Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

alve

Avslutat medlemskap
Funderar på att skaffa mig ett bra men billigt macroobjektiv och behöver lite köpråd först. Hade tänkt fotografera väldigt små insekter som flugor, sländor m.m.

De objektiv jag kör med idag vet jag inte om de lämpar sig just till macro?

Canon EF 20mm f/2.8 USM
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF-S 17-85mm f/4.0-5.6 IS USM
Tamron AF SP 200-500mm f/5.0-6.3 Di LD IF

Har även mellanringar som passar till samtliga objektiv. HAr prövat lite men kanske finns bra objektiv så man slipper mellanringar eller converter?

Tacksam för svar.

Tamron 90mm är ett populärt macro objektiv till bra pris nytt. Annars finns det säkert ett Canon 100mm macro på begagnatmarknaden som är väl så bra. Kolla på www.photosig.com för att hitta bilder tagna med det ena eller det andra. Sök på foton tagna och sortera på "by lens" så är det enkelt att hitta exempel och få en fingervisning.

Läs FOTOs test i nummer 7/2007 av 19 olika makroobjektiv. Finns nog att läsa på biblioteket. (Och går nog att beställa från FOTO.)

Det finns flera riktigt prisvärda objektiv.
Dessa två skulle ligga högt på min lista om jag var makroobjektivköpartagen:
Sigma 70/2.8 och Tokina 100/2.8

alve skrev:
Funderar på att skaffa mig ett bra men billigt macroobjektiv och behöver lite köpråd först. Hade tänkt fotografera väldigt små insekter som flugor, sländor m.m.

De objektiv jag kör med idag vet jag inte om de lämpar sig just till macro?

Canon EF 20mm f/2.8 USM
Canon EF 50mm f/1.8 II
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
Canon EF-S 17-85mm f/4.0-5.6 IS USM
Tamron AF SP 200-500mm f/5.0-6.3 Di LD IF

Har även mellanringar som passar till samtliga objektiv. HAr prövat lite men kanske finns bra objektiv så man slipper mellanringar eller converter?

Tacksam för svar.

Med tanke på insekter kan det vara bra med litet längre brännvidd, har själv 105mm vilket ofta skrämmer insekterna när man kommer nära. Sigma 150mm? /FW

Du ska ha ett Sigma 150/2,8 därför att det är bäst och mest prisvärt till dina användningsområden. Punkt.

Sådär - nöjd?

/Per

alve skrev:
Tar gärna emot fler svar :)
Detta hjälpte mig inte så mycket...
Vad vill du har för slags svar? Mitt förslag att läsa FOTOs test tycker jag borde hjälpa dig rätt mycket. Det finns väldigt mycket information i det testet.

Per skrev:
Du ska ha ett Sigma 150/2,8 därför att det är bäst och mest prisvärt till dina användningsområden. Punkt.

Sådär - nöjd?

/Per

Sigma 180 känner jag också till som ska vara bra. Men det är riktigt dyrt.

Canon ska väl ha ett 180 mm som ska va riktigt bra. Makrooptik generellt är väldigt skarp optik. Som sagt, vill du fota insekter så är det bra med längre brännvidd, närgränsen är då längre ifrån motivet vid skala 1:1.
Jag använder ett sigma 150 mm, det är riktigt riktigt bra på alla punkter, förutom AF. Har hört om några som använder AF vid makro, men det är inte många.

vid längre brännvidd kan du använda närbildslinser för att få ännu större förstoring utan att komma toknära. Om du har 10 cm närgräns vid skala 1:1 på ett tamron 90 t.ex, så blir det löjligt nära avstånd mellan frontlins och insekt med mellanringar eller försättslinser.

Jag vet inte om canon har IS på sina makrogluggar, nikon har VR på några och det hade jag gärna haft på min när det är längre brännvidd.

Jag har ibland använt mitt Sigma 70-200mm/2,8 ihop med ett gäng mellanringar för att få 1:1 macro på behörigt avsånd vid fotografering av småkryp och fjärilar. Har du testat med 200-500mm och mellanringar. Kräver stativ men bra blir det.

Verkar ju som sagt vara en uppsjö av olika objektiv så det är extremt svårt för mig att välja vilken som lämpar sig bäst. Finns det ingen statistik vilket objektiv som är bäst gällande macrobilder?

Jag har 2 macroobjektiv som jag är väldigt nöjd med.

Tamron SP 90/2,8 Di Macro 1:1
Tamron SP 180MM F/3.5 Di LD (IF) 1:1 Macro

Det senaste köpet var 180:an som fungerar utmärkt om man vill fotografera
t ex fjärilar, men även som rent teleobjekt också. För övrigt mycket prisvärt objektiv tycker jag.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto