Annons

Macro, Olympus vs. Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
Offside skrev:

Kan nån vänlig själ även lista några situationer där man har mer nytta av 50 mm kontra 35 mm makrot. Att det är en prisskillnad det vet jag.
Mvh/ Macrospekulanten Magnus

Det som jag kom att tänka på är att 50 mm kanske är lite enklare med tanke på porträtt dvs man är lite lite längre från motivet. Sedan har väl 50 mm ED glas. Tyvärr inte så mycket men ngra tankar.
 
Tack för det! ED-glas, ja just. Och det handlar om bättre, exkusivare och fler? linser och därmed förklarar en del av prisskillnaden kan jag tro.
 
Offside skrev:
Tack för det! ED-glas, ja just. Och det handlar om bättre, exkusivare och fler? linser och därmed förklarar en del av prisskillnaden kan jag tro.

Antagligen just så. Jag har varit otroligt nöjd med 50 mm objektivet. Nästan varje gång blir jag positivt överraskad av färgåtergivning och skärpa. Det är som objektivet skulle vara från en annan planet helt enkelt. Jag behöll 50 mm och sålde 14-54 objektivet tillsammans med E-1:an och nu väntar jag på ngt som skall komma detta år ännu. Om prixet är ok och så siktar jag på den nya 12-60 mm zoomen och hoppas att det har lite mera stuns än 14-54 mm. Att sälja 50 mm macron i samma väva kom jag inte ens att tänka på.
 
Ok! Låter som man ska lägga de extra pengarna för 50 mm, helt klart. Själv har jag en E-500 som jag är nöjd med och inte på långa vägar lärt mig till fullo. Till den har jag kit-optiken 14-45 och 40-150mm som väl är helt ok med mina begränsade referenser. Så du är hus-lös numera och väntar otåligt på uppföljaren till E-1m.a.o? Lycka till hur om helst!
 
Den största skillnaden, förutom just brännvidden, är väl att 50mm är snabbare (2,0 som största bländare jmf med 3,5 på 35mm).

Kommer du att använda objektivet där det är dåligt med ljus så är alltså 50mm att föredra.
 
Offside skrev:
Ok! Låter som man ska lägga de extra pengarna för 50 mm, helt klart. Själv har jag en E-500 som jag är nöjd med och inte på långa vägar lärt mig till fullo. Till den har jag kit-optiken 14-45 och 40-150mm som väl är helt ok med mina begränsade referenser. Så du är hus-lös numera och väntar otåligt på uppföljaren till E-1m.a.o? Lycka till hur om helst!

E-huslös ja! Men jag fick just två st Olympus Pen-ee halvformatare. Mycket roligt, så det blir att bränna lite film istället.

Och helt rätt, otålig väntan FRMÄST pga av att den lokala agenten hade intressant uppfattning om prisnivån på E-1 efterträdaren ...
 
TBStoor skrev:
Och helt rätt, otålig väntan FRMÄST pga av att den lokala agenten hade intressant uppfattning om prisnivån på E-1 efterträdaren ...

Nu blev jag väldigt nyfiken! =)
Vad trodde den lokala agenten att det skulle bli för pris ?

E-1ans uppföljare hade varit mumma med ett 14-35mm 2,0 på. Men det objektivet blir nog utanför min prisklass tyvärr. Undrar vad 12-60mm kommer att ha för pris?
 
Hehe! det lät som om klassen 2.000 euro skulle vara prixriktgivande ... Månne det är för optimistiskt! Tja, åtm fick det mig att sälja och vänta.

14-35 2.0 skulle vara den absoluta drömmen!!! men som du så tror jag att den kommer att vara otroligt dyr. 12-60 hoppas jag att inte kostar mera än 1.000 euro ...

Olympus, fart på!
 
Mer om makro för 4/3

Kanske lite sent för ytterligare råd till Magnus, men om makro kan man nog inte skriva för litet. Inte med blommor och insekter i antågande, som många andra fotograferande är intresserade av.

Som jag har berättat tidigare i denna tråd, så rekommenderar jag det japanska testet, där en testare jämfört bl.a. bokeh och skärpedjup hos 4 makro-objektiv från Olympus och Sigma, samt skillnader i förstoringsgrad och distans till foto-objektet. Effekten av 7, 8, eller 9 bländarlameller vid nedbländning hos respektive objektiv har även kommenterats med avseende på bokeh. Notera t.ex. att hos Sigma Macro 105mm F2.8 EX DG, så ser man tydligt dess oktagonala bländarlameller.

50mm är 50mm, oavsett gammalt eller nytt på ett 4/3-hus, vilket ger dig en uppfattning om utsnittet. Sen har du inte samma närgräns på dina inställda 50millimetrar, som med ZD50mm f/2.0 Macro. Det kan du råda bot på med en mellanring.

I en annan tråd har jag skrivit lite om ZD35mm f/3.5 Macro, där jag lagt in en tabell över möjliga förstoringsgrader med olika objektiv. Som du ser, så erhåller du förstoringsgrader på 0.17-0.62X med din kit-telezoom ner till som närmast 20.8 cm fokus-avstånd. Med mellanringen på, kan du jobba ända upp till 110.1 cm fokus. Det ser användbart ut med en mellanring till din telezoom.

Beträffande ZD50mm f/2.0 Macro, så rekommenderar jag att du läser vad Wrotniak skriver om den. Skillnaden i bildvinkel på ett 4/3-hus mellan 35mm och 50mm är 34.3º resp 24.4º. Ett "normalobjektiv" till en 4/3-kamera ligger på 22mm (1.0x), så 35mm makrot ger 1.6x förstoring och 50m makrot ger en 2.3x förstoring. En måttlig tele-effekt hos båda alltså.

Val av objektiv, beror på ditt (makro-)fotande, samt vad nästa inköp av objektiv blir? Har du planer på en telekonverter? Behöver du ett ljusstarkare f/2.0 kanske? Behöver du en smidigare glugg än en telezoom? Tar du porträtt? Vill du ha en av de skarpaste och finaste gluggarna du kan använda på ett 4/3-hus? Räcker budgeten mer än till en mellanring eller till en apokromatisk närbildslins? Det är många faktorer som avgör ditt val, så planera gärna långsiktigt. Alternativt, så tror jag det på sikt kommer att finnas en begagnadmarkand med större utbud/efterfrågan, då nya E-410/E-510/E-1 successor användare ansluter sig.

OBS:
Skala 1:1 i 4/3-systemet motsvarar 2:1 i gamla 35mm filmformatet.
Skala 1.68x i 4/3-systemet motsvarar 3.36x i gamla 35mm filmformatet.
Källkod:
Combined lens  Focusing  Shooting range    Magnifications
---------------------------------------------------------
ZUIKO DIGITAL 35mm F3.5 Macro
               MF        14.6cm ~ 15.6cm   0.70 ~ 1.68X
---------------------------------------------------------
ZUIKO DIGITAL ED 50mm F2.0 Macro
               AF/MF     21.3cm - 23.1cm   0.49 - 0.98X*
---------------------------------------------------------
ZUIKO DIGITAL 14-54mm F2.8-3.5
Other than 54mm not usable because focusing is impossible
        54mm   MF        17.7cm - 22.2cm   0.47 - 0.65X
---------------------------------------------------------
ZUIKO DIGITAL 14-45mm F3.5-5.6
        14mm   Not usable because focusing is impossible.
        25mm   MF        15.3cm - 15.7cm   0.99 - 1.14X
        45mm   MF        20.8cm - 23.5cm   0.57 - 0.78X
---------------------------------------------------------
ZUIKO DIGITAL 40-150mm F3.5-4.5
        40mm   MF        20.8cm - 21.4cm   0.58- 0.62X
        80mm   MF        40.7cm            0.31X
       150mm   MF        79.6cm - 110.1cm  0.17 - 0.28X
---------------------------------------------------------
ZUIKO DIGITAL ED 18-180mm F3.5-6.3
        18mm   Not usable because focusing is impossible.
        50mm   MF        19.2cm - 23.4cm   0.50 - 0.71X
       180mm   MF        27.0cm - 162.0cm  0.14 - 0.54X
---------------------------------------------------------
ZUIKO DIGITAL ED 50-200mm F2.8-3.5
        50mm   MF        27.6cm - 28.0cm   0.48 - 0.49X
       100mm   MF        48.9cm - 53.9cm   0.25 - 0.32X
       200mm   MF        88.5cm - 195.9cm  0.12 - 0.35X
---------------------------------------------------------
Ref:
 
1.68x makro (2.5" hårddisk)

Här öppnade jag en gammal 2.5" hårddisk där man ser läs/skriv-armen tätt över en av de två magnetskivorna. Förstoringen är 1.68x (3.36x förstoring jmf med 135-film), som erhålles med lilla makrot tillsammans med mellanringen.

FL-36 blixten använde jag med förlängningssladd, för TTL-sync. Det är svårt att ställa in fokus när man fotar på frihand, även om autofokus funkar. Men använder man blixt, så kan man slippa stativet.
 

Bilagor

  • p5129207hf400.jpg
    p5129207hf400.jpg
    54.1 KB · Visningar: 553
1.68x makro (fästing)

Här är ytterligare ett makro, där jag f.ö. omedvetet hade fått agera värddjur.
Läser just lite nu lite nojigt om vad Borelia och TBE är för något.

P.S: Samma inställningar som vid fotot på hårddisken ovan.
 

Bilagor

  • p5129223hf400.jpg
    p5129223hf400.jpg
    55 KB · Visningar: 560
1.68x makro (fästing)

fiolmattias skrev:
Vilken gullig bild! :p
Hoppas att du inte fått några komplikationer!
Tack, jag tror det gick bra denna gången. Man kanske ändå skulle fundera på att TBE-vaccinera sig, har sett mycket fästingar vid bl.a. segelturer till och runt Åland.

Jag lade upp några närbilder till på krypet:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=944065

Det är dock behagligare att titta på blombilder, såsom de fina blå av u66lan här ovan.
 
Biofos testar ZD 35mm/F3.5 Macro

• John Foster på www.biofos.com har testat detta makro-objektiv. Dessutom har han kikat på vilka fördelar det innebär att förlänga brännvidden med en telekonverter EC-14 vid makro:
http://www.biofos.com/esystem/35mc_tst.html

• Wrotniak har tidigare testat ZD ED 50mm/F2.0 Macro:
http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/zd-50m.html

Ytterligare två makro-alternativ kommer enligt respektive fabrikants roadmap:
• Leica D 45mm/F2.0 O.I.S.
• Olympus ZD ED 100mm MACRO
 
Sigma 28 1,8 EX DG?
Ett bortglömt objektiv?
Har svårt att hitta det här i sverige, vart kan man köpa det? är det någon som äger ett?
Har läst att det är bra och trevigt (dpreview/bootstrap eller va han heter)
56 (i 135).
1,8-ljusstarkt och sedan är det ett macro, skulle inte ha nått imot att ha det i min väska. 2,599 i capris för N och C.
Så vart finns det? det enda är att det är lite knubbigt.
 
Senast ändrad:
Hittat nånstans att köpa det i Sverige?

Du får lite mindre förstoring med Sigma 24/1.8 än de andra makro-gluggarna: 1:2.7.

35, 105 och 150mm ger 1:1 medan 50mm ger 1:2.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.