Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro (och telekonverter)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att du kommer att finna att en 1,4X konverter räcker en bit. Oavsett fabrikat ger den nog inte samma kvalitetsförsämring som en 2X. Det tar också tid att lära sig utrustningen och tekniken när man vill gå riktigt nära; man inbillar sig lätt att ett dåligt resultat endast beror på utrustningen, när det kanske har att göra med kort skärpedjup, liten ljusmängd och rörelsekänslighet. En 1,4X är då en bättre start.

Jag tror också att skillnaden mellan Kenko och Sigma inte är jättestor; en konverter är ju en ganska simpel konstruktion jämfört med objektiv, så skillnaden borde inte vara betydande. Detta är dock ett förmodande; kanske finns det någon som har erfarenhet av båda, och som har motsatt åsikt baserat på erfarenhet.

På Cyberphoto skiljer det 400:- i pris till Sigmans fördel; antingen en besparing eller också en bra grundplåt till Soligor AF Mellanringsats 12/20/36mm Nikon AF för 1275... (Vad gäller mellanringar spelar nog inte märket någon som helst roll, bara signalöverföringen mellan objektiv och kamerahus fungerar.)

Oavsett val bör du verifiera med säljföretaget att konvertern mekaniskt passar med ditt Tamron 90 objektiv.

I de flesta tester som jag läst så håller 1,4x-extendrarna av god kvalitet (Kenko PRO, Sigma EX, Canon m.fl) ganska jämn standard.

Skillnaderna verkar främst bero på hur kombinationen tele med extender trivs ihop. Så Sigma-extendern kanske är bättre på ett viss objektiv men sämre än Kenkon på ett annat. Men skillnaderna är oftast små och i alla fall marginella.

Det man måste kolla upp innan köp är att extendern verkligen passar objektivet, så att inte bakre linsen i objektivet kolliderar med extendern eller helt enkelt inte passar.

Kolla annonser här på FS och blocket, där kan man ganska ofta hitta begagnade konvertrar.

J O

Svår fråga....

miniman skrev:
Ok... så de e så de funkar :)

Nån som vet vilken konverter som är bäst till Tamron 90mm f/2.8 MACRO?

Vilken som är bäst?? Det är inte många som har provat alla och kann sammenlikna. Men jag använder Kenko Pro 300DG 1,4 på Canon, Tokina och Tamron optik. Jag är nöjd! Har oxå Kenko mellanringssats 12-20-36 med full signalöverföring.
Kombinerar detta på min Macro Tokina ATX-ProD 100/2.8.
Alt på Canon 20D.

Men om det är bäst......vet ej :D

Lycka till Albin!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar