Annons

Macro: Nikon vs. Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Hej!

Lurar lite på att investera i ett riktigt macro.

Kör Nikon D200 och funderar på vilket som kan vara bäst;

Nikon 60mm f2.8 Micro
eller
Tamron SP 90mm f2.8

Har ni några råd eller erfarenheter att dela med er?

/Hasse

Fjärilar är lättskrämda, så du vill kunna hålla ett hyggligt avstånd till dem; med Nikon 60 ligger närgränsen inte många cm från frontlinsen. Tamronet är riktigt skarpt och fint, men en nackdel är att det ändrar längd vid fokusering, så om du fotar omkring närgränsen och dessutom använder motljusskyddet kan det vara lite störande att oavsiktilgt stöta till motivet titt som tätt. Själv kör jag Sigmas 150/2,8, som inte kostar så mycket mer än Nikon 60/2,8. Jag tror att det är bland det bästa man kan ha för att fota småkryp; bra arbetsavstånd, snabb och tyst innerfokusering och riktigt bra skärpa.

Lycka till!
/Per

Hej!
Jag skulle satsa på Tamron 90mm eller ett Sigma 150mm just för att komma en bit från motivet.

Christer

Man kan gärna veta att Nikon 60mm har litet optiska trix för sig för att fungera bra både nära och långt borta. En liten bieffekt av det här trixandet (heter CRC) är att brännvidden förkortas på nära avstånd. Det gör inte fjärilsfoto enklare, även om CRC ger andra fördelar. Är man mycket insekts- och fjärilsinriktad är nog ett längre macro mera rätt. Men du har också ytterligare ett dyrt och bra alternativ i det nya Nikkor 105mm VR-macrot.

Det är väl litet som att svära i kyrkan, men man kan bevisligen få hyfsat resultat med en försättlins på ett normalbra tele också :)

"Det är väl litet som att svära i kyrkan, men man kan bevisligen få hyfsat resultat med en försättlins på ett normalbra tele också :)"
Ja, med betoning på hyfsat.

Christer

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar