ANNONS
Annons

Macrotele, vad välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Oj, jag trodde ingen kunde vara oenig med mig på den punkten hehe, spännande att vi upplever det så olika:)!

Hmmm ja, inte är det "perfekta" linser några av dem (vad nu "perfekt" skulle vara om vi inte ser till det rent teoretiska:) men att Tamrons känns mer gediget och mer välbyggt anser jag helt klart!

Jag tror nog att min upplevelse av AF-omställningen på dessa objektiv som jag anser vara under all kritik har påverkat mig stort! Kanske är det där min upplevelse och uppfattning stammar ifrån.
Nu har ju dessa samma omställning av AF,en men jag har bara erfarenhet av Sigmas och den upplever jag som bedrövlig minst sagt!

Omställnigen som är nästan lik på Tamronobjektivet vet jag inget om eftersom jag bara hållit det i handen på ett 801,hus, kännt på focusringen i det manuella läget och det lyste kvalitet jämfört med mitt sigma, tyvärr eftersom jag har ett:)

Är vi oeniga om saken så är det spännande, då upplever vi kvaliteten på olika sätt. MEN kanske också med olika referenser, önskemål och erfarenheter.

Bra objektiv totalt sett är dem båda två.

Mvh Niclas.

Ps, Rent estetiskt så tilltalar inte Tamrons mig, men det hör ju inte hit direkt.-)
Gäller synpunkten Tamron 90/2.5 eller 90/2.8? Jag vet inget om hur 90/2.5 känns men fick ett 90/2.8 igår och det känns gediget och stabilt, inte som Canons L-optik, men bra - håller således med dig om ditt intryck. AF-omställningen är inget problem men kan ju kännas knepig för en del. Att det sedan är i klass med och i vissa fall bättre än Canons motsvarighet till ett lägre pris är ju ingen nackdel (förlåt att jag nämner Canon här, ursprungsfrågan gällde ju Minolta vs Sigma...).

Observera att jag inte menade att Tamronobjektivet var direkt dåligt byggd..men att Sigmaobjektivet är klart bättre byggt, Tamronobjektivet har helt okej byggkvalitet, även om det känns väl plastigt för min smak.
Jag talar alltså om Tamron 90/2.8.

Jag hittade ett Sigma för 2695:- men undrar om det bara finns en version av gluggen? Eller är det samma idag som Foto testade ´95?

(Inte heller Minolta, utan Nikon, men jag snyltar på tråden...)

niklasl skrev:
Gäller synpunkten Tamron 90/2.5 eller 90/2.8? Jag vet inget om hur 90/2.5 känns men fick ett 90/2.8 igår och det känns gediget och stabilt, inte som Canons L-optik, men bra - håller således med dig om ditt intryck. AF-omställningen är inget problem men kan ju kännas knepig för en del. Att det sedan är i klass med och i vissa fall bättre än Canons motsvarighet till ett lägre pris är ju ingen nackdel (förlåt att jag nämner Canon här, ursprungsfrågan gällde ju Minolta vs Sigma...).

Ahha, nej det nämnde jag inte nej:) Det är 2,8,an jag pratar om.

(Jag skulle önska att Canon kunde producera en L-lins typ: EF 135 2,0 L usm 1:1.... Jag anser Canons 180 vara lite för långt för mina önskade uttryck och 105mm på gränsen för kort..MEN det förblir ju en tanke som inte riktigt hör till under tråden.)

Mvh Niclas.

Konstigt att knappt någon har snacka om de längre makro-telena runt 180-200. Dessa kan ju vara bra när man ska "skjuta" otäcka smådjur.
Tamrons nya 180:a är ju inte svindyr och ska vara riktigt skarpt (Har för mig att det är en av de skarpaste som tidningarna Popularphoto och någon tysk eller fransk tidning har testat). Svenska Fotot verka komma med ett test av detta objektiv i nästa nummer.

Ja, och det blir intressant!
Jag anser nog att macrotelen i denna b,vidd har ett snävt anv,område. Då väljer jag hellre 105mm även om jag skulle vilja se en 135mm som sagt:)

Kanske anser jag att ett runt 300mm skulle vara mer spännande...Snävt anv,område där också, ja. MEN så mycket mer spännande.-)

mvh Niclas.

Jag har beställt ett Canon EF 100:2,8 USM från tyskland och det var klart billigare än i svedala men till saken är det någon som kört denna glugg på sin DSLR? ska bli intressant att prova den eftersom det blir 160 mm brännvidd på den.

Nitobert skrev:
Jag har beställt ett Canon EF 100:2,8 USM från tyskland och det var klart billigare än i svedala men till saken är det någon som kört denna glugg på sin DSLR? ska bli intressant att prova den eftersom det blir 160 mm brännvidd på den.
Jag har den äldre varianten, utan USM. Har inte kört så mycket macro med den än, men den gör sig bra på min 10D. Några exempel på mina bilder med den kombinationen kan du se här.

Nitobert skrev:

Jag har användt både Canon ef 100:2,8 och Tamron sp 90:2,8 till min 10D. Exempel på ef-bild finns på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=178185 och http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=177910 och ett exempel på tamronbild finns på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=158672.

Båda är bra obejektiv, Canons snabbare och tystare, medan Tamrons ju inte verkar vara mindre skarp.

Bent C. skrev:
Jo, det är definitivt inte det sämsta stället att fota på. Om du är intresserad kan du se fler Borneonaturbilder på www.bentc.net , jag har laddat upp en del av mina foton där.
Nu vill jag också åka till Borneo! Grodan gillade jag (den med utväxterna på huvudet) särskilt. Hur fotade du giftormen - nära eller behörigt avstånd?

Grodan är otroligt läcker. Jag har bara lyckats hitta den två gånger, de är väldigt bra kamouflerade. Ormen fotades på rimligt avstånd (de är inte särskilt aggresiva på dagarna). Jag klantade mig dock rejält vid några tillfällen, kollade på lcd-skärmen att ormen låg kvar, och missade att jag använde EOS 10D (med en bild på lcdn) och inte min kompaktcanon (med sökaren på lcdn), och råkade komma väldigt nära ormen (den rörde sig ju inte när jag flyttade kameran!). Men, som sagt, de är inte särskilt aggresiva på dagen. Och Borneo är verkligen en dröm att fota på, kanske framför allt när det gäller makrofoto. Hör av er om ni åker dit och vill ha tips, jag jobbar där då och då, och har en del tips om bra ställen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar