Annons

Macro, vilken av dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)

PernillaLidén

Aktiv medlem
Okej, jag sitter i köpartankar. Har velat ha ett macro sedan ett par år tillbaka men... jag är urkass på det här med att välja rätt men jag har kollat på dessa och finns det någon bra i billigare pris eller att någon av dessa är bra enligt er andra så vore det bra om jag får lite idéer =)

Macroobjektiv
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Canon EOS 3890:-
(Toppklass enligt Cyberphoto)

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro 3895:-
(Toppklass enligt Cyberphoto)

Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 för Canon AF 3990:-
 
Alla tre är alldeles utmärkta objektiv, så det spelar inte så stor roll vilket Du väljer. Inget av dem är "fel".

Personligen har jag svårt för korta makron - 50-70 mm - eftersom det kan bli svårare att belysa objektet p.g.a. det korta arbetsavståndet. Jag använder idag bara 100 mm, alternativt speciallösningar.
 
Tokina 100/2.8 Makro ska vara ett annat bra alternativ i samma prisklass också.

Har själv Tamron-objektivet och är riktigt nöjd, det sitter på väldigt ofta.
 
Okej så ett längre macro är bättre? Det lär nog bli mest kryp, blommor osv som ska fotas. ja sånt där smått som ska bli stort ;)
 
Nja - inte "bättre", men enklare att arbeta med enligt min mening. Jag har medvetet valt att inte uttala mig om vilket som är "bäst", det kan andra få kivas om. Nästan alla makro-objektiv är bra ( det finns undantag ), vilket man väljer beror på vad man ska fotografera och vilket ljus man har tillgång till.

100 - 150 är det omfång jag favoriserar, men det finns definitivt "bättre" makro-objektiv på marknaden. Det jag tappar med dessa korta objektiv är det lite längre arbetsavståndet och det vill jag inte.

Är Du beredd att gå lite högre i pris, kanske Sigmas 150 mm vore en idé. Jag har använt det i Canonfattning, och var jättenöjd, men såde det, så hela uppsättningen runt det, kom att väga för mycket för min smak.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.