ANNONS
Annons

Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcello

Medlem
Hej!
Jag funderar för fullt vilket macroobjektiv man ska investera i.

Vad anser ni om dessa två?

- Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1

- Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Prismässigt så hamnar tamron bättre till. Men bildkvalitén? Är de någon större skillnad på de två?

Tacksam för svar.

Mvh/Frank

Hej!

Prismässigt så hamnar tamron bättre till. Men bildkvalitén? Är de någon större skillnad på de två?

Tacksam för svar.

Mvh/Frank

Ja, det är skillnad på bildkvalité - Tamrons är bättre!

Men så gott som alla macroobjektiv har så pass fina optiska egenskaper att det nog oftast är annat som avgör valet, Canon-objektivet har t.ex. betydligt rappare fokusering, som dessutom inte ändrar objektivets längd under fokuseringen viket kan vara rejält störande vid macrofoto när man kryper nära lättskrämda småkryp.

Per

Hej!

Tacksam för svar.

Mvh/Frank

Jag har ett Canon och är supernöjd, det är skarpt som attan och supersnabbt i fokuseringen som också är helt tyst. Jag ångrar inte mitt Canon även om det är något dyrare, original är alltid original.

Tack för svaren!

Så i princip är de ingen större kompromiss och välja den billigare tamron?
Troligtvis kommer jag mestadels fota blommor. Har hört att en brännvidd runt 60-70 mm är lämpligt till detta, ligger det något i det? Eller kan det fungera lika bra med en 90-100 mm?

/Frank

Tack för svaren!

Så i princip är de ingen större kompromiss och välja den billigare tamron?
Troligtvis kommer jag mestadels fota blommor. Har hört att en brännvidd runt 60-70 mm är lämpligt till detta, ligger det något i det? Eller kan det fungera lika bra med en 90-100 mm?

/Frank

I de allra flesta fall tror jag det fungerar lika bra med en 90:a. Den enda nackdelen kan vara om det är trångt och det helt enkelt inte går att få precis den vinkeln du vill ha för att du kommer för nära, men jag tror det är rätt sällan...

Canon gluggen blir inte längre vid fokusering.

Jag vet inte hur det är med tamron om det blir det. Men kolla det, du vill inte skrämma bort de små innan du fotar dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar