Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Magic Lantern?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vänligen lägg ner tjafset, försök hålla en något så när trevlig ton och håll er till ämnet (som alltså är vad ML tillför eller inte tillför, och inte huruvida det är firmware eller inte).

När man talar om ML tycker jag att det är av värde att veta vad det är man stoppar i sin kamera. ML är inte firmware, utan det är ett tillägg till kamerans firmware, ett program som körs tillsammans med firmware och som tillför möjligheter som inte är inkluderade i det vanliga menysystemet.

Att kalla det firmware är fel, desinformation, och jag tycker inte att forumet ska ge felaktig upplysning om programmet. Vad som finns att veta om det finns på wikin, och programmet har öppen källkod.
 
Har kollat på ML:s hemsida men inte hittat om man har möjlighet att bestämma längsta slutartid innan auto-ISO ökas i A-läge? Det vore great!
 
Jag har ML i en 600D. Jag älskar det verkligen. Men nu verkar det som om Zebra och focusvarning har ballat ur. Får inte fram några zebras.

Så här är inställningarna
Lum Fast
underexposure Disabled
Overexposure 95% (242)
When recording Show
Jag har kameran på M

Vad kan ha hänt? Någon egen inställning i kamerans eget program som stör?
 
Kör Magic Lantern 2.3 på 5D mkII. Jag anar tyvärr två problem som jag tror är relaterade med ML.

1. Batteriet laddar ur. Vid ett par tillfällen har ett typ fulladdat batteri laddat ut fullständigt över natten. Upplevde aldrig detta innan ML-installationen.

2. Dålig kompabilitet med Pocket Wizard TT5. Gjorde häromdagen en plåtning med PW TT5 som triggade blixtar, ett system som vanligtvis fungerar stabilt, men som nu med ML installerat bommade väldigt många exponeringar. Kan inte 100% säkert säga att detta orsakades av ML, men felsökningen hittills pekar åt det hållet.

Någon annan som känner igen sig i detta?
 
Jag har ML i en 600D. Jag älskar det verkligen. Men nu verkar det som om Zebra och focusvarning har ballat ur. Får inte fram några zebras.

Så här är inställningarna
Lum Fast
underexposure Disabled
Overexposure 95% (242)
When recording Show
Jag har kameran på M

Vad kan ha hänt? Någon egen inställning i kamerans eget program som stör?

Provade dina inställningar på min 600D igår och hade zebras som alltid. Kör inte focus assist.
Ominst.?
 
Kör Magic Lantern 2.3 på 5D mkII. Jag anar tyvärr två problem som jag tror är relaterade med ML.

1. Batteriet laddar ur. Vid ett par tillfällen har ett typ fulladdat batteri laddat ut fullständigt över natten. Upplevde aldrig detta innan ML-installationen.

2. Dålig kompabilitet med Pocket Wizard TT5. Gjorde häromdagen en plåtning med PW TT5 som triggade blixtar, ett system som vanligtvis fungerar stabilt, men som nu med ML installerat bommade väldigt många exponeringar. Kan inte 100% säkert säga att detta orsakades av ML, men felsökningen hittills pekar åt det hållet.

Någon annan som känner igen sig i detta?

Har hängt en del på ML forumet och det där med att batteriet laddar ur snabbt känner jag igen. Har själv inte råkat ut för det men det är ett välkänt problem. Kolla deras forum för lösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.