Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro (och telekonverter)

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej...

Jag har ett Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO 1:1.
Det är ett välldigt bra objektiv =)
Kameran är en Nikon D50.

Det jag nu undrar vad det finns för allternativ för att komma ännu närmare utan att köpa nytt objektiv.
Tror jag har läst nånstans om att använda telekonvertrar för att få bilden till en förstoring istället för 1:1.
Hur funkar detta?
Är det bra?

Kom gärna också med fler lösningar på hur jag kan komplitera utrustningen för att komma ännu närmare.

Tack på förhand
Albin

miniman skrev:
Hej...

Jag har ett Tamron SP AF90mm F/2.8 Di MACRO 1:1.
Det är ett välldigt bra objektiv =)
Kameran är en Nikon D50.

Det jag nu undrar vad det finns för allternativ för att komma ännu närmare utan att köpa nytt objektiv.
Tror jag har läst nånstans om att använda telekonvertrar för att få bilden till en förstoring istället för 1:1.
Hur funkar detta?
Är det bra?

Kom gärna också med fler lösningar på hur jag kan komplitera utrustningen för att komma ännu närmare.

Tack på förhand
Albin
Mellanringar kanske kan vara en bra lösning. Jag testade konverter ihop med min Nikkor 105 2,8 af-s vr. Kvaliten blev sämre, dock fullt användbar, men af var ett skämt. med mellanringar tror jag att bildkvaliten bibehålls till 100 %. Jag valde att strunta i min konverter och istället delförstora i efterhand, tyckte att det alternativet blev bättre, resultatmässigt. Du kan också prova akromatiska försättslinser, vilka jag tror bibehåller kvaliten skapligt, betydligt bättre än vanliga försättslinser.

Men vad jag vet så försämmras bilden rätt mycket av sånna... De blir liksom mycket brusigare...

Funderade på sånna innan ja köpte objektivet men sen blev det tamronobjektivet i stället. Men nu vill jag som sagt kombinera macroobjektivet med något för att få ännu mer detaljerade närbilder utan att tappa så mycket bildkvalité.

Det går bra att använda en 1,4x telekonverter till Tamron-makrot utan större (knappt märkbara)kvalitetsförluster.
Det kan vara en fördel om man behöver komma lite längre från motivet. Antingen för att inte skrämmas eller för att komma åt med ljuset mellan frontlinsen och motivet.

Ett set mellanringar "hör till", mer eller mindre, till grundpaketet med makroobjektiv.

Det går utmärkt att kombinera mellanringar och konvertern.

Nämnda försättslinser av hög kvalitet, som kostar en slant lär fungera jättebra och ge utmärkt bildkvalitet på ett makro-objektiv. Jag har aldrig provat själv men sett många bilder.

Med mellanringar och mycket stor förstoring krävs nedbländning för att få acceptabelt skärpedjup. Då "måste" man använda eller har väldigt god nytta av en separat blixt, alternativ ringblixt för makro.

Kolla t.ex Björn Arvidsson's bilder här på FS.

Annan tråd med mycket info:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=63211&perpage=15&pagenumber=1

Lutar åt telekonverter för jag plåtar mycket insekter och kan då inte gå för nära...

Hur mycket tappar man med telekonverter?
Kvallité, funktioner?

Hur mycket skiljer bildkvaliten beroende på om man väljer Nikons orginalkonvertrar eller något annat märke som Sigma eller Kenko?

miniman skrev:
Lutar åt telekonverter för jag plåtar mycket insekter och kan då inte gå för nära...

Hur mycket tappar man med telekonverter?
Kvallité, funktioner?

Hur mycket skiljer bildkvaliten beroende på om man väljer Nikons orginalkonvertrar eller något annat märke som Sigma eller Kenko?
Alla konvertrar förtar bildkvaliten mer eller mindre. En 1,4X är förmodligen bättre än en 2X och originalkonvertrarna skulle jag tro presterar bättre än Sigma eller Kenko.

På full öppning och/eller på längre avstånd så är konverterns kvalitet viktig. Det kan också vara idé att tänka på om du har nytta av den tillsammans med andra objektiv, om det är en framtidsinvestering o s v.

Om vi däremot ser på saken ur ett renodlat makroperspektiv, och i all synnerhet så här pass extrem makro, så är förhållandet lite annorlunda. Eftersom ditt objektiv ger sitt allra bästa några steg nedbländat, skärpedjupet blir extremt litet på full öppning och att det effektiva bländartalet dessutom sjunker på nära håll så kanske du i praktiken kommer ner på f/8-f/11 när ljuset går in i konvertern, detta är egentligen en rätt enkel uppgift för en konverter. Lägg till detta att kantskärpan oftast inte har högsta prioritet för vanliga tredimensionella makromotiv. Är det därför på detta sätt du tänker använda konvertern kan du troligen komma förhållandevis billigt undan. Om du sedan, för att få större skärpedjup, kanske bländar ner ännu mer så kommer den maximalt möjliga skärpan obönhörligt att försämras av diffraktion och då spelar konverterns kvalité relativt sett en ännu mindre roll.

Okej... Tack för alla svar!

Om det är någon som orkar så får ni gärna länka till macrobilder som har tagits med telekonverter så kan man se hur det blir.

Bildexempel med extender och lite tankar

En konverter är det mest flexibla valet eftersom den kan användas till annan fotografering också.

Autofokusen brukar bli osäkrare med konverter, men det är ju av mindre intresse för riktigt nära insektsmacro, då man mest kör manuellt fokus.

Här är ett bar bilder tagna med Sigma 1,4X konverter:

Med Sigma 150/2.8:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/486663.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/485594.htm

Med Canon 300/4.0:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/781544.htm

Med Sigma 50-500 (förvisso inte en macro-bild, men åskådliggör kanske flexibiliteten med en konverter):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/708853.htm

Vill du enbart komma närmre för insektsmacro, är nog mellanringar ett bättre första steg. De tar en del av ljuset, men eftersom de inte sätter något glas framför ljuset, ger de bättre kvalitet än en konverter. Försämringen med konverter är avhängig objektivets kvalitet; ju bättre objektiv, desto bättre går det med konverter. Tamrons 90mm som du har är ju omvittnat skarp, och borde nog ta en 1,4 konverter med gott resultat.

Mellanringar har ju bäst effekt på kortare brännvidder, så på ett 90 mm är de nog att föredra framför en försättslins. Försättslinser i allmänhet har kanske inte alltid det bästa ryktet, men själv har jag Canons 500D som jag har mycket goda erfarenheter av; det är mycket svårt att urskilja någon märkbar försämring.

Eftersom försättslinser skruvas på i filtergängan, fungerar det utmärkt att köra 500D på andra märken om filterdiametern stämmer. Försättslinser har dock störst effekt på längre brännvidder.

Såväl försättslinser som mellanringar sänker närgränsen. Man måste alltså smyga närmre krypen för att maximera avbildningsskalan, vilket är knepigt. Vill du maximera avbildningsskalan på största möjliga avstånd, måste du gå upp i brännvidd till 150-200mm.

Tänk på att för att uppnå stor avbildningsskala, så är inte bara kameran och objektivet avgörande. Med ökad avbildningsskala minskar det tillgängliga ljuset radikalt, och varje vibration förstoras upp. Skärpedjupet minskar katastrofalt, och det blir en högre andel bilder som måste kasseras.

Stativet är av stor betydelse för att kunna smyga sig på en insekt. Jag har Manfrotto 055 Pro, som möjligör att man arbetar med kamera-armen i horisontellt läge, och så att armen kan roteras kring mittpunkten. Man kan då placera stativ och kamera en bit bort från insekten, och sedan långsamt med mjuka rörelser gradvis rotera in armen och kameran mot motivet. Många insekter reagerar inte på gradvisa långsamma rörelser. Får man tiden på sig, kan man då ta bilder i ökande avbildningsskala och varierande komposition, så att om krypet lyfter innan man nått upp i 1:1 eller mera, så har man kanske i alla fall fått en del bra bilder.

Om du inte redan har det bör du skaffa en trådutlösare för macro-arbete. Det är en billig investering som ger ökad skärpa i många bilder, och vars värde ökar med ökad avbildningsskala.

"Orginalmärken är det som gäller. =)"

Tja, vill inte ses som sniken men enligt tester sa ar det svart att overhovudtaget se nagon skillnad pa Kenko pro mot Canon 1.4x. Med tanke pa att jag gav ~850 sek for kenkon i HK (osaker pa svenskt pris) mot drygt 3000 for Canon sa skulle jag nog overvaga mitt val noga...

Man tackar för ytterligare svar och kan säga att stativ har jag och trådutlösare har jag önskat mig till jul.

När det gäller märke så kommer jag nog inte ha råd med orginalen utan det blir "pirat".

Vet dock inte om jag ska välja
Sigma 1,4x eller Kenko 1,4x.
(Tror nämligen att det blir 1,4x på grund av att spara bildkvalité.)

Enligt lite jag har läst verkar kenko bäst.
Vilket av dessa två (eller andra "piratmärken") är bäst?

Men tror ni 1,4x blir bra till Tamron 90mm eller kommer jag inte mycke närmre utan att jag ska sattsa på 2x istället?

miniman skrev:
Man tackar för ytterligare svar och kan säga att stativ har jag och trådutlösare har jag önskat mig till jul.

När det gäller märke så kommer jag nog inte ha råd med orginalen utan det blir "pirat".

Vet dock inte om jag ska välja
Sigma 1,4x eller Kenko 1,4x.
(Tror nämligen att det blir 1,4x på grund av att spara bildkvalité.)

Enligt lite jag har läst verkar kenko bäst.
Vilket av dessa två (eller andra "piratmärken") är bäst?

Men tror ni 1,4x blir bra till Tamron 90mm eller kommer jag inte mycke närmre utan att jag ska sattsa på 2x istället?
Med DSLR blir utsnittet otroligt redan med objektivet och lägger du till 1,4X så blir utsnittet enormt. Jag hade en 1,7X till min 105:a och det var svårt att få till skärpan pga det extremt korta skärpedjupet. Jag hade behövt en bra macrobelysning, och det kommer nog du också behöva.

paul innergård skrev:
Med DSLR blir utsnittet otroligt redan med objektivet och lägger du till 1,4X så blir utsnittet enormt. Jag hade en 1,7X till min 105:a och det var svårt att få till skärpan pga det extremt korta skärpedjupet. Jag hade behövt en bra macrobelysning, och det kommer nog du också behöva.

Ok... jag fotograferar mest ute och använder oftast blixt till. ska också börja köra mer med stativ och använda fjärrutlösare enligt råden från Björn Arvidsson.

Men då lär ju en 1,4x räcka...
Men ska jag ha Sigma eller Kenko?
eller finns det fler billiga och bra piratmärken?

Hade tänkt att priset får bli runt 2000 kronor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar