Annons

Macroadapter/mellanringar eller närbildslinser?

Produkter
(logga in för att koppla)

Exogenesis

Medlem
Heej. Då jag inte har råd med ett macro-objektiv så har jag tänkt inskaffa något som funkar så länge.
Har kikat lite på adaptrar, mellanringar och närbildslinser - men vad är egentligen bäst?

Bäst resultat av de lösningar du räknar upp får du med mellanringar men då du enligt din profil bara har objektiv utan bländarring krävs det dyrare mellanringar, upp mot 2 000 kr. Bäst kvalitet får du om du använder ditt 50/1,8 med mellanringarna.

http://www.thkphoto.com/products/kenko/slrc-04.html

För det pengarna tror jag dock att det är bättre att köpa ett nytt Nikon 40/2,8 makro eller ett begagnat 60/2,8D makro för cirka 2 500 kr.

Vill du bara komma lite närmare så räcker det fint med närlbildslinser för några hundralappar men stackar du flera sådana på varandra för ökad förstoring blir inte resultatet speciellt bra.

Sen finns det så kallade omvändningsringar där du monterar objektivet omvänt och får bra bildkvalitet och hög förstoringsgrad. Dock lite svårt med objektiv som saknar bländarring då de hamnar på minsta bländaren och det krävs speciallösningar.

Billigast för bra närbilder är att köpa ett begagnat äldre makroobjektiv med manuell fokus. Ger inte ljusmätning på din D40 men du kan skapa väldigt bra makrobilder för 1 000 kr.

Finns fullt fungerande mellanringar i metall med automatik från hongkong, tror jag betalade 400:- inkl. frakt.

Kolla på linkdelight.com

Mvh, anton

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto