Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro objektiv?? Sigma

Produkter
(logga in för att koppla)
Hustomten skrev:
Jag tycker inte om blixtljuset på macrobilder på de blommor och insekter jag fotar. Jag tycker inte det ser naturligt ut. Det är en smaksak, och möjligen tekniksak.

Vilken vitbalans gäller vid upplättningsblixt med DSLR för att få det att se naturligt ut?
Hur påverkar blandljuset skärpeintrycket?

Naturligt ljus ser för det mesta bäst ut. Men där finns stora fördelar med blixt vid macro. Man får ju i princip vilken bländare och tid man vill ha. Eftersom man måste ta med mycket liten bländare för att få bra DOF så kan det vara mycket svårt annars.
Tar du RAW så spelar de inte någon roll vad du har för vitbalans. Jag tar för det mesta på auto. vitbalans

Bra

Det var en bra diskussion. Med andra ord. Vill jag plåta lite poträtt och fjärillar m.m så bör jag köra på sigmas 105. Ska jag bara plåta blommor är 50 ok. Om jag har förstått det rätt. Det blir inte för mycket darrning på hand med 105 då då?

MVH/ Fredrik

Fredrik: 105:an funkar - Även på blommor

Lars: Nej vid RAW spelar det förstås ingen roll vilken vitbalans jag har i kameran, men den skall ju justeras rätt i datorn, så jag undrade vad som gällde.

Lärande tråd!

Hej!

Har precis börjat att fota i RAW. Har provat med blixt (extern) till min 300D såväl ute som inne. Det som slagit mig är att den "bästa" vitbalansen varierar, såväl vid macro som normalfoto. Tips?

Hustomten skrev:
Fredrik: 105:an funkar - Även på blommor

Lars: Nej vid RAW spelar det förstås ingen roll vilken vitbalans jag har i kameran, men den skall ju justeras rätt i datorn, så jag undrade vad som gällde.

I minst 90% av bilderna så behåller jag den som den är utan att ändra den något.

Detta var en bra skola!!

Den bilden var otroligt trevlig att titta på. Detta är taget med blixt? Vilket läge på kameran med vilken tid och bländare. Om du tar en stor bländare för kort skärpedjup, kompenserar kameran blixten för den kan väl inte vara samma vid olika bländare? Eller tiden, är det den som skiljer?
Jag vill lära mej!!!!

Re: Detta var en bra skola!!

Hultan47 skrev:
Den bilden var otroligt trevlig att titta på. Detta är taget med blixt? Vilket läge på kameran med vilken tid och bländare. Om du tar en stor bländare för kort skärpedjup, kompenserar kameran blixten för den kan väl inte vara samma vid olika bländare? Eller tiden, är det den som skiljer?
Jag vill lära mej!!!!

1/200 sec f/22 ISO 100 speedlight 550EX blixt
Canon 10D + Sigma 180 macro.

Du måste ta med liten bländare för att få tillräckligt med skärpedjup. Blixten släpper automatiskt ut så mycket ljus som det behövs så den behöver du inte tänka på.

Lars

Tack för svaren Lars
"speedlight 550EX blixt"
Det är en extern blixt förstår jag och då kommer nästa fråga. Jag som bara använder inbyggda blixten på min 300D, tar den hänsyn till omgivning och justerar blixtljuset därefter?
Har försökt läsa bruksanvisningen men blir inte riktigt klok på detta.
Brukar man rikta den uppåt eller åt annat håll? För det är väl en finess som finns på externa blixtar?
MVH
Stefan

Den inbyggda doserar automatiskt. Däremot är det tveksamt om den lyser ut tilläckligt nära, eller om du har en död vinkel i närområdet. Förmodligen är det det, men det är ju bara att testa.

Död vinkel,absolut! Jag fotade grodor en mörk kväll(sent alltså) och kom man för nära så blev motivet väldigt vitt samt att jag fick en mörk fläck där objektivet skuggade. Jag tackar för iformationen och har tittat lite på objektiv i 100mm området. Det är inte lätt att välja;-)
Tack för era svar ändå!!
/Stefan

Jag köpte ett 70-180 4.5-5.6 AF Micro

Den avbildar in riktigt 1:1 utan 1:1.33 tror jag. För att få 1:1 måste man köpa en extra liten pryl.

Det är mitt första macro objektiv och mitt första riktigt dyra objektiv. Men jag måste säga att jag är otroligt imponerad av det. Att ställa fokusen manuellt är en dröm.
Har du slantarna så är min rekomendation 70-180 eller 200mm objektiven. Då måste man inte sitta innuti det man ska fota.

Fler bilder från min första riktiga session med objektivet finns på:
http://www.pacos.tzo.net/luke/?displaydoc=mypictures/20040906_Botan/Default.asp

Bilden här är tagen med D70+SB-800+70-180 Micro. Jag har märkt att jag behöver blixten för att kunna använda mindre bländare så inte skärpedjupen blir 0.0001 mm.

Bilagor

• 400_2004-09-05_17-20-24dsc_.jpg
    400_2004-09-05_17-20-24dsc_.jpg
    46 KB · Visningar: 223
Sigma 105

Jag är otroligt imponerad av sigmas EX DG 105 macro. Skarpt porträttobjektiv samtidigt som det ger kanonbilder på nära håll. Jag har en bild på en larv bland mina bilder som är tagen med detta objektiv på frihand utan blixt, samt en bild på en fluga som är med blixt, stativ och en hel mellanringssats = ca 2:1 (flugan sövd).

Arleklint skrev:
Jag tycker inte om blixtljuset på macrobilder på de blommor och insekter jag fotar. Jag tycker inte det ser naturligt ut. Det är en smaksak, och möjligen tekniksak.

Vilken vitbalans gäller vid upplättningsblixt med DSLR för att få det att se naturligt ut?
Hur påverkar blandljuset skärpeintrycket?

Med tillexempel SB-800 får man med en bunt filter för att kompensera i blandljus. Borde gå med vilken blixt som helst och lösa filter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar