Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro eller Normalobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lesaux

Medlem
Hej,

Jag är en fantastisk nybörjare på detta. Dock funderat på att införskaffa ett makroobjektiv. Vill kunna fota några blommor, insekter eller porträtt. Dock mitt aber uppstår,,förutom begränsad plånbok att jag vill kunna fota lite annat också. Kan någon berätta för mig skillnader mellan exempelvis;

Canon EF-S 60/2,8 macro objektiv...frånsett att jag torde kunna gå närmare objektet

och

Canon EF 50 1/4 USM normal objektiv...som torde kunna fota oändligt, men hur "taskiga" blir bilderna på nära håll?

och ett normalzoom typ,

Canon EF-s 15/85

Kan jag använda alla tre till macro eller är det enskilda macroobjektivet så vansinnigt mycket bättre i kvalitet på bilderna....? Fattar inte det riktigt.

Tacksam för ett proffigt svar som jag vet finns här någonstans;)
 
Poängen med ett makroobjektiv är bl.a. att du just kan ha ett mycket kort avstånd till det du vill fotografera. Närgränsen är viktig. Närgränsen för 50/1,4 är väl dubbelt så lång som för 60:an (om jag inte missminner mig). Vill du fota makro så är normaloptik (50 mm) med en närgräns på drygt 40 cm inte särskilt fungerande i praktiken.

Du kan iofs använda mellanringar till normaloptiken och komma närmare på så sätt men du förlorar i ljusstyrka.
 
Börja med denna artikel:
http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Det objektivet du nämner Canon 2,8/60mm är mycket allround.
Det är bl.a lämpligt för porträtt på din kamera.
Ljusstyrkan f:2,8 är inte lika bra som på EF 1,4/50mm men ändå inte dålig.

Tamron har ett ungefär likadant makro-objektiv i sitt 2/60mm och då blir ljusstyrkan ett steg bättre f:2 jämfört med Canons 2,8/60mm.

Ett äkta makro ska ge skala 1:1 på närgränsen och det klarar bägge nämnda gluggar.

EF 15-85 är en mycket bra standardzoom. Men man kommer inte alls lika nära inpå med objektivet. Stabiliseringen är naturligtvis bra att ha.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.