annat problem är att dessa små kryp rör på sig så man vill hälst kunna förflytta sig så man slipper peta och störa djuren allt för mycket.

Alla små tips är av intresse och din idé om en liten mini boucer verkar vara intresant och jag undrar om du kan rita en liten bild på hur du kan ha tänkt dig det hela. Själv håller jar på att testa en mini softbox jag håller på att konstruera, men jag har inte fått den att fungera son jag vill just nu. Men jag hoppas att jag snart kan komma med en bild på skapelsen.

Aha, tänkte annars förseslå att du gör en Terje, med ficklampa och rejäla exp,tider. Men då drar vi igång lite brusdebatt här. "Bouncer" (är väl egentligen fel namn) som sådan är nog ingen höjdare förstås. Knycker det ljus man så gärna vill ha. Men kombinerat med folie eller något så det får att styras kanske? Eller en extra blixt som man snott från en skrotat kamera.

Har för mig det skrevs något tidigare om det hela. Kolla med en sök i "gör det själv". *trött*.

Bruset känner jag till och det är jag mycket hemma med just nu och det är anledningen till att jag vill använda blixt eller extra ljus. Det var bara det att jag märkte att den inbyggda blixt som just nu är den ända jag har att tillgå var mycket svår att hantera vid makro utan att den överexponerar och ger för kraftiga skuggor.

Terjes råd är alltid bra och även om jag inte kommer använda dem vid kommande fotografering så lysnar man till dem. Även om jag inte gillar komposition så har jag faktiskt även noterat några av Terjes tankar angående detta :)

Men just nu är det paraply som vinskydd och eventuellt en bit staniol för att rikta om ljuset från blixten och en bra ficklampa som skall ner i packningen. Jag tror det kommer att gå bra.

Jim: Du kan få några vita filmburkar av mig så kan du testa om de fungerar för att få mjukare ljus. De vita burkarna är lite tranparenta och släpper igenom ljus. Det är ju bara att klippa i bitar och tejpa på blixten. ;-)

mohei skrev:
Jim: Du kan få några vita filmburkar av mig så kan du testa om de fungerar för att få mjukare ljus. De vita burkarna är lite tranparenta och släpper igenom ljus. Det är ju bara att klippa i bitar och tejpa på blixten. ;-)
Det var ett bra förslag. Men du behöver nog inte ge mig några, jag kan gå ner till min lokala fotobutik och fråga om jag kan få några burkar.

Funkar det med ;-)
Annars är det bara att hojta.

Jag har även funderat på om fryspåsar kan mjuka upp blixtljuset. Det finns ju en typ som inte är av helt klar plast.
Lättare att tejpa på blixten dessutom ;-)

Jag är skeptisk till att hålla på med filmburkar och sånt. Det enda sättet att skapa mjukare ljus är ju att förstora ljuskällan, och en filmburk är inte drastiskt större än den inbyggda blixten.

Det är ju inte omöjligt att konstruera något som skapar mjukt ljus från en inbyggd blixt. Man kan t ex tänka sig en spegel framför blixten i 45 graders vinkel som länkar av ljuset uppåt och låter det studsa framåt mot en stor reflektor.

Men det blir hemskt komplicerat jämfört med att utgå från en riktig blixt, så jag ifrågasätter om det är lönt besväret. Lösningen blir ju dessutom inte så flexibel eftersom man inte kan styra placeringen av ljuskällan som man kan med en riktig blixt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar