ANNONS
Annons

Macro till canon 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik_L

Aktiv medlem
JAg skulle vara jätteglad för lite hjälp här. Jag hade tänkt köpa en canon 350D och kanske ett objektiv. jag älskar att ta macrokort så det är väl ett sånt jag behöver råd om. får man ett bra för ca 3500 kr? det är väl inga extrema närbilder som förstorar som jag behöver i första hand även om det skulle vara trevligt.jag är total nybörjare och rätt oteknisk så några tekniska termer kommer jag nog inte begripa alls :)

tack på förhand!

Kolla in EF-S 60/2.8 Macro. Det ska vara ruggigt bra. Har USM och är gediget byggt.

Behöver du längre brännvidder så har du Tamron 90 eller Sigmas 105.

Men just nu får du ju lite rabatt på EF-S 60/2.8 iom rabatthäftet som följde med kameran.

Jag har just detta o är supernöjd. Känns gediget o bra. Det enda jag kan irritera mig på m så kanske det är m alla macroobjektiv är att man få ändra på "närgränsringen" för att den autofokuserar lite galet ibland.

Uttryck skrev:
Jag har just detta o är supernöjd. Känns gediget o bra. Det enda jag kan irritera mig på m så kanske det är m alla macroobjektiv är att man få ändra på "närgränsringen" för att den autofokuserar lite galet ibland.

närgränsringen?

Nä, det heter väl fokuseringsringen men det är beteckningar i en ruta brevid denna som har med närgränsen att göra tror jag så därför kallar jag den så... ;-)

hehe :) men är det här objektivet bra för att fotografkera tex insekter? vad menas egentligen med längre brännvidder? jag är som sagt helt borta på det området :) hur är kvaliten jämfört med Tamron 90 och Sigmas 105

Med längre brännvidd kommer du lika "nära" fast du befinner dig på ett längre avstånd från motivet rent fysiskt. Det är alltså lättare att fånga insekter med lite längre bränvidd eftersom du inte behöver trycka objektivet lika nära.

Njae...
Jag kanske inte uttryckte mig riktigt klart. :)

Om du vill nå en viss förstoringsgrad, tex 1:1, så kommer du att ha ett kortare avstånd till motivet med 60mm än med 100mm. Typiskt kan man väl säga att man har 5-6cm från framkanten på objektivet till motivet i fallet 60mm och kanske 10-11cm med 100mm, vid närgränsen. (Bara ungefärliga siffror för att visa vad jag menar.)

jag hade också tänkt att köpa ett macro till min kommande D350....men hur stor skillnad är det egentligen mellan ett "vanligt" standard objektiv (som jag också ska köpa) och ett macro?....man kan väl gå ganska nära med ett vanlig också utan att det blir dåligt.....jag menar, med min lilla digitalkonpakt så kan jag t.o.m ta hyffsade macrobilder. (Jag ska alltså inte fota extrema närbilder, och inte insekter heller för den delen)

Kompakterna har oftast bättre makroegenskaper än man får med ett "vanligt" objektiv på en SLR, men visst ger en del objektiv hyfsad möjlighet att komma nära. Kitoptiken till 350D (18-55:an) har rätt bra närgräns, så man kommer hyfsat nära med den, och om man vill kan man sätta på närbildslinser åxå, för att komma ännu närmare.
De renodlade makroobjektiven brukar dock har extremt bra skärpa i jämförelse och resultatet blir oftast mycket bättre, iaf rent tekniskt.

Har testat att fota macro m kitobjektivet till 350D men det blir MYCKET bättre m det spec macroobjektivet 60/2,8 tycker jag.

Håller med Karin här... visst går det att fota macro med kitgluggen, men macrogluggen gör bilden måååånga gånger finare.

Jag har nästan bara min macroglugg på numera...

Robert, du uttryckte dej jättebra, det är bara jag som fattar trögt. när det gäller tekniska grejjer eller nåt som har med siffror att göra så måste man förklara ungefär som för en femåring för att jag ska begripa nåt :p och det tog du dej tid till. tack för det!

jag var in i fotoaffären här idag och skulle höra vad kameran kostade bara av ren nyfikenhet. det hade han itne den blekaste aning om men efter nåra minuters bläddrande och etande kom han fram till att den kostacde 10 000 inklusvie kitobjektivet. jag ställde följdfrågan om det var ett bra objektiv och då svarade han "inte en aning men det är det säkert"

hyfsat sugen man blir att lägga fram tio lakan i en sån affär :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar