Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro, Olympus vs. Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
nope, tyvärr.

Hmm,jag är inte intresserad av det riktigt eftersom det jag söker är ett normal objektiv och 24'an verkar trevlig, kanske lite tung, att det är bra närgräns är bara ett plus.
Funderade på 50/f2'an förut men för mycket åt tele hållet och 35'an är för ljussnål, annars skulle den vara perfekt, liten lätt och väldigt bra på macro,,,
det jag egentligen skulle villja ha är en 20mm f1.2 med ca20-30cm i närgräns, litet och lätt, detta är bara drömmar eftersom att ett litet 1,2'a är nog rätt svårt att få till, men 1,8 då?

Kanske blir ett hexanon istället med en 1,35x ögonmussla?
 
Är det retrofokus-designen som gör alla vidvinklar (<35mm) så stora?

Håller med om att ett litet pluttigt ~35mm/1.4 hade varit kanon. Leica 24/1.4 väger ju halvkilot.

Jag använder bara mitt hexanon för stativjobb (+ ibland omvänt framför mitt Sigma 105mm för extremt macro)

1,35x mussla har jag inte provat, ej heller snittskiva i 4/3. Det kanske kan funka.
 
Är du ute efter vidvinkel, så är det för närvarande zoom som gäller i alla prisklasserna:
• ZD ED 7-14/F4 (SHG)
• ZD 11-22m/F2.8-3.5 (HG)
• och en kommande ~8~9 - ~16~18 uw-zoom i budget-/standardklassen (SG).

Allt under registeravståndet för 4|3-bajonetten på 38.67mm blir av typen retrofokus, såsom t.ex. Sigma 30mm/F1.4, Sigma 24mm/F1.8 och Leica D 25mm/F1.4.

Om Olympus kommer med fasta bränvidder under registeravståndet, så blir det med stora och ljusstarka gluggar av typen retrofokus, vilket medför att det hamnar i de övre två prisklasserna och med miljöskydd, (HG) och (SHG) alltså.

Gör man avkall på hur ljusstarkt objektivet får vara, t.ex. ett par bländarsteg långsammare (f/1.4, f/2.0, f/2.8), så visst går det att krympa konstruktionen. Frågan är då om det i så fall blir en kommersiellt intressant produkt att lansera?

För standard-klassen håller jag det inte för osannolikt att det kan komma en fast brännvidd runt 40mm/F2.0 eller förhoppningsvis något ljusstarkare ner mot f/1.8, som är den brännvidd vid vilket det går att konstruera en någorlunda kompakt symmetrisk optik, lämpligt till att matcha de små kamerahusen E-410/E-510, samt som är hyfsat användbar till porträttfoto. (Jämför Olympus ZD 35mm/F3.5 Macro med Konica Hexanon AR 40 mm / F1.8, där Olympus symmetriska design verkar vara kopierad från Konicas optiskt fina pancake. Även Olympus själva hade ju en pancake med Zuiko AUTO-S 40mm f/2.0, visserligen för det litet längre registreringsavståndet för OM på 46.00mm).

För budgetklassen har det varit zoomar som gäller för de kortare brännvidderna:
• ZD 14-45mm/F3.5-5.6 närgräns 38cm
• ZD 17-55mm/F3.5-5.6 närgräns 28cm
• ZD 14-42mm/F3.5-5.6 närgräns 25cm

Med en Ø52mm eller Ø58mm apokromatisk försättslins, så förbättrar man möjligheterna till närbildsfoto med dessa budgetalternativ ur standardklassen (SG).

Egentligen är det inte så svårt att finna ett optimalt alternativ för vidvinkel och närbild till en 4|3-kamera, det bästa är en av de hörnpelare som funnits ända sen introduktionen, nämligen det alldeles utmärkta och hyfsat ljusstarka ZD 14-54mm/F2.8-3.5. De enda anledningarna till att överhuvudtaget plocka denna glugg av kameran, är vid de tillfällen man behöver en ultravidvinkel såsom 7-14mm eller 11-22mm, samt om bättre ljusstyrka önskas: [24/1.8, 30/1.4, 25/1.4].

Nu handlar den här tråden om makro, så ZD 35mm/F3.5 Macro bör väl också avslutningsvis nämnas, vilken är en för makro acceptablet ljussvag kompakt och optiskt symmetrisk design, med brännvidden ~= registeravståndet (avståndet mellan bajonett och sensor).

Ref:
 
här igen då, har precis fyllt så jag har lite pegnar nu;D
Men nu är jag osäker om jag ska köpa ett "ljusstarkt" macro eller ett macro och sen ett ljusstarkt objektiv, Dvs 50/f2 eller 35/3,5+1,35 förstorings ögonmusslan, det är billigare och sen så får jag pengar över, så kan man juh köpa ett ljusstarkt objektiv senare,,

Jusst att ja får pengar över till att köpa 1,35 ögonmusslan är pluset då jag älskar och då menar jag det, stora sökare,(om-1'ans sökare)


(stavningen ansavarar jag inte över, skyll på mina fingrar)
 
Senast ändrad:
macro & ljusstarkt

Grattis i efterskott då!
Vilka trevliga undringar du har, det är alltid trevligt att ge efter för sin lens lust.

Låt behoven styra.

Förmodligen är 50mm f/2 mer användbart än 35mm f/3.5, eftersom det är utmärkt till porträttfoto, är mycket skarpt och hyfsat ljusstarkt, kan åstadkomma hyfsad objekt-isolation, har en snygg bokeh, samt grejar 1:1 Macro med EX-25 mellanringen. Det är dessutom smidigare och mindre än zoomarna.

Med ljusstarkt förmodar jag att du tänker på ett Leica D 25mm f/1.4, Sigma 30mm f/1.4, eller Sigma 24mm f/1.8?

Återigen, låt behovet styra.

Sökaren blir ju också ljusare med samtliga dessa objektiv, som ju är ljusstarkare än en kitzoom.
 
tack tack.
Jag har ca fyra lakan och om jag kör på50mm/f2an så får ja lägga ut lite mer plus att ja då inte har råd med KPS-"saken" och så kommer ja inte ha några pengar på ett tag.

Fast om man ser det såhär, optiken man köper kommer man ha i år, och om ca nått år en E-3, enormt sugen på en, men jag får vänta lite ung för att ge sig in helt i leken;)
 
Kom på en sak här serru ni.
Om ja köper 35'an istället för 50'an s´å har jag råd med kameraväska och blåsbälg som ja behöver;D
Sen kanske en blixt, nu ska jag göra en uträkning på kostnaderna.
(cyberphotopriser)
35'an-1995:-
Blåssaken-99:-
NG2475 väskan-1095:-
Blixt ? osäkert, kanske säljer ut FL-36an någonstans.
Det blir ca 3189 sen T EX. dörrblixten för ca blir det runt 1500 blir det runt 4689 och ja det är vad 50an kostar..
 
makroalternativ

Låt behoven styra vad du köper. Jag tror du blir mer nöjd med prylarna så. Spara och vänta med att handla om så behövs.

Ett 35mm makro har en bildvinkel på 34º. Kanske funkar det bra till ditt fotande?

Canon har två apokromatiska närbildslinser 250D och 500D, som funkar bra tillsammans med kitgluggarna.

Ett 50mm makro har en bättre ljusstyrka än kitgluggarna och 35'an, samt är en ypperlig porträttglugg (object isolation & bokeh).

Beträffande blixt, så vid makrofoto kan en blixtkabel vara praktisk; T.ex Canon TTL Förlängningskabel OC-E3 eller Olympus FL-CB05 blixtkabel för blixtsko. Bägge passar utmärkt, men Canons variant är mycket billigare.

Lycka till med ditt makroval.
 
Fortsätter lite på denna tråden ang olika macroalternativ. Vad är den största skillnaden mellan macrolins och mellanring? Vad skulle ni rekomendera om man vill prova lite macro men inte vill köpa något objektiv ännu? Har en e-410 med kitobjektiven.
 
B.E skrev:
Fortsätter lite på denna tråden ang olika macroalternativ. Vad är den största skillnaden mellan macrolins och mellanring? Vad skulle ni rekomendera om man vill prova lite macro men inte vill köpa något objektiv ännu? Har en e-410 med kitobjektiven.

Mellanring och bälg är bägge special, att främst användas tillsammans med speciella makro-objektiv. Arbetsområdet blir ofta väldigt snävt och tillsammans med vissa vidvinkel-/ standardzoomar är mellanringen t.o.m. oanvändbar, eftersom fokus hamnar innanför frontlinsen. Tillsammans med kit-zoomen för tele däremot, så är en mellanring användbar.

Apokrokromatiska försättslinser är annars de närbildshjälpmedel som fungerar bäst tillsammans med kitzoomarna. Varför inte en Canon Närbildslins 250D eller 500D med Ø58mm filtergänga?

Filtergänga Ø52mm, Ø67mm och Ø72mm är också gångbara dimensioner för Olympus ZD objektiv.

Ref:
 
Fotografering av mikrofiche

Planerar inköp av en E-3 som jag till stor del har tänkt för makrofotografering.

Hur nära objektet kommer man med objektivet 35/3,5 och mellanringen Ex25 samt en närbildslins ?

Kan jag komma ner till 20-30 mm, som erfordras vid fotografering av mikrofiche eller måste jag skaffa en bälg som verkar både krångligt och dyrt ?
 
Re: Fotografering av mikrofiche

Raison skrev:
Hur nära objektet kommer man med objektivet 35/3,5 och mellanringen Ex25 samt en närbildslins ?
Det lilla makrot, makro-juvelen, ZD35mm f/3.5 Macro ger med mellanringen EX-25 denna närgräns, mätt till sensorplanet:
Källkod:
Combined lens  Focusing  Shooting range    Magnifications
---------------------------------------------------------
ZUIKO DIGITAL 35mm F3.5 Macro
               MF        14.6cm ~ 15.6cm   0.70 ~ 1.68X
---------------------------------------------------------
OBS:
Skala 1:1 i 4/3-systemet motsvarar 2:1 i gamla 35mm filmformatet.
Skala 1.68x i 4/3-systemet motsvarar 3.36x i gamla 35mm filmformatet.

Visserligen är det lilla makrot billigt, bra och mycket skarpt och kanske ger dig behövlig förstoring, se tråden om lilla makrot där jag fotat hologramtrycket i en hundralapp, med 3.36x förstoring (rel 24x36mm). Då är foto-objektet mycket nära framkanten på objektivet, ca 15-20mm. Dessutom har du en större upplösning med 10 Mpix i en E-3, än vad jag kan åstadkomma med 8 Mpix i min E-300.

Alternativt kan du leta fram ett gammalt manuellt makroobjektiv tillsammans med en lämplig distans av mellanringar. Det blir dock inte lika automatiserat. Jag skulle börja med ZD 35mm/F3.5 & EX-25, vilket ger max förstoring i dagsläget i 4/3-systemet.

E-3 med Live View och vinklingsbar LCD, kanske även kopplad till datorn via Olympus Studio Camera Control, bör vara idealiskt för ditt arbete.

P.S: Närbildslins har jag inte provat tillsammans med lilla makrot.
 

Bilagor

  • p7116433hf400.jpg
    p7116433hf400.jpg
    52.1 KB · Visningar: 240
Makrot på hundrakronorssedeln

Tack

År helt övertygad om att Olympus är den bästa digitala systemkameran för makrofoto. Jag var tvungen att lägga in sedeln i mikroskopet för att kunna se detaljerna i halogrammet.

Det är ingen tvekan utan att jag klarar att fotografera mikrofiche med E-3, Zuico 35/3,5 och mellanringen EX-25.

E-3 och kitobjektivet Zuico 14-54/2,8-3,5 samt blixten FL 36R m m är inplanerade för inköp. Räknar ävenså med ryggsäck och batterigrepp som bonus.
 
Re: Re: Fotografering av mikrofiche

Sundvisson skrev:

Alternativt kan du leta fram ett gammalt manuellt makroobjektiv tillsammans med en lämplig distans av mellanringar.

Jag har testat med en Olympus orginalbälg och tillhörande objektiv. Resultatet blev ungefär som med andra gamla analoga gluggar på 4/3. Ganska mjukt och ingen krispighet som de nya digitalanpassade Olympusobjektiven ger.
 
Makrofotografering

Jag behöver ett golvstativ med vev för finjustering i höjdled av mittpelaren.

Är tacksam för förslag.

Finns det stativ med vev där ävenså mittpelaren går att lägga horisontellt ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.