Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro - avstånd

Produkter
(logga in för att koppla)

ALEEEX

Aktiv medlem
Hejsan!

Ska köpa mitt första macro-objektiv och fått ett råd av några vänner att köpa 100mm's, då det blir lättare att fota levande föremål. (Tex insekter så dom inte flyger/springer/kryper iväg)

Det jag undrar är om man köper ett 100mm, går det att ha 50mm med? Eller går det inte att "zooma" ut och in? Är den alltid på 100mm?

Finns det några nackdelar med det?

Hejsan!

Ska köpa mitt första macro-objektiv och fått ett råd av några vänner att köpa 100mm's, då det blir lättare att fota levande föremål. (Tex insekter så dom inte flyger/springer/kryper iväg)

Det jag undrar är om man köper ett 100mm, går det att ha 50mm med? Eller går det inte att "zooma" ut och in? Är den alltid på 100mm?

Finns det några nackdelar med det?

Japp den är alltid på 100, vill du zooma får du använda benen ;)
Det finns inga zoomar som är riktiga macro (1:1)
Gillar du fota insekter och liknande skulle jag också rekomendera ett 100 mm, Canons eget 100 mm tycker jag är bra och funkar även utmärkt till att ta porträtt med, Tamrons 90mm är också bra.
Känner du att du har gott om pengar så har Canon nyss släppt ett nytt 100 mm med IS

Mvh Mattias

Du funderar på zoomobjektiv och objektiv med fast brännvidd? Alla äkta makroobjektiv har fast brännvidd. En egenskap objektivet bör ha är att du kan fotografera ett objekt med storleksförhållandet 1:1 vilket betyder att det du fotograferar är lika stort på sensorn som i verkligheten.

Det finns zoomobjektiv som har beteckningen "makro" men de har inte storleksförhållandet 1:1 utan kanske 1:3.

Vill du fota insekter är litet längre brännvidd en fördel då du inte behöver komma lika nära för att fånga motivet. Insekter flyger iväg om du kommer för nära.

Med ett 50mm makroobjektiv får du ett reellt arbetsavstånd till motivet på kanske 10-15 cm från objektivets front, med ett 100mm kan du dubbla avståndet för att få samma förstoring på motivet.

/FW

All right!

Jo, men då blir det nog att jag köper ett macro-objektiv, tittat lite extra på Tamron 90 faktiskt.

Visst finns det riktiga macron med zoom. Nikon har ett 70-180mm Macro
http://www.kenrockwell.com/nikon/70180.htm

Själv använder jag sigmas 150mm f2,8 macro vilket jag tycker funkar kanon sedan på det sitter det oftast sigmas 1,4x teleconverter så man får 210mm vilket är kanon när man skall fota djur som inte gillar att man kommer för nära.

Är det så?

Det finns inga Sigma - macron som är bra då för samma peng?

Sigmas objektiv håller hög klass och de har mycket att välja på. Är du tveksam tycker jag du skall känna på dem i butik.

Generellt kan man säga att alla makroobjektiv håller hög klass. Tamrons 90mm är en klassiker som överlag får goda omdömen och det samma gäller de flesta Sigma. Ta en titt här så kan du bilda dig en egen uppfattning.

http://www.photozone.de/

/FW

Men jag har bestämt mej att jag inte kommer köpa ett "zoom"-macro, utan antagligen ett Tamron 90mm.

Tråden behöver inte fler kommentarer.

Visst finns det riktiga macron med zoom. Nikon har ett 70-180mm Macro
http://www.kenrockwell.com/nikon/70180.htm

Själv använder jag sigmas 150mm f2,8 macro vilket jag tycker funkar kanon sedan på det sitter det oftast sigmas 1,4x teleconverter så man får 210mm vilket är kanon när man skall fota djur som inte gillar att man kommer för nära.

Lustig optik.

1:1,32@180mm
1:3,2@70mm
Tydligen krävs en försättningslins för att få 1:1.

Det är inte så lustigt. Den är uppenbarligen konstruerad så att närgränsen är densamma, oavsett brännvidden (vilket är vanligt), och då gör ju de olika förstoringsgraderna vid olika brännvidder att avbildningsskalan blir olika.

Så fungerar de flesta zoomar.

Huruvida trådskaparen behöver fler kommentarer vet naturligtvis bara han själv, men om tråden behöver det är upp till alla andra.

Det är inte så lustigt. Den är uppenbarligen konstruerad så att närgränsen är densamma, oavsett brännvidden (vilket är vanligt), och då gör ju de olika förstoringsgraderna vid olika brännvidder att avbildningsskalan blir olika.

Så fungerar de flesta zoomar.

Huruvida trådskaparen behöver fler kommentarer vet naturligtvis bara han själv, men om tråden behöver det är upp till alla andra.

Naturligtvis. Syftade mest på att det var en annorlunda macrooptik. Dels pga zoom, och dels pga att den inte når till 1:1.

Är det så?

Det finns inga Sigma - macron som är bra då för samma peng?

Jo, visst det finns tokina också, men det givna förslaget är en marknadens absolut bästa alternativ och därmed så bra att den är en strålande kandidat. Av sigmas macron anser jag att 70mm och 150mm är deras bästa, omkring 100mm anser jag att tamron 90mm är bäst.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar