Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Bo Persson

Avslutat medlemskap
Hej, vill veta vad jag gör för fel, när jag skall ta Makrofoto på ett stila objekt t.e.x en blomma , så använder jag mig av ett makro Nikon 60 mm 2,8.objektiv , Min tanke är att få hela blomman skarp, och det runt omkring oskarpt , ja ni fattar nog, men när jag fotograferar så blir bara en del av blomman skarp, och det kvittar hur jag gör, så blir det inte som jag tänkt.

Så något fel gör jag med inställningarna jag har fotograferat i Manuellt läge vilket jag för det mesta gör. Skulle vara tacksam om någon kunde förklara lite om hur jag får till det bättre så som inställningar .
 
Skärpedjupet är bara någon mm så det får man räkna med. Med mindre bländaröppning kan man få något större skärpedjup, men då krävs det mycket ljus. Dagens makrobilder med skärpa i hela objektet är sammansatta av många bilder med hjälp av programvara. Stackning.
 
Du får större skärepdjup om du backar något och istället beskär såsom du vill ha bildsnittet. Så prova att ta några bilder på olika avstånd med f/8-f11 typ.
 
Ta in blomman i studion eller någon annanstans där den inte fladdrar för vinden. Notore blommor fladdrar för vinden även när det är vindstilla. Sätt kameran på stativ med en makrosläde så att du kan ta flera bilder på olika avstånd. Använd fokusstacking mjukvara för att slå samman de skarpa delarna från respektive bild till en enda skarp bild.

Alternativt använd någon högupplöst kompaktkamera med liten sensor. En liten sensor innebär att man inte behöver så stor avbildningsskala för att motivet ska fylla sökaren och med mindre avbildningskala följer större skärpedjup.
 
Längre avstånd ifrån blomman

Om du backar bakåt så får du ett större skärpedjup. Titta på Dofmaster så kan du själv laborera med olika bländare, brännvidd och avstånd.

Kamera: D7000 (crop-kamera)
Brännvidd: 60 mm
Bländare: f/16

Exempel 1:
Avstånd till blomman = 60 cm
Skärdpedjup = ca 5,77 cm

Exempel 2:
Avstånd till blomman = 15 cm
Skärdpedjup = ca 0,24 cm

Nackdelen med att backa bort från blomman blir att du får med så mycket annat i bilden. Om du vill fylla hela sensorns yta med en blomma så kan du även gå nära och ta flera bilder med förskjuten fokus och sedan lägga samma alla bilderna i efterbehandlingen, så kallad fokusstacking.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.