Annons

Macroobjektiv, brännvidd till K10D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Wilhelmson

Aktiv medlem
Hej!
Ska köpa macroobjektiv till min K10D. Det blir troligen Pentaxoptik. Men min fråga är vilka fördelar och nackdelar det är med olika brännvidd? Har provat 60 mm och då skrämmer man fjärilarna t ex. Är inte 100-150 mm svårt att handhålla istället? Finns det andra saker man ska fundera på inför valet av brännvidd? Maria

100mm är absolut inte svårt attt handhålla. 150mm då börjar det bli tyngre förstås och kan kanske vara ett problem om man inte är så stark.
Med K10D har man dock god hjälp av bildstabilisatorn.

En annan macrofundering är om det verkliga ljusinsläppet vid närgränsen varierar mellan olika f 2.8 objektiv beroende på konstruktion? I så fall kanske det vore det nått att väga in, å andra sidan brukar man ju vilja blända ner vid närgränsen...

papi skrev:
En annan macrofundering är om det verkliga ljusinsläppet vid närgränsen varierar mellan olika f 2.8 objektiv beroende på konstruktion? I så fall kanske det vore det nått att väga in, å andra sidan brukar man ju vilja blända ner vid närgränsen...

Men då är ju inte bländaren 2,8 längre (åtminstone inte praktiskt), eller tänker jag fel? Hur vet man vilket objektiv som har vilket ljusinsläpp?

sagan skrev:
100mm är absolut inte svårt attt handhålla. 150mm då börjar det bli tyngre förstås och kan kanske vara ett problem om man inte är så stark.
Med K10D har man dock god hjälp av bildstabilisatorn.

Tack för svaret. Det är kanske så att det är det korta skärpedjupet som ger mest oskärpa och inte skakningsoskärpan (har nog varit så när jag provat macro hittills i alla fall). Mvh Maria

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar