Annons

Macro-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Wictor91

Medlem
Jag tänkte köpa ett macro till min Nikon d5100, men jag kan inte bestämma mig. Så jag tänkte räkna upp dom jag har tittat på, och så säger ni minst en nackdel och en fördel med dom, och vilket ni hade valt. Känner ingen som har något heller, har aldrig knäppt en bild med ett macro. Vill inte behöva gå en mil för att knäppa en normal bild heller, därför känns 70 i brännvidd lagom. Samtidigt vill man kunna fota en insekt från bra håll ibland, och få med ljus är ju en fördel med hög brännvidd, men det kanske kvittar över 60?

Sigma EX 70/2,8 DG Macro 1:1 för Nikon AF

Nikon AF-S DX Micro Nikkor 85/3,5G ED VR

Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 PRO D till Nikon

Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 till Nikon.

Nikon AF-S 60/2,8 G ED

Tamron AF SP 60/2,0 Di II Macro 1:1 till Nikon

Nu har jag placerat dom i intresseordning, Sigman verkar ju som ett kanonklipp.

Skriv på....
 
Testa att söka på macro, du kommer att hitta mängder om just de här objektiven, det är många som har samma fråga som du.

Tack vare bildstabiliseringen skulle jag själv kika lite extra på Nikon 85/3,5. Det kanske inte gör så mycket nytta till just macro men ett macro går ju bra att använda till alla sorters foto. Är den lika snabb i fokusen som Nikon 60/2,8 är det också en klar fördel över Sigma och Tamron, iallafall de jag har testat.

Allihop är riktigt skarpa och du kommer att bli nöjd med vilket som helst av dem, så mycket kan jag säga.
 
Testa att söka på macro, du kommer att hitta mängder om just de här objektiven, det är många som har samma fråga som du.

Tack vare bildstabiliseringen skulle jag själv kika lite extra på Nikon 85/3,5. Det kanske inte gör så mycket nytta till just macro men ett macro går ju bra att använda till alla sorters foto. Är den lika snabb i fokusen som Nikon 60/2,8 är det också en klar fördel över Sigma och Tamron, iallafall de jag har testat.

Allihop är riktigt skarpa och du kommer att bli nöjd med vilket som helst av dem, så mycket kan jag säga.

Ja men jag läste bara för en liten stund sen att VR inte funkade så bra på närbilderna, plus att Nikkor gluggen inte är lika ljusstark som dom andra. Det är det som talar emot den. Men tack för ett svar! :)
 
Det är beroende på hur pass nära du är. Är du så pass nära så det blir en förstoringsgrad på 1:1 kommer det förmodligen inte hjälpa mycket med VR eftersom det inte är skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa främst utan att man rör objektivet frammåt eller bakåt så att man får focus helt fel.

Nu har jag inte testat själv utan jag brukar köra med VR alltid på med min nikkor 105mm f2,8 som jag köpte begagnat. Men det känndes fortfarande lite dyrt. Men oj, jag har aldrig testat ett så skarpt objektiv så jag har inte ångrat det ett dugg. Jag har jue inte testat några av de andra och tagit kort med heller, men jag skulle tro att de är på liknande kvalitet (kanske lite mindre men det märks nog inte).
 
Det är beroende på hur pass nära du är. Är du så pass nära så det blir en förstoringsgrad på 1:1 kommer det förmodligen inte hjälpa mycket eftersom det inte är skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa främst utan att man rör objektivet frammåt eller bakåt så att man får focus helt fel.

Nu har jag inte testat själv utan jag brukar köra med VR alltid på med min nikkor 105mm f2,8 som jag köpte begagnat. Men det känndes fortfarande lite dyrt. Men oj, jag har aldrig testat ett så skarpt objektiv så jag har inte ångrat det ett dugg.

Okej! Nej jag vet, hade jag haft pengarna hade jag inte tvekat på att köpa det objektivet. Känns perfekt!
 
Ja men jag läste bara för en liten stund sen att VR inte funkade så bra på närbilderna, plus att Nikkor gluggen inte är lika ljusstark som dom andra. Det är det som talar emot den. Men tack för ett svar! :)

Nej, till just macro är VR inte mycket att ha men du kan ju använda det till mycket annars. Vad gäller ljusstyrkan, så får du en slutartid på över 1/60 när du skulle fått 1/00 med ett annat objektiv. Sedan gör VR så att du troligen kan gå ned till 1/30 eller 1/15 när du behöver närmare 1/100 utan VR. Så jag skulle nog vilja säga att VR kompenserar för ljusstyrkan här.

Dessutom får du så kort skärpedjup på f/2,8 vid macro att det inte spelar någon större roll vad maxbländaren är, den är nästan oanvändbar på så nära håll.

Sedan kan du kanske försöka hitta ett begagnat 105/2,8 VR, där har du ett riktigt bra objektiv.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.