Annons

Macrofotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

klippa

Aktiv medlem
Har tittat på väldigt många otroliga macrobilder här på sidan och blir lika överraskad varje gång.
Hur gör ni?!?!?!?!
När jag försöker smyga mig närmare smådjur (flugor,myggor m.m.) så flyger dom ju iväg.
Vad har ni för specialknep som jag missat?
 
När vi var på Öland hörde jag okonventionella tips som hårspray för att få dom jävlarna att sitta stilla.. :p
 
smyg och ha tålamod, det hjälper inte att jaga de små liven. För att få lite rutin kan man ju alltid prova med små kryp som inte är så rymmningsbenägna.
Det är bara att köra på till slut sitter det.

Lycka till

/Olle
 
Magnus Stålnacke (steelneck) skrev:
Lååånga objektiv kanske? På en halvmeters håll med 200mm macro så tar de inte till flykten.


Om man inte har nåt objektiv då? Jag har en olympus camedia så det finns inte så mycket att välja på då? ]
 
Mycket av det blir ju att vänta. Tex bin kan man få bra bilder på om man lägger sig framför några maskrosor och väntar. Ligger man redan där skrämmer man ju inte djuren genom att förflytta sig närmare (vilket är något de absolut inte gillar). Bromsar gillar att sola och kan bli ganska slöa då, det kan man ju utnyttja. Humlor fotas på våren när blåbären blommar, hitta en solfläck, lägg dig bekvämt i blåbären, och vänta. Måste man smyga, ska det gå långsamt! Det är väl som de flesta typer av djurbilder, tålamod att vänta räcker långt. 200 mm objektiv och macro blir svårt, skakningsoskärpan blir ett väldigt problem. det går förstås, men ffa behöver du tålamod, och sedan kanske även några djur som in te är så himla rädda av sig.
 
alltså för o få bra macrobilder ända alternativet är o köpa ett macro objektiv eller? har ett 75-300 till min 300D men hjälper inte mycket vid macro tycker jag direkt :(

Men hur nära kommer man med macro objektiv då? sett närgränser på 0,18m är inte det långt ifrån? lr så är jag sämst på detta med olika närgränser :)
 
Bent C. skrev:
200 mm objektiv och macro blir svårt, skakningsoskärpan blir ett väldigt problem. det går förstås,

Javisst går det, följande är taget för 15 minuter sen, Cosina 210mm, f11, 1/400s, iso800. Absolut helgrå himmel och lätt regn. ca 60cm från frontlins till blomma, bilden är inte beskuren och täcker in ca 3,5cm på höjden.
 

Bilagor

  • crw_0723.jpg
    crw_0723.jpg
    19.2 KB · Visningar: 920
Senast ändrad:
quackpack skrev:
alltså för o få bra macrobilder ända alternativet är o köpa ett macro objektiv eller? har ett 75-300 till min 300D men hjälper inte mycket vid macro tycker jag direkt :(

Men hur nära kommer man med macro objektiv då? sett närgränser på 0,18m är inte det långt ifrån? lr så är jag sämst på detta med olika närgränser :)

Macroobjektiv (som skall ha 1:1 om det inte skall kallas falsk varudeklaration) har olika närgräns beroende på brännvidd. Hur nära du kommer saknar egentligen betydelse. Det viktiga är avbildningsskalan. Med ett 90mm macro 1:1 blir det runt 30 cm, med ett 180mm macro 1:1 typ det dubbla.
 
steelneck skrev:
Javisst går det, följande är taget för 15 minuter sen, Cosina 210mm, f11, 1/400s, iso800. Absolut helgrå himmel och lätt regn. ca 60cm från frontlins till blomma, bilden är inte beskuren och täcker in ca 3,5cm på höjden.

Frågeställaren undrade om macrobilder på smådjur, vilket är en helt annan femma än en blombild ganska nära. Bara skärpedjupsproblemet blir helt annorlunda, och skakningsoskärpa vid avbildande 1:1 med små bländaröppnignar och därav följande tider är inte att leka med. Men givetvis går det juu, jag har set lysande macrobilder med ef 300/4 och mellanringar.
 
Eva: Att sätta upp sitt stativ, rikta in kameran mot den vackraste blomman och plocka fram sitt tålamod är ett sätt. Gula blommor är bra. Dit drar sig många insekter.
 
Bent C. skrev:
Frågeställaren undrade om macrobilder på smådjur, vilket är en helt annan femma än en blombild ganska nära.

Jo, jag vet, min poäng var att med lite längre gluggar så behöver man inte komma så nära att de flyger iväg av just den orsaken. En hoovrande humla vid blomman på bilden ovan hade täckt upp nästan halva bildrutan, trots avståndet, mitt huvud är över 80cm ifrån, linsen ca 60cm. Å vad gäller skak-oskärpa så fick jag på f11 1/400s vid tämligen dåliga ljusförhållanden, hade det varit vackert väder så hade jag hamnat över 1/1000 och då blir skakningarna ett mindre problem, focuseringen kan dock vara problematisk, i synnerhet om det inte är helt vindstilla. Men visst, det stora problemet är inte tekniken, utan snarare att ha "tekniken" riktad åt rätt håll vid rätt tillfälle, även om man inte kommer så nära att man skrämmer iväg de små krypen så stannar de ändå aldrig kvar någon längre stund.
 
Ah okej... Men sitter o kikar lite på olika macro objektiv.. har inte sådär väldans mycket pengar o lägga eftersom man studerar.. men någon som kan rekomendera något i 2000:- klassen som är okej?

sitter o tittar på detta:
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/50_25.php

Canon EF 50/2,5 Macro...

men kanske bara e skit? någon som har lite tips åt mig? =)
 
Åtel?

Någon som provat att lägga ut åtel för insekter - t.ex. sockervatten för att locka fjäril?
 
quackpack skrev:
Ah okej... Men sitter o kikar lite på olika macro objektiv.. har inte sådär väldans mycket pengar o lägga eftersom man studerar.. men någon som kan rekomendera något i 2000:- klassen som är okej?

sitter o tittar på detta:
http://www.cyberphoto.se/canon/ef/50_25.php

Canon EF 50/2,5 Macro...

men kanske bara e skit? någon som har lite tips åt mig? =)
Om du funderar på ett makrofemti verkar Sigmas vara i en klass för sig. Om jag inte är helt felunderrättad klarar inte Canons dito 1:1 utan tillsats medan Sigmas gör det. Dessutom är Sigmat bättre om man får tro diverse tester på nätet.
 
Re: Åtel?

Maxell skrev:
Någon som provat att lägga ut åtel för insekter - t.ex. sockervatten för att locka fjäril?

Jag har inte testat, men jag har tänkt att prova. Man skulle ju kunna tänka sig en lite kletig sockerblandning - honung? men då får man hjälpa det stackars krypet loss sen ;)
 
Re: Re: Åtel?

Hustomten skrev:
Jag har inte testat, men jag har tänkt att prova. Man skulle ju kunna tänka sig en lite kletig sockerblandning - honung? men då får man hjälpa det stackars krypet loss sen ;)
Jag såg en beskrivning på en fjärillsutfodringsstation, som bestod av ett antal provrör fastsatta på en träplatta med målade färggranna blommor. Tyvärr så la jag inte på minnet vad man skulle mata fjärillarna med. Honung verkar lite för kletigt dock.

Hur gör man med andra insekter då? Koskit åt flugorna kanske :)
 
I fjärilshuset i Haga här i Sthlm har man ett antal "Matstationer" för fjärilarna. De är buketter med tygblommor som är dränkta i någon lösning.

Även om jag vill fota insekterna på mer trovärdiga blommor än så, så skulle man kunna ringa och fråga vilken "mat" som funkar på fjäril?

Koskit för flugor lär ju funka :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.