Annons

Macro med bakgrundsskärpa.

Produkter
(logga in för att koppla)

n_sandstrom

Aktiv medlem
Jag gillar att ta bilder liknande denna:

Närbilder, där man ändå kan urskilja vad som finns i bakgrunden, även om det inte är allt för skarpt.

I nuläget använder jag en fast 50mm + mellanringar, men funderar på att uppgradera till ett riktig macro. Jag tror mig väga mellan EF-S 60 2,8, och EF 100 2,8.

Det jag funderar på är, vilken av brännvidderna som ger mest skärpa på bakgrunden, dvs det som är 20-100 meter bort.
Spontant känns det som att det borde vara 100mm, men den har ju samtidigt högre "zoom" på bakgrunden, så det blir kanske lika smetigt ändå.

Någon som labbat med detta tidigare? Eller vet vart man kan hitta jämförande bilder, med långt avstånd till bakgrunden?

Du vill alltså att bakgrunden ska bli skarpare?

Då ska du gå åt andra hållet, dvs välja vidvinkligare objektiv samt ställa in en mindre bländare, t.ex. 1:11.

Kortaste AF makroobjektivet på marknaden f.n. är ett på 30 mm, men det finns enbart med Sony Alpha-fattning. Det kan förstås mha adapter användas även på spegellösa kameror, som NEX eller Micro FourThirds, ifall du skulle ha / fundera på att skaffa något sådant.
.

Du får inte skarpare bakgrund bara för att det är ett makroobjektiv, bara skarpare i fokus och förmodligen bättre närgräns. Vill du ha skarp bakgrund så skaffa en tunn mellanring och montera på ditt 15-85 på 15mm samt blända ner till F16 eller nåt sånt. Med mellanring och kort brännvidd så blir fokusområdet begränsat, så ibland kan det bli nödvändigt att öka på brännvidden lite för att öka på fokusområdet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar