ANNONS
Annons

Macro till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

JensS

Medlem
Har märkt att jag alltid kommer hem med många närbilder och funderar nu på att köpa ett macro till min D7000.

Valet står främst mellan:

Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85/3,5G ED VR
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon

Objektivet kommer främst att användas till macro men det är så klart trevligt om det är bra på tex porträtt också.

Nikon har fått lite blandad kritik vad jag kan se. Skärpa och bakgrundsoskärpa håller inte toppklass men i en test fick det dock betyget bra köp. Även en fördel med intern fokusering.

Tamron är ju allmänt hyllat men får ofta kritik att det känns lite plastigt och högljudd AF. Har väl inte VR heller vilket är ett plus speciellt om man inte fotar macro.

Skulle väl även kunna tänka mig:

Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor

Men det känns kanske lite over the top så här till att börja med. Och andra sidan vill man inte vara dumsnål.

Så frågan är om det finns någon erfaren macro fotograf som kan ge några råd?

Nikon 85 eller Tamron 90 eller är det värt för en glad amatör att lägga 3000kr extra på Nikon 105 direkt.

Har märkt att jag alltid kommer hem med många närbilder och funderar nu på att köpa ett macro till min D7000.

Valet står främst mellan:

Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85/3,5G ED VR
Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon

Objektivet kommer främst att användas till macro men det är så klart trevligt om det är bra på tex porträtt också.

Nikon har fått lite blandad kritik vad jag kan se. Skärpa och bakgrundsoskärpa håller inte toppklass men i en test fick det dock betyget bra köp. Även en fördel med intern fokusering.

Tamron är ju allmänt hyllat men får ofta kritik att det känns lite plastigt och högljudd AF. Har väl inte VR heller vilket är ett plus speciellt om man inte fotar macro.

Skulle väl även kunna tänka mig:

Nikon AF-S VR 105/2,8G IF-ED Micro-Nikkor

Men det känns kanske lite over the top så här till att börja med. Och andra sidan vill man inte vara dumsnål.

Så frågan är om det finns någon erfaren macro fotograf som kan ge några råd?

Nikon 85 eller Tamron 90 eller är det värt för en glad amatör att lägga 3000kr extra på Nikon 105 direkt.

Om du kommer använda det mycket som ett kort tele så är det värt det med 105:an. Jag valde dock när jag köpte mitt Tamron 90 att också köpa ett riktigt bra stativ och batterigrepp för mellanskillnaden... :)

Edit: Du kan ta en koll här, bra jämförelse mellan Tamron 90/2.8 och Nikons 105:an. Jag skulle inte välja 85/3.5, plastighet och att det växer är nackdelar för Tamronen, men det är bättre optiskt och fungerar på FF dessutom :)

http://www.tamronlensreview.com/tamron90macrovsnikon105microvr

Jag har erfarenhet av båda gluggarna. Jag bytte till Tamron 90/2.8 när jag var på gång att även byta upp mig till FF. I det stora hela var jag nöjd med mitt Nikon 85mm (internfokuseringen är ett +) men jag upplever mitt Tamron som skarpare men samtidigt mer plastigt och fokusmotorn låter som du redan var inne på som ett tröskverk, nu fokuserar jag oftast manuellt när jag fotar makro så det och det växer är inte heller något som direkt stör mig.

För att summera skulle jag personligen välja Tamron alternativet framför Nikon's 85mm , deras 105:a har jag för liten erfarenhet av för att kunna säga något direkt konkret, jag upplevde det dock
som väldigt stort när jag monterade det på min dåvarande D300.

/Mattias

Jag har erfarenhet av båda gluggarna. Jag bytte till Tamron 90/2.8 när jag var på gång att även byta upp mig till FF. I det stora hela var jag nöjd med mitt Nikon 85mm (internfokuseringen är ett +) men jag upplever mitt Tamron som skarpare men samtidigt mer plastigt och fokusmotorn låter som du redan var inne på som ett tröskverk, nu fokuserar jag oftast manuellt när jag fotar makro så det och det växer är inte heller något som direkt stör mig.

För att summera skulle jag personligen välja Tamron alternativet framför Nikon's 85mm , deras 105:a har jag för liten erfarenhet av för att kunna säga något direkt konkret, jag upplevde det dock
som väldigt stort när jag monterade det på min dåvarande D300.

/Mattias

105/2.8 är onekligen stort och tungt, plastigheten i Tamronen gör ju faktiskt att den blir liten och smidig (om man ignorerar att den växer till det dubbla då...).

Tack för länken.

Där fanns även liknande test mellan Tamron 90 och Nikon 85 som Nikon vann 6-3

http://www.tamronlensreview.com/tamron90macrovsnikon85microvr

Så pass... Har nog dock läst för många tester där 85:an fått kritik för att ett enda ska övertyga mig om motsatsen dock :) För ett lite mindre vinklat test kan man ju se nedan, testet är ju egentligen bara av 105:an, men han har en liten utläggning i slutet om Tamronen.

http://www.bythom.com/105AFSlens.htm

Fördelen med nikonobjektiven är att de sätter af bättre. Jag har fotat första året med 85/3,5 ganska smidigt men tycker kanske inte man fick superskärpan. Köpte en nikkor 60/2,8 som är riktigt bra som allround och makro, snabb af. Har också en sigma 150/2,8 fördelen med den är fin bokeh och bra arbetsavstånd, nackdelen är att den är lite osäker på af.

Tamron 90/2,8 har jag inte testat, valde bort den pga att den inte har IF och då blir längre.

Hade jag valt nu så hade jag nog tagit nikkor 105/2,8 då den gått ner i pris och är bra makro i de flesta avseenden. Dock tror jag att tamrons är skarpare om man sätter det främst

Fördelen med nikonobjektiven är att de sätter af bättre. Jag har fotat första året med 85/3,5 ganska smidigt men tycker kanske inte man fick superskärpan. Köpte en nikkor 60/2,8 som är riktigt bra som allround och makro, snabb af. Har också en sigma 150/2,8 fördelen med den är fin bokeh och bra arbetsavstånd, nackdelen är att den är lite osäker på af.

Tamron 90/2,8 har jag inte testat, valde bort den pga att den inte har IF och då blir längre.

Hade jag valt nu så hade jag nog tagit nikkor 105/2,8 då den gått ner i pris och är bra makro i de flesta avseenden. Dock tror jag att tamrons är skarpare om man sätter det främst

Nikkor 105/2,8 börjar kännas mer och mer lockande. Får nog åka och klämma lite på den.....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar