Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

macroporträttscenobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

uttu

Aktiv medlem
macro+porträtt+scen

jag är på väg att införskaffa mitt andra objektiv
och jag har kommit så långt att det ska vara fast i alla fall.
inte för att jag har någon sådär väldigt bra anledning mer än att det känns som att optisk prestanda/pris/ljusstyrka verkar matcha mig bättre där.

i alla fall äger jag i nuläget tamrons 17-50/2,8

jag vill fota makro(jag gör det redan nu (eller försöker i alla fall), så gott det går, haha)
och porträtt

men sedan tror jag väldigt starkt att fota i scenbelysning kommer bli aktuellt
(och inte bara scen utan också studio med scenliknande belysning)
så ljusstyrka är lite prio

(jag är ganska mycket nybörjare inom digital system, och mitt kamerahus är nikon D80)

i alla fall har jag spanat lite
och kommit fram till att det står och väger lite mellan

tamron 90/2,8 macro
som verkar vara ett riktigt bra macroobjektiv och helt okey vid porträtt(?)

nikon 85/1,8 (inte makro)
som verkar vara Porträttobjektivet liksom
(bra att fota vid konserter också? ellre ljusstyrkan räcker i varje fall?)


budget ligger på ca 5500
och jag funderar även på att köpa nikons 50/1,8, framförallt om jag kör tamronen.

förslag?

(jag har läst mig dum på alla forumtrådar jag gått igenom mellan dessa två objektiv)
när det handlar om dessa pengar vill jag vara säker helt enkelt
=)
 
Mycket för pengarna.....

För SEK 5.500 kann du få en Tokina AT-X 100/2.8 Macro Pro och en EF 50/1.8 II.
Tokinan har jag, den er helt på höyd med Tamron.
Anbefales!!
mvh Erik J
Oooooops....Ingen EF 50 till din Nikon....men Tokinan är lika god för det :)))
 
Nikon AF 85/1,8D är ju ett fantastiskt objektiv för cirka 3500kr. Skulle också välja en macro runt 100mm, kanske Tamron AF SP 90/2,8 Di pga at skön bokeh (ca 4000kr) men de övriga i klassen är bra också (sigma, tokina och Nikons egna) och komplettera med Nikon AF 50/1,8D (ca 1300kr). Då har dy pengar kvar.
Ett alternativ är ju att Nikon 60mm MicroNikkor men då får du ett kortare arbetsavstånd så har du avsikten att ta bilder på skygga insektsbilder kan det vara lite sämre än de med brännvidd runt eller över 100mm. Däremot kan detta ersätta 50mm då det är kanonskarpt har bra byggkvalitet. Sedan kan du ju lägga till Nikon 85:a så har du också en bra lösning. Bara att välja och vraka.
 
nikon 85/1,8 3500
tamron 90/2,8 4000
nikons 50/1,8 1300

tokinan är jag osäker på, har sett för få omdömen på den..=)

men jag blir smått galen
eftersom jag inte vet om jag ska köra tamronen och få makro, eller nikonen och får ljusstyrka

jag kommer fota en del makro

det blir nog tamronen och nikons 50/1,8:a i alla fall.
=)
jag blir bara mera och mer knäpp ju mer jag läser känns det som
men
85an ska ju vara jävligt bra

fast den tar jag senare isåfall

eller?
 
En sak att beakta vad gäller Tamron är ju att autofokusen inte är den snabbaste. Vet inte om du värderar det, men det kan ju vara en punkt att ta med i beaktning. Tror fö det gäller de flesta macroobjektiv även om orginalobjektiv kanske är något snabbare.
 
jo
det är sant
jag kom på det
men det gör det inte lättare att välja
dessutom känns tråden helt meningslös, för jag blir ändå bara ännu mer irriterad på vad jag ska välja
=)
 
HAr Tamron och jag är inte så brydd att autofokusen inte är den snabbaste. När man väl har vant sig så tycker jag att manuell fokus är bäst vid macro, men de gånger jag numera använder autofokus så tycker jag att den har blivit snabbare. Men vem vet, det kanske bara är jag som har blivit säkrare när det gäller användadet av den?

/Andreas
 
kanske blir kruxigt att fånga någon som hoppar?
(det börjar luta åt 85an trots allt)

=)

eller förresten
det var inget tror jag
 
Till AF85/1,8D kan du köpa Soligor mellanringskit från Cyberphoto för ca 1300 kr. Lite plockigare vid makrofotografering eftersom du måste välja fokusområde och montera rätt mellanring, men resultatet blir bra till ett lågt pris.
Då får du ett vardagsobjektiv med snabbare autofokus och bättre ljusstyrka.

Om fokushastigheten inte är viktig så skulle jag också rekommendera Tamron 90/2,8 eller Tokina 100/2,8.
/Erik
 
Apropå detta, hur påverkas brännvidden med ett bakvänt 50/1,8 på en annan glugg? Det kanske kan vara ett billigt makro-alternativ, om man har nån glugg som är lämplig för detta.
 
Även om 50mm f/1.8 objektivet inte uppfyller precis det du frågar efter så är det lätt värt det att köpa i alla fall. Alla borde faktiskt ha det objektivet, det är gryymt bra. Faktum är att jag har både mer flexibla och dyrare objektiv men inget känns lika användbart i lika många situationer.
 
uttu skrev:
macro+porträtt+scen

jag är på väg att införskaffa mitt andra objektiv
och jag har kommit så långt att det ska vara fast i alla fall.
inte för att jag har någon sådär väldigt bra anledning mer än att det känns som att optisk prestanda/pris/ljusstyrka verkar matcha mig bättre där.

i alla fall äger jag i nuläget tamrons 17-50/2,8

jag vill fota makro(jag gör det redan nu (eller försöker i alla fall), så gott det går, haha)
och porträtt

men sedan tror jag väldigt starkt att fota i scenbelysning kommer bli aktuellt
(och inte bara scen utan också studio med scenliknande belysning)
så ljusstyrka är lite prio

(jag är ganska mycket nybörjare inom digital system, och mitt kamerahus är nikon D80)

i alla fall har jag spanat lite
och kommit fram till att det står och väger lite mellan

tamron 90/2,8 macro
som verkar vara ett riktigt bra macroobjektiv och helt okey vid porträtt(?)

nikon 85/1,8 (inte makro)
som verkar vara Porträttobjektivet liksom
(bra att fota vid konserter också? ellre ljusstyrkan räcker i varje fall?)


budget ligger på ca 5500
och jag funderar även på att köpa nikons 50/1,8, framförallt om jag kör tamronen.

förslag?

(jag har läst mig dum på alla forumtrådar jag gått igenom mellan dessa två objektiv)
när det handlar om dessa pengar vill jag vara säker helt enkelt
=)
Kolla in Sigmas nya 70 2,8. Den har kommit nyligen men jag har inte läst några tester på den än. Skulle tro att den är väldigt bra, blir 105 mm bildutsnitt på din D80. Annars så vill jag slå ett slag för Tamronen som verkligen är erkänt bra. Lätt men ändå hyggligt solid, relativt snabb af för att vara en icke afs-glugg. Jag tror dessutom att den expanderar mindre än Tokinas 100 mm vid närgränsen. Nikons 85 1,8 är en suveränt bra glugg som dock inte är självklart bättre än Tamronen, dock något ljusstarkare men saknar macrofunktion. Det ultimata vore kanske en begagnad 85 1,8 plus en begagnad 60 2,8 micronikkor, borde kunna rymmas innanför din budget, även i välvårdat skick. Lycka till.
 
För 6 lakan så kan du få den kombinationen Paul nämner i slutet om du letar på Blocket. Kanske finns prutmån. Samtidgt kommer brännvidderna nära varandra. Ett Tamron SP90 och 50mm f/1.8 känns därför som en bättre (subjektivt förståss) lösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.