Syvertsen
Aktiv medlem
Här fungerar den utmärkt.Länken funkar sådär... dvs inte alls...
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-100mm-f-2.8-USM-Macro-Lens-Review.aspx
...på mitten ungefär.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Här fungerar den utmärkt.Länken funkar sådär... dvs inte alls...
Bländaren blir ett steg mindre med 1,4x och 2steg mindre med 2x.Lånar tråden för en makro/bländarfråga
Hur påverkas största bländare av att man monterar på telekonveter?
Konvertern ska ju inte påverka närgränsen, men blir bländartalet då dubbelt så stort med 2X telekonverter (bländare 2,8 x 2 = bländare 5,6)?
Det där med ett "steg" blir jag tokig på. 1,4x converter på F2,8 blir F4. 2x Converter på F2,8 blir F5,6. 2,8 - 4 diffar ju 1,2, medans 2,8 och 5,6 är 2,8. Vad är ett steg, liksom? Är ett bländarsteg tre "snäpp" på reglaget? Alltså ett helt exponeringssteg?Bländaren blir ett steg mindre med 1,4x och 2steg mindre med 2x.
Det där med ett "steg" blir jag tokig på. 1,4x converter på F2,8 blir F4. 2x Converter på F2,8 blir F5,6. 2,8 - 4 diffar ju 1,2, medans 2,8 och 5,6 är 2,8. Vad är ett steg, liksom? Är ett bländarsteg tre "snäpp" på reglaget? Alltså ett helt exponeringssteg?
Liten insticksfråga bara:
Vad exakt menas med 1:1?
Har iaf lyckats få grymt bra macro-bilder (finns en i mitt album) med D40s orginal-objektiv och en PK-13 mellanring, så hur ungefär skulle det ligga på samma sorts skalan?
Sigma tillverkar 42 objektiv, vara alla till Sigma, Nikon, Canon och 4/3. Alla utom 7 av dessa 42 görs även för Sony och Pentax, så av någon anledning tycker Sigma att Sony och Pentax är en för liten marknad (eller så är det något med deras fattningar som är krångligt eller dyrt för just dessa 7 objektiv).Tyvärr finns inte Sigma 150 mm till Alpha-mount ännu. Sigma envisas med att behandla Sony som "klumpiga kusinen från landet" - tillverkar det bara för Sigma, Canon, Nikon OCH 4/3.
Av någon underlig anledning så finns Sigma 180/3.5 Makro för båda Pentax och Sony, så det är i sanning konstigt att inte 150/2.8 Makro finns.Det hade varit rimligt att tillverka det för Sony också tycker jag, nu när marknadsandelserna växer.
Bländartalet (eller ljusstyrkan) är förhållandet mellan objektivets brännvidd och dess ingångpupill.Bländaren defineras ju som bekant genom förhållandet mellan bländaröppningen och utgångspupillen, tex 1:2,8.
Nej, den kommer att öka brännvidden och därmed minska ljusstyrkan med samma faktor.Sätter du på en konverter kommer den göra utgångspupillen mindre, och bländaren ändras.
Bländartalet (eller ljusstyrkan) är förhållandet mellan objektivets brännvidd och dess ingångpupill.
Nej, den kommer att öka brännvidden och därmed minska ljusstyrkan med samma faktor.
http://media.the-digital-picture.com/Images/Other/Focal-Length-Background-Blur.jpg
...mer än såhär behövs inte egentligen. Här ser man tre tydliga exempel på vad som händer vid de olika brännvidderna.
... och här ser man att perspektivet inte är någon nämnvärd KG: om du stör dig på kort skärpedjup kan du testa en teknik som jag själv tänkt ta tag i vid tillfälle. Om du har möjlighet så fota ett motiv i kontinuerligt högfartsläge och vrid samtidigt på fokusringen. Du får då ett antal bilder med samma motiv och utsnitt men med fokus på olika delar av motivet. (oftast med de närmsta delarna i mitten av motivet). Sen lägger du varje bild i ett lager i ditt bildbehandlingsprogram och plockar gradvis fram underliggande lager när du går från centrum till kanten i bilden. Jobbar du i studio finns ju möjligheten att göra det hela betydligt mer kontrollerat. Har sett bilde med denna teknik på nätet med galet coolt resultat...
Är längre brännvidd bättre? Sony/Minolta har 50/2,8 1:1 och 100/2,8 1:1 vilket är att föredra?
Kanske lite off-topic men den största anledningen är nog mer att man måste ha megafon med sig om man ska guida modellen om man kör med ett 600 mm. Dessutom blir skärpedjupet kortare (om man vill) med ett ljussvagt kort tele. Men eftersom det är lättare att hitta en lugn bakgrund med tele (eftersom bildvinkeln är så liten) så blir oftaste effekten av skärpedjupet bättre. Själva "tillplattningseffekten" som ett tele ger tror jag är oväsentligt.Ingen som ser saken ur perskpektivsynpunkt?
Ett teleobjektiv för markro, dvs för en småbildskamera över 50 mm, ofta 100 eller upp till 200 mm och man får ju en kraftigt förvrängd bild av den stackars getingen. vem tar ett porträtt av en männsika med 600 mm ? Där nsätan blir skarp och öronen blir oskarpa och med förvrängt perspektiv. Man får intrycket att bilden bir större bakåt.