Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag ringde fjärilshuset, deras tips var honung - som dom använder - eller frukt, och gärna på gula eller blålila färger
 
jag vet inte om det funkar med alla kryddväxter men den vi har hemma var det fullt med fjärilar på förra sommarn. det är mitt tips iaf.
 
niklasl skrev:
Om du funderar på ett makrofemti verkar Sigmas vara i en klass för sig. Om jag inte är helt felunderrättad klarar inte Canons dito 1:1 utan tillsats medan Sigmas gör det. Dessutom är Sigmat bättre om man får tro diverse tester på nätet.

Ah okej tack för det :)
äre Sigma EX 50/2,8 Macro 1:1 för Canon AF som du tänkter på eller?

//Mvh Peter
 
Ja, det är det. Många menar dock att 50 mm är för kort brännvidd för makrofotografering. Men optiskt verkar objektivet mycket bra.
 
kompakt eller system?

Har prövat lite macro med min olympus c2100uz, och tycker det är kul men samtidigt står jag i begrepp att införskaffa en ny kamera, har varit inne på en d70, men är inte en kompakt typ olympus c8080 att föredra när det gäller macro, med den avbildningsytan, samt den vridbara skärmen?
Detta är ett uttjatat ämne, jag vet men det är ändå av intresse, iallafall för mig.
Någon som har erfarenheter?
 
Funderar själv på ett macro och behöver lite hjälp... Som Niclas skriver anser ju många att 50 mm är något kort. Men på en digitalkamera med faktor 1,6 motsvarar det ju ett 80mm. Hur ser ni på det? Skulle vilja veta om jag tänker rätt eller har missat någon "bugg".
När det gäller åtel har jag hört en blandning som är bra för myror. Socker utrört i honung tillsammans med jäst. Sen gäller det att plåta fort innan de sprängs... :)
 
Tamron 90/2.8 är något skarpare än den Sigma 105 som ni nog syftar på - speciellt på stora bländare som i vilket fall jag vill ha. Korta skärpedjup är ju så sexigt ;)
 
Arne S skrev:
Funderar själv på ett macro och behöver lite hjälp... Som Niclas skriver anser ju många att 50 mm är något kort. Men på en digitalkamera med faktor 1,6 motsvarar det ju ett 80mm. Hur ser ni på det? Skulle vilja veta om jag tänker rätt eller har missat någon "bugg".
Funderade själv på att köpa Sigma AF 2.8 50mm Macro EX och även använda som "vanligt" 50, motsvarande 80 med tanke på 1.6x "crop factor". Nu blev det istället Canon EF 50/1.8 och ett Tamron 90/2.8. Men Sigmat ser riktigt bra ut - har dock inte använt det själv:
http://photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#F50 - observera dock att det även finns ett gammalt makrofemti från Sigma som belägger sistaplatsen. Denna länk har nyligen varit uppe: http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html - notera dock att belysningen ändrades p g a arbetsavståndet för bilderna från femtit.
 
Hej Janne!
Kopplat till ditt förslag, Tamron 90, hur ser du på det med tanke på mina funderingar att hänga det på en digitalare. Det blir ju nästan 150mm om jag räknar lite vårdslöst. För långt? Vad händer med "minsta avståndet"? (gillar oxå korta skärpedjup, därför intresserad) Det Sigma 50 som Niklas nämner verkar ju ha goda prestanda. * Saknar min Instamatic 133X* :)
 
Tamron 90 blir 135 mm på en D100 eller D70. Det påverkar inte närgränsen. Den är fortfarande 29cm (från CCD-planet) Det enda som händer på digitalaren är att bilden beskärs genom att CCD är mindre än 24x36. Närgräns och avbildningsskala blir det samma som på en analog kamera.
 
Tamron 90 verkar onekligen ett fint macro objektiv. Detta är väl inget så kallat "fuskmacro" utan en riktig macro-glugg?

Och om det är ett "riktigt" macro-objektiv, finns det andra användningsområde för Tamron 90. Kan man exempelvis använda det som ett vanligt tele-objektiv som man kan göra med fuskmacro-gluggen Sigma 70-300 APO II Macro?

Tack på förhand!
 
Jag vet inte vad du menar med "fusk-macro", men det har avbildningsskala 1:1 på närgränsen och fungerar ända bort till oändligheten, så det kan funka för porträtt - med viss "porvarning" - och även för landskap. Det funkar som vilket skarpt objektiv som helst, fast närgränsen är kort.
 
Hustomten skrev:
Tamron 90 blir 135 mm på en D100 eller D70. Det påverkar inte närgränsen. Den är fortfarande 29cm (från CCD-planet) Det enda som händer på digitalaren är att bilden beskärs genom att CCD är mindre än 24x36. Närgräns och avbildningsskala blir det samma som på en analog kamera.

Ok, jag räknade med faktor 1,6 som jag har på min 300D, då blir det 144. Men det kvittar. Det viktigaste var att få veta att närgräns och skala blir detsamma. Tack för kunnig hjälp. Nu måste jag bestämma mig om jag ska satsa på 50, 90 eller 105mm. Har också hittat ett Soligor 100/3.5 som verkar vara mycket bra för pengarna. Dock känns Sigma och Tamron "tyngre". Och sen finns ju Canon original. Åsnan hade det lätt, den hade bara två hötappar...
 
oj oj oj vilken diskussion som pågått här under dan när man inte varit med och kollat *ler*
får väl testa med honung och tålamod ;)
då jag som sagt inte kan koppla på nåt objektiv på min kamera så är det väl det som gäller för lilla mig :(
hörde att nån via en bekant hade hört att man kunde använda frysspray?!?! dör dom inte då?
är det nån som har nån erfarenhet av det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.