ANNONS
Annons

Makro [60/2,8D el. 60/2,8 AF-S]

Produkter
(logga in för att koppla)

Skåne10

Avslutat medlemskap
vilket macro skall man välja ?

60mm f/2.8G ED AF-S Micro NIKKOR

60mm f/2.8D AF Micro-Nikkor

AF-S om priset inte är ett problem och du inte tänker använda det på en kamera som kräver att objektivet har bländarring (gäller bara gamla analoga kameror).

Denna diskution gick i en annan tråd nyligen också, det visade då sig att om man vill använda en Nikon mellanring eller bälg för att få ännu större förstoring än 1:1, så krävs bländarringen.

/Karl

Dock finns det mellanringar som blädarautomatiken fungerar med så det är inget problem i sig. Jag hade nog valt den nyare varianten med AF-s.

Jag har både nya och gamla (har inte hunnit sälja den gamla än...). Den nya AF-S 60/2.8 är skarpare helt öppen (nebländat ser jag ingen skillnad) och har snyggare bokeh (bakgrundsoskärpa), dels p.g.a. rundade bländarlameller, men även annat i optiska konstruktionen. Sedan fokuserar den tystare och snabbare med sin AF-S. På minuskontot är väl att frontlinsen sitter mer ytligt (den sitter väldigt djupt på AF 60/2.8D) så man måste vara mer noggrann med motljusskyddet, vilket ibland kan vara lite knepigt när man vill ta bilder på närgränsen. Jag har dock bara testat på DX, så hur de presterar på fullformat kan jag inte uttala mig om.

Joakim

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar