Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macroobjektiv till Canon EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)
Tjenare!

Jag har ingen koll på det här med makroobjektiv, alla siffror och sådan, är ganska så ny i macrofotografering och dessutom fotografering iöverhuvudtaget, men vet iallfall att jag vill ha fokus på huvudmotivet.

Kan någon tipsa mig om ett grymt bra macroobjektiv till en canon eos 450D?

Jag har kollat runt lite och har hittat några inom tamron.. men det finns så sjukt många i olika märken.

Elin

Dessa har du att välja på och alla är grymma och de med lägre brännvider
är att rekomendera eftersom du får mer tele och kommer därför ifrån objektet om du ska plåta lätt skrämda saker som insekter

Canon 180 3,5L ca 14 000kr
Canon 100 2,8 ca 4800kr
Sigma 150 2,8 ca 5900kr
Tamron 90 2,8 ca 4000kr
Tokina 100 2,2 ca 4000kr

:)

Dessa har du att välja på och alla är grymma och de med lägre brännvider
är att rekomendera eftersom du får mer tele och kommer därför ifrån objektet om du ska plåta lätt skrämda saker som insekter

Canon 180 3,5L ca 14 000kr
Canon 100 2,8 ca 4800kr
Sigma 150 2,8 ca 5900kr
Tamron 90 2,8 ca 4000kr
Tokina 100 2,2 ca 4000kr

:)

som sagt så har jag inte så mycket koll... vad står alla siffror för? Brännvid är i mm. Är det te.x Canon 100 (<-- brännvidd) 2,8 (?)

Till frågan, jag kör Canon EF-S 60 mm F2.8 macro som i mitt tycke är mycket prisvärt. Beror lite på vad du ska fota, är det mycke småkryp du skall fota så behöver du kanske än längre glugg (för att få avstånd till motivet)

Bifogar exempel taget med den gluggen.

Bilagor

• vinter_macro4_small.jpg
    vinter_macro4_small.jpg
    7.8 KB · Visningar: 485
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto