Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Macro med vanliga objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Går det att ta hyffsade macro bilder med "vanliga" objektiv?
Jag har en 300D, med det medföljande 18-55 mm.
Har även ett 100-300 mm, där det finns en macro inställning på manuell/autofokus knappen. Dock känns detta stort för macro fotografering?

Så, hur går man till väga?

/Jocce

Om du med macro menar närbildsfotografering, så har det dels med vad som avses med närbilder att göra. Inget av dessa objektiv är knappast några mikroskop. Ett stativ som komplement är att rekomendera.

RolandM skrev:
Om du med macro menar närbildsfotografering, så har det dels med vad som avses med närbilder att göra. Inget av dessa objektiv är knappast några mikroskop. Ett stativ som komplement är att rekomendera.

Stativ, självklart (skall tut o kika på det imorron).
Menar med macro att jag vill kunna fotografera grejer i en tändsticksasks storlek kanske? (så det fyller större delen av bilden)?
Eller krävs det mycket för detta?

/Jocce

Mellanringar & närbildsfilter är två varianter.

Mellanringarna gör att bilden projeceras på en större yta i kameran och att du kan fokusera mycket närmare.
Nackdelen är att du förlorar ljusstyrka. Man får också ett mycket kortare skärpedjup.

Närbildsfilter har jag aldrig provat gissar att det är skärpa man förlorar där.

Här har du ett exempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=33413

Senast ändrad:
RolandM skrev:
Min 300D har blixt....

..hehe...jo, min också, faktigst :)

Dock så ligger tjejen o sover, skulle juh kunna ta ett annat rum...hm..kanske man skulle ta o prova.

Vad har du för objektiv till din? Vad använder du för objektiv för närfotografering?

/Jocce

Tja, har i gömmorna brännvidder mellan 15-300 mm. Kör de stilleben jag laggt up med ett 50 mm alternativt ett 28-75. Närgräns mellan 30 och 50 cm beronde på objektiv. Jag har inte funderat på närbildslinser än. Största problemet vid närbildsplåtandet av rörliga mål är att tillföra tillräckligt med ljus för korta slutartider med lagom skärpedjup. På nära håll blir skärpedjupet kort vid stor bländaröppning och något mindre kort vid högre bländartal...

Lycka till med plåtandet!

RolandM skrev:
Tja, har i gömmorna brännvidder mellan 15-300 mm. Kör de stilleben jag laggt up med ett 50 mm alternativt ett 28-75. Närgräns mellan 30 och 50 cm beronde på objektiv. Jag har inte funderat på närbildslinser än. Största problemet vid närbildsplåtandet av rörliga mål är att tillföra tillräckligt med ljus för korta slutartider med lagom skärpedjup. På nära håll blir skärpedjupet kort vid stor bländaröppning och något mindre kort vid högre bländartal...

Lycka till med plåtandet!

Okej.
Man vart juh tvungen att prova lite, det finns juh som sagt blixt på kameran.
Fanns juh fler saker än tändsticksasken att fota :)
De två bästa för nattens övning finns här: (förminskade)
http://www.granfoss.net/jocce/temp/colakapsyl.jpg

http://www.granfoss.net/jocce/temp/solstickan.jpg

Fick dock oskärpa på askens botten såg jag :(

Vad skulle jag gjort annorlunda vid fotograferingen?
(Blixten är för övrigt Tejpad med lite tejp för att softa ljuset på dessa, blev ganska ok effekt tycker jag som glad amatör iallafall).

/Jocce

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar