Annons

Macro ångest

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Hedberg

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag har nu letat i ca 3 månader efter ett beggat EF 100 mm 2.8 Macro USM utan att finna något. Anledningen att jag inte vill köpa ett nytt är för att jag tycker att det är strax över min smärtgräns vad gäller pris. Så jag har nu börjat inse att jag inte kommer hittat ett begagnat på ett tag och har nu börjat snegla lite på Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro och Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1.

Anledningen till att jag verkligen vill ha Canons 100mm är: Byggkvaliten, USM motor.

Så kan någon hjälpa mig, skall jag VÄNTA tills jag springer på ett EF 100mm eller gå på Sigma eller Tamron?

Har hört att tamronet är väldigt plastigt och att frontlinser roterar, stämmer det så vill jag verkligen inte ha det.

Tack på förhand, Jonas Hedberg ( Har du ett EF 100mm Macro över, SKRIK!) :)

Jonas Hedberg skrev:
...Har hört att tamronet är väldigt plastigt och att frontlinser roterar, stämmer det så vill jag verkligen inte ha det...

Så fort detta objektivet nämns är alla lika ivriga att påtala hur plastigt det är oavsett om man äger ett eller inte! Lite märkligt kan jag tycka men kan å andra sidan bara tala för mig själv när jag säger att det inte alls är så plastigt som många vill påskina.

Motljusskyddet är plastigt, håller med, men själva gluggen är rätt OK. Många retar sig på omkopplaren mellan AF och manuell fokusering, själv tycker jag att den är toppen, tycke o smak!

Frontlinsen roterar inte!

Förmodligen är Canonlinsen bättre när det gäller byggkvalitet men jag är övertygad om att vinnaren inte är lättippad när det gäller de optiska kvaliteterna.

/A

Har du kolat begagnat marknaden utomlands ?

B&H säljer begagnat vet jag, kolla där...
http://www.bhphotovideo.com/

Jag har själv ägt ett Canon 100 makro och det är helt suveränt bra, det kan knappast bli bättre.

Men USM är inget du har nytta utav vid makrofotografering eftersom du blir tvungen att fokusera manuellt vid närgränsen i allfall, men då du använder det till annat är det ju en fördel förstås.

Tamronen vet jag inget om annat än att alla ägare prisar den högt, men inte skulle jag bytt bort mitt Canon mot ett Tamron i allafall, inte ens om jag fick pengar i mellan :)

kent.

Jag tycker inte heller att Tamronen är direkt plastig. Den är inte som en stridsvagn precis, men jag upplever den inte som direkt plastig heller, men man har ju olika referensramar. Jag har dock klämt på någon av de äldre versionerna (dock fortfarande AF) och den var plastigare än den nya Di-versionen är. Det kan antingen vara så att många inte känt på den nya versionen, eller så jämför de med "proffsoptik" från Canon eller Nikon (tex), som ofta är byggda helt eller iaf till största delen i metall. Tamronen är ju byggd i plast, till största delen, och man får ju inte samma "tyngd" i det hela då.
Jag tycker dock att Tamronen har en fördel i att den är mindre och lättare än EF 100/2.8.

Motljusskyddet kan kanske, som Anders skriver, kännas lite plastigt, men är ändå väldigt stabilt, IMO. Man behöver dock sällan använda det, då frontlinsen sitter ganska djupt in i objektivet.

Optiskt är de båda mycket lika.

Jonas Hedberg skrev:
Tack för era synpunkter, men jag har nu änligen fått tag på ett Canon EF 100 mm macro usm!

mvh Jonas

Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge :)

Lycka till med ditt makrofotande.

kent.

Hej!

Jag är ute efter ett Sigma EX 150/2,8 Macro och vill ha det så fort det bara går. Vet någon var dom kan ha ett på lagger till Nikon så jag får det till innan fredagen.

MVH Damian

Angelito skrev:
Hej!

Jag är ute efter ett Sigma EX 150/2,8 Macro och vill ha det så fort det bara går. Vet någon var dom kan ha ett på lagger till Nikon så jag får det till innan fredagen.

MVH Damian

Japp Pixxas har den http://www.pixxass-shop.de/index.php?cName=sigma-objektive-sigma-nikon-af-c-439_25_40_227

Det står att om varan finns ska det ta 1-3 dagar !?
Jag vet inte hur pass det stämmer då jag själv beställde från dem idag! Återstår att se om jag kan få det innan Fredag!

Lycka till

Ok!

Tack, men finns det inget innom Sverige som har inne eller är den så svår att få tag i hehe... alla verkar vilja gilla den och ha den.

MVH Damian

Angelito skrev:
Ok!

Tack, men finns det inget innom Sverige som har inne eller är den så svår att få tag i hehe... alla verkar vilja gilla den och ha den.

MVH Damian

Kanske att det finns i Sverige, men varför? Du spar en liten slant på att ta den från Tyskland samt att garantierna är som vanligt!

Men kan hända att någon har den inne men då är det nog inte ett trevligt pris, typ någon liten expert kedja eller så!

Men jag hoppas att du kan hitta en :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar