Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv till Nikon D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Linda Axelsson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag funderar på att skaffa ett macroobjektiv eftersom jag är så förtjust i att plåta småsaker ute i naturen. Men jag har absolut noll koll på vad jag bör skaffa. Plåtar med en Nikon D70 och använder mest ett Sigma 18-50 mm-objektiv. Har även ett Sigma 28-105 mm som jag tidigare använde på min analoga Nikon.

Hoppas det finns någon som kan ge mig bra tips!!!

Midsommarhälsningar Linda
 
Hej. Kan starkt rekomendera Nikons AF 60mm f/2.8 Micro-Nikkor
Har själv haft ett men sålde det till förmån för mitt 105mm VR macro men som jag ångrar lite!
 
Köp ett Tamron SP AF 90mm F/2,8 Macro 1:1 Di så blir du nöjd.

Testat ett otal gånger och alltid med högsta betyg.

Nu senast testad i tidningen Digital Foto tillsammans med 5 andra 100mm makroobjektiv.

Och vinnare blev....
 
Zoso skrev:
Canon 100/f2.8 makro...



Undrar varför dom inte testade Nikons nya 100VR makro ?

kent.

Nikon 100VR? Finns det? Har aldrig hört talas om. Kanske därför det inte testades :)

Mitt tips är Tamron AF SP 90 DI. Bra optik som inte gör stora hål i plånboken.
 
Stebes skrev:
Nikon 100VR? Finns det? Har aldrig hört talas om. Kanske därför det inte testades :)

Mitt tips är Tamron AF SP 90 DI. Bra optik som inte gör stora hål i plånboken.

Den optiken vill vi se med VR inom en snar framtid.
 
Per skrev:
Det har FOTO gjort i det aktuella numret. Optiskt inte riktigt lika vass som t.ex. Tamron 90 blev deras omdöme.

------------------------------------------------

Nej de testade inte den nya 105mm Macron med VR, utan den gamla.

Varför vet jag inte, men gissningsvis för att den är så ny så att de inte hann få någon.

Adam
 
Har själv ett 100mm macro från canon och varken upplösning eller kontrast är i samma klass som sp 90.

Sedan funderar jag på hur i h..... skall man få canon 100mm macro på en d70?

Köp ett 60mm micro-nikkor eller sp 90 , linserna/objektiven är tillräckligt bra för din kamera eller d2x

SP90 till höger är jämnare och har högre upplösning än Canon 100mm macro.

Mikael
 

Bilagor

  • macro100mm.jpg
    macro100mm.jpg
    10.4 KB · Visningar: 213
Senast ändrad:
Köp macro-zoomen 70-180 mm, suveränt lättarbetad och utmärkt skarp. Dessutom ett stativfäste som ger bra balans. Vet att den är lite dyr, köpte min begagnad men den är värd varje krona dubbelt opp !!
 
En fråga till...

När vi är inne på detta med att köpa objektiv...någon som vet något bra ställe på nätet där man kan handla. Brukar vara lätt att hitta sådana ställen, men när jag har sökt efter Tamron-objektivet har jag inte fått så mycket napp.

//Linda
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.