Annons

Mackro objektiv till D70?

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Jag har precis köpt en D70 med 18-70 och ett 70-300 objektiv. Jag undrar nu vad jag skall ha om jag vill ta närbilder. Att det skall vara ett macro objektiv förstår jag men vilket? Måste man köpa orginal för att få helautomatik? Med närbilder menar jag riktigt nära på insekter och dyl.

Jag har ett sigma 105/f2.8 till min canon. Tycker att det är ett väldigt bra macroobjektiv för dom pengarna, och det ger ett hyffsat arbetsavstånd. All automatik funkar som det ska. Jag antar att det finns med Nikonfattning också.

Jag har ett Sigma 180 Makro och bara älskar det. Se bildexempel på min sida. Jag är säker på att 105:an som Mikael nämde är lika bra, om man nu vill ha lite kortare brännvidd.

Tamron AF 90

Håller med föregående talare Magnus där. Objektivet är dunder. Det blev också vald till 97-98 bästa objektiv av EISA med bedömningen:

"Tamron SP 90mm/2,8 macro har en konstruktion som gör det lämpligt för en rad olika fotograferingsområden. Det ger utmärkt skärpa i hela området av motivavstånd från skala 1:1 till oändligt. Kombinationen av utmärkta prestanda och attraktivt pris gör det till ett bra val för alla som är intresserade av närbildsfotografering, porträtt och till och med landskapsfotografering."

mellanring och normaloptik är ett altermativ

Jag har haft möjlighet att testa AFD 37-70 2,8 med makro. Går till nöds och blir skarpt men det blir ju vidvinkel eftersom man bara kan ha makroläget i 35mm (kul i vissa lägen).

Så har jag mikronikkor AFD 105mm. Superbra. RIKTIGA närbilder med mycket god skärpa. Ibland vill man ju ha bättre skärpedjup. Så

därför kör jag mycket med mellanring och AFD 50 mm normaloptik. Skarpt och händigt.

/Ebbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar