Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

KGS

Aktiv medlem
Är längre brännvidd bättre? Sony/Minolta har 50/2,8 1:1 och 100/2,8 1:1 vilket är att föredra?

Jag här ingen aning om optisk prestanda på objektiven. Men jag skulle välja 100/2,8 då den här längre brännvidd. Det gör att du kommer lite längre ifrån och att det är lite lättare att få em lugnare bakgrund tack vare den snävare bildvinkeln.

Fördelen med längre brännvidd är ett större arbetsavstånd, speciellt viktigt för insektsfoto. Annars får man ju en lika skarp och lättare glugg till trevligare pris med kortare brännvidd. En större bildvinkel kan så klart både vara fördel eller nackdel.

Okej, jag bör alltså sitta nöjd med mitt 100/2,8 1:1 och inte hetsas av ett utbjudet 50 mm. Båda objektiven är erkänt goda enligt dyxum.com t ex och mitt 100 är riktigt bra. Skärpedjupet är emellertid löjligt kort vid 1:1, tänkte mig att det kanske är lite större med 50 mm.

Okej, jag bör alltså sitta nöjd med mitt 100/2,8 1:1 och inte hetsas av ett utbjudet 50 mm. Båda objektiven är erkänt goda enligt dyxum.com t ex och mitt 100 är riktigt bra. Skärpedjupet är emellertid löjligt kort vid 1:1, tänkte mig att det kanske är lite större med 50 mm.

om jag fattat det rätt så är det ingen skillnad alls... skärpedjup ska bero på förstorningsgrad (dvs det är 1:1 på båda gluggarna) och bländare

Jag finner bara tre anledningar att gå ifrån Minoltas/Sony 100 mm makro;

• Minolta AF 200/4 Macro APO G - löjligt bra, sällsynt och svindyrt
• Minolta AF 3×-1×/1.7-2.8 Macro - löjligt bra, närgånget och svindyrt.
• Sigma EX 150/2,8 Macro DG HSM - extremt bra och alldeles lagom i pris.

Tyvärr finns inte Sigma 150 mm till Alpha-mount ännu. Sigma envisas med att behandla Sony som "klumpiga kusinen från landet" - tillverkar det bara för Sigma, Canon, Nikon OCH 4/3. Det hade varit rimligt att tillverka det för Sony också tycker jag, nu när marknadsandelserna växer.

Om Sony är tröga i sin marknadsanpassning, så är det ingenting mot Sigmas nästan stelbenta uppfattning om vad marknaden vill ha / är beredda att betala för.

Bottom Line; Håll kvar vid Din 100 mm - vänta ut Sigma 150 mm - om den nu nå'nsin kommer.

En större bildvinkel kan ju också vara kul ibland. Just Sigmas 70/2.8 är mig veterligen också den skarpaste som finns om det har betydelse. Nu vet jag iof inte om det är med hänsyn tagen också till briljansen.

om jag fattat det rätt så är det ingen skillnad alls... skärpedjup ska bero på förstorningsgrad (dvs det är 1:1 på båda gluggarna) och bländare

Jag hakar på. Det pratas ju ofta om dom längre macrogluggarnas fördelar, då man ju får lite "utrymme" till objektet, men vilka fördelar har dom kortare macrooptiken?

/K

Jag hakar på. Det pratas ju ofta om dom längre macrogluggarnas fördelar, då man ju får lite "utrymme" till objektet, men vilka fördelar har dom kortare macrooptiken?

/K

Ett kort, säg 60 eller 70mm, går ju utmärkt att använda som porträttoptik, allra helst på FF.
Det är dessutom lättare, vilket kräver ett mindre stadigt stativ. Vid hög förstoring är ju skakningsoksärpa ett stort problem.
Man får ett lite annorlunda perspektiv med ett kortare.

Ett längre har fördelen av ett längre arbetsavstånd, precis som du säger.
Nu har jag inte full men längre macrooptik verkar oftare vara rejälare byggd och med intern fokus, vilket tilltalar mig. Möjligthet till stativfot tycker jag om, då det är mycket skönare att arbeta med om man har stativ.
Istället för porträttoptik får man istället ett ljusstarkt kort-tele.
Dock är det ju dyrare.

Skärpedjupet kan du öka med att blända mer (högre tal, mindre öppning i lamellerna).
//Stanislav

Ingen som ser saken ur perskpektivsynpunkt?
Ett teleobjektiv för markro, dvs för en småbildskamera över 50 mm, ofta 100 eller upp till 200 mm och man får ju en kraftigt förvrängd bild av den stackars getingen. vem tar ett porträtt av en männsika med 600 mm ? Där nsätan blir skarp och öronen blir oskarpa och med förvrängt perspektiv. Man får intrycket att bilden bir större bakåt.
Eller bakvänt vem tar ett porträtt av en männsika med vidvinjkel, eller fisköga, bilden blir som att spegla sig i en skrattspegel.
Dock är det praktistk med lite avstånd till getingen. Och det är ofta imponerande med skarpa fasettögon...
Min mening är att man för närbild oxo msåte ha brännvidd i paritet med objektets storlek för att få ett vettigt perspektiv.
Se den här killens bilder, tagna på insekter med EXTEMT kort brännvidd: http://www5.ocn.ne.jp/~kuriken/html/japan/j-second.html Titta på gallery 1.
Här talar vi om makro med brännvidder i mm området. Klart att avståndet till insekten är kort, Men vi får ett perspektiv som liknar naturligt.
Blommor och mer "platta" objkt kan funkar med telemakro.

Hoppas detta är ett inlägg som markerar att även kort brännvidd har fördeler.

Även vid samma avbildningsskala torde en kortare brännvidd vara mindre känslig för skakninsoskärpa.

Nej det tror jag inte, men jag vågar inte satsa min utrustning på det ;)
Det är väl förstoringsgraden som sätter ribban för hur mycket man kan skaka. Att ett tele skakar mer beror väl just på att det oftast är högre förstoring där(?).

Ingen som ser saken ur perskpektivsynpunkt?

Jo, tre inlägg upp =)

Jag håller med dig om att det blir mycket trevligare proportioner med ett kortare macro.
Jag ser dock inte riktigt problemet vid insektsfotografering.
Ingen/få här har sett en geting i närbild med rätt perspektiv, och därför reagerar man inte heller på att det kanske inte stämmer riktigt när dom fotas med 180mm+2xconverter.
Människors proportioner är mer kända =)

Nej det tror jag inte, men jag vågar inte satsa min utrustning på det ;)
Det är väl förstoringsgraden som sätter ribban för hur mycket man kan skaka. Att ett tele skakar mer beror väl just på att det oftast är högre förstoring där(?).

Om man tänker sig skakningen som en vinkelrörelse och att du i ena fallet har en optik med 1 grads bildvinkel och ett motiv som täcker upp hela sensorn. I andra fallet har du kanske 10 graders bildvinkel och samma förutsättningar (1:1)

En rörelse på på 1 grad gör i första fallet att 100% av motivet flyttas ur bild medans i andra fallet så finns huvudelen av motivet kvar i bild.

Om man tänker sig skakningen som en vinkelrörelse och att du i ena fallet har en optik med 1 grads bildvinkel och ett motiv som täcker upp hela sensorn. I andra fallet har du kanske 10 graders bildvinkel och samma förutsättningar (1:1)

En rörelse på på 1 grad gör i första fallet att 100% av motivet flyttas ur bild medans i andra fallet så finns huvudelen av motivet kvar i bild.

Det stämmer naturligtvis.
Helt fel tänkt av mig i morgondimman =)

Sticker in med en fråga

Lånar tråden för en makro/bländarfråga

Hur påverkas största bländare av att man monterar på telekonveter?

Konvertern ska ju inte påverka närgränsen, men blir bländartalet då dubbelt så stort med 2X telekonverter (bländare 2,8 x 2 = bländare 5,6)?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto