Annons

Macroglugg till Canon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Joker

Aktiv medlem
Min far är sjukligt intresserad av insekter så jag funderar på att köpa en macroglugg till honom. Jag har ingen koll på Canon så jag behöver lite tips och råd av er Canonägare för att få till detta.
Han har en tio år gammal Canon, jag tror att beteckningen är 1000 ngt. Med andra ord en rätt sunkig kamera.
Vad ska jag köpa? Nytt eller begagnat? Finns det Kompabilitetsproblem?

Mao. en EOS 1000 eller 1000F, 1000FN...

tjaa...det beror ju på lite hur mycket pengar du vill lägga...

Inga kompabilitetsproblem finns med de gamla husen, alla EF gluggar passar och även sigma, tamron, cosina osv.

Tycker mig se att macro kan vara svårt att få tag i begagnat...

Annars finns det ju försättslinser till hans vanliga...35-70? som funkar hyffsat.

Annars ligger väl prisbilden från typ 2000:- och upp upp upp....

Köp en Soligor (Cosina) 100/3.5 macro. Bra prisvärd lätt optik som passar en lite lättre EOS typ 1000.

Hm, är inte det ett av de uslaste macrogluggarna man kan få tag i? 2.8 i photodos mtf låter ju inte direkt uppmuntrande iaf...

Om du tycker att 7100 kr för ett Canon 100 mm f/2,8 är för mycket, så har Tamron 90 mm f/2,8 fått bra betyg (kostar ca 4600 kr). Båda går till 1:1 utan konverter eller mellanringar.

Hampus skrev:
Hm, är inte det ett av de uslaste macrogluggarna man kan få tag i? 2.8 i photodos mtf låter ju inte direkt uppmuntrande iaf...

2.8 är väl inte sååå dåligt, man får ju betänka lite vem som ska ha det och nivån på fotograferandet. Inget negativt menat.

Jag gissar att det är den här som Ni menar. Känns som rätt med tanke på kameran i fråga. Är det någon som har erfarenhet av denna?

joker skrev:
Jag gissar att det är den här som Ni menar. Känns som rätt med tanke på kameran i fråga. Är det någon som har erfarenhet av denna?

Jag har ett sådant objektiv och min enda uppladdade bild är tagen med det. Objektivet är plastigt och rangligt och känns billigt men optiskt är det helt ok. Antagligen inte i klass med Canons eller Tamrons macroobjektiv men jag tycker det är ett kap för pengarna.

/Micke

Själv tycker jag att det känns väldigt illa när den måste använda en försättslins för att nå 1:1. Har personen redan en hyfsad 100mm glugg så kanske det räcker att skaffa separata linser?

Det är inget fel på EOS1000 egentligen, förutom att den är plastig. Den duger långt. Kvaliteten på huset är ingen ursäkt för att tumma på kvaliteten på objektivet...
Ett bra alternativ är faktiskt ett kort tele, tex. Canon EF85/1.8 (kniv-skarpt) och en bra försättslins. Har man ett billigt normalzoom kan resultatet bli ganska dåligt med försättslins.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar