Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook PRO vs Sony Vaio F

Produkter
(logga in för att koppla)

Soms

Aktiv medlem
Hade nästan bestämt mig för en MacBook Pro
(15tum, 4GB-RAM, 256MB grafik, Intel Core 2 Duo) och Aperture 3 för cirka 20 lusingar.

Anledning: Mac och bilder skall vara så himla bra!

Efter en hel del "rännande" på forum hit och dit har jag dock börjat tveka.

Har nu fått en annan att tänka på. Har hittat en Sony Vaio F
(16,4tum, 8GB-RAM, 1GB grafik, i7 QUAD Core) och Lightroom 3 för cirka 20 lusingar också.

Använder idag PC, skall kanske tilläggas, men det kanske inte är så himla svårt att lära sig Mac.

Nu är jag ingen expert, (varkens på datorer, hårdvara, mjukvara eller fotografering och digital efterbahandling) men jag tycker det verkar som att jag får en himla massa mer för pengarna om jag köper Sony Vaio.

Jag uppskattar om användare av både Mac och PC svara på denna frågan.

Visst skulle jag vilja ha CS4, men det har jag inte råd med - tycker helt enkelt det är för dyrt!

Jättetack på förhand...

(15tum, 4GB-RAM, 256MB grafik, Intel Core 2 Duo) och Aperture 3 för cirka 20 lusingar.

(16,4tum, 8GB-RAM, 1GB grafik, i7 QUAD Core) och Lightroom 3 för cirka 20 lusingar också.

Använder idag PC, skall kanske tilläggas, men det kanske inte är så himla svårt att lära sig Mac.

Nu är jag ingen expert, (varkens på datorer, hårdvara, mjukvara eller fotografering och digital efterbahandling) men jag tycker det verkar som att jag får en himla massa mer för pengarna om jag köper Sony Vaio.

Visst skulle jag vilja ha CS4, men det har jag inte råd med - tycker helt enkelt det är för dyrt!

Jättetack på förhand...

Vänta! Det bör komma nya MacBook ganska snart.

M

Apple ändrar ytterst sällan priserna, de bara öser i lite mer godis i dem. De nya MacBook Pro borde dyka upp vilken vecka/månad som helst.

Jag har en 13" Macbook Pro som jag precis har uppgraderat minnet i från 2 GB till 4 GB. Det är nätt och jämt att Lightroom 3 Beta flyter på bra.

Bilder ser definitivt jättebra ut på en Macbook Pro-skärm. Den är verkligen bra.

Är du van vid Mac OS X kommer du gilla läget. Jag köpte Mac för att slippa Windows Vista / 7.

Mina fem cent...

Ni som svarat hittills verkar köra Mac; är Aperture 3 (eller tidigare version) ett bra och kompetent program? Är det helt okej att köra det på MBP? Tror Ni det är svårt att ställa om sig från PC till Mac?

Ni som svarat hittills verkar köra Mac; är Aperture 3 (eller tidigare version) ett bra och kompetent program? Är det helt okej att köra det på MBP? Tror Ni det är svårt att ställa om sig från PC till Mac?

Jag har en iMac 24" som arbetsstation på jobbet så övergången från Windows XP, som jag var väldigt nöjd med, var inte så svår. Gränssnittet i OS X är mjukt för ögonen.

Jag gillar känslan av min aluminium Macbook Pro, alla anslutningar sitter på samma ställe, pekplattan är verkligen användbar. Andra sköna grejer är bakgrundsbelyst tangentbord att CD/DVD-spelaren är en slot-in. Och jag kan även rekommendera den nya Magic Mouse.

När det gäller Aperture 3 så har jag bara testkört. Jag har fastnat i Lightroom 3 Beta.

Jag bytte till Mac i somras och är helnöjd, jag var en inbiten Pc användare sedan jag föddes och bytet var skit enkelt. Du lär dig typ på en liten stund och andra funktioner som är bra står det ofta i nybörjarguiden som du kan skumma igenom.

Som sagt kommer lightroom/aparture flyta på kanon på macbooken som du funderar på, dock som folk säger bör det snart komma en uppgradering till den. Så om du kan vänta och inte behöver ny dator just nu hade jag väntat någon månad.

Som Mac nybörjare med frågor eller funderingar inför köp rekommenderar jag dig att besöka macworld.se och deras forum. Där får du bra hjälp snabbt. Du kan också följa rykten om nya macar.

En magic mouse med programmet magic prefs gör att du får alla funktioner du har på multi touchen på datorn på musen, bästa musen jag haft någonsin.

Ni som svarat hittills verkar köra Mac... ...Tror Ni det är svårt att ställa om sig från PC till Mac?

Jag kör inte Mac, än. Jag har tröttnat på alla trevliga meddelanden man får från systemet hela tiden när man kör Windows, så nästa dator blir en Mac, troligen en iMac 21,5". Sen har det hjälp till att en polare är grymt nöjd med sin MacBook Pro.
Apple själv skriver på sin hemsida att det tar ett par tre veckor att ställa om från Windows till Mac OS X. Men vill du kan du ju alltid köra Windows på Mac med hjälp av Boot Camp.

Jag bytte hemdatorn till en MBP 13". Det som är "förvirrande" mellan PC och Mac (kör fortfarande Win på jobbet) är ctrl och command knapparna (klipp/klistra etc), speciellt om du har en laptop med externt tangentbord :), men du kommer definitivt gilla gränssnittet. Sedan kommer du att ett tag försöka stänga fönster till höger när det är till vänster, starta program till vänster när det är till höger. Ja du märker - stora besvärliga saker ;).

Kan hålla med om touchplattan, mycket bättre än de flesta pc laptops (min preferenser är Toshiba och nu Lenovo/IBM Thinkpads).

PS, jag skulle tagit Mac + LR, om du inte är mer intresserad av Aperture's finesser med ansikts tags, video hantering (+ de som jag inte kommer ihåg)

Jättetack på förhand...

om du inte förstår skilnaden mellan Mac osX och win så är det inte så mycket att diskutera, jag har som fotograf och företagare digitaliserat verksamheten sedan 1993 med både mac och PC i mitt företag. Servicegraden vad det gäller mac är låg medan jag får hela tiden pula med mina PC för att de överhuvudtaget skall fungera och de båda systememen har belastats likvärdigt.
Livet är så mycket enklare med mac
jag kommer säkerligen få massa motargument, men de flesta har inte som jag kört de två systemen parallellt under flertal år.

Så, testa en mac så förstår du snart vad jag menar.
Sedan med en mac kan du alltid köra WIN operativsystem parallellt med OSX men du kan inte göra tvärtom med en Vaio dvs köra mac osX på den burken.

Nu skall jag i helgen installera om en bärbar HP 22000:- arbetsmaskin som tar 20min att starta upp.En manöver jag aldrig har gjort med någon av mina maccar

Har själv gått från 7-8 olika pc till en Imac 24" och jag frågar mig själv ofta varför jag inte gjorde detta bytet för lääänge sen!
Jag har 4gb ram och kör Nikons Capture NX som vad jag förstått kan vara lite tungrott men jag har inga problem alls med det.

Jag kör Mac. Har en MacBook Pro 17" som nu snart är 3 år gammal. Är oerhört nöjd. När en uppdatering av Mac OS kommer så går datorn ännu fortare.
När du använder en Mac får du mycket mer tid till att göra det du vill göra med datorn istället för att lägga tid på att få datorn att fungera. Inga drivers, inga virusprogram som stjäl arbetsminne/processorkraft/bandbredd.

För att sammanfatta: Mac bara fungerar.

Köpråd:
Vänta tills de nya bärbara Mac:arna med i7 kommer.
http://guides.macrumors.com/Buyer's_Guide_(time-ordered)

...och hittade lite vettiga spekulationer varför det har dröjt med i7: http://www.9to5mac.com/intel-apple-534093460

Senast ändrad:
Valet är ditt...

Vill du hålla på att jaga virus, vänta en evighet innan datorn startar upp och tvingas starta om i tid och otid? Välj då en PC.

Vill du ha en lugn och harmonisk arbetsmiljö med ett grafiskt gränssnitt som är i världsklass? Välj en Mac.

Jag körde Mac från 88 till 95 då den fantastiska Windows 95 kom, allt skulle bli så bra. Jag gick över till PC och har i över 13 år trasslat med allt från blåskärmar till virus och trasiga hårddiskar. För ett drygt år sedan fick jag nog och skaffade jag en Mac pro och har inte ångrat mig 1 sekund. Tyvärr har jag PC på min arbetsplats och varje dag längtar jag hem till min Mac!

Lycka till i valet och gör som gänget här säger, vänta ett par veckor, nya Mac book pro är på gång... Claes

15tum, 4GB-RAM, 256MB grafik, Intel Core 2 Duo
eller
16,4tum, 8GB-RAM, 1GB grafik, i7 QUAD Core

Ja den var ju svår.... Klart du ska ta den datorn som är överlägset slöare!
Varför? Jo, för med en mac så får du något du inte får på en pc. Illusionen att den är bättre fast allt pekar på att den inte är det.

Häromdan stannade jag framför en 17" sony i ungefär samma prisklass som den macbooken jag äger. Sonys specar var imponerande, men skärmen var sämre. Det var exakt av den anledningen jag valde mac. Jag (gammal van win-användare) kunde helt enkelt inte finna något annat som matchade skärmen på macbook. Finns säkert att hitta, men jag lyckades iaf inte, med min budget.

Av den anledningen tycker jag att mac är mycket prisvärd. Inte perfekt, men alldeles utmärkt.

/K

Jag kör en 13 tums MBP med 2.53 ghz cpu och 4 gb ram, den sköter PS Cs 4 alldeles lysande, rawbilder fårn min D80 går utan problem och jag är mycket nöjd.

OSX speciellt kontra windows är i mina ögon nog för att köpa en mac nästan. Man lär sig ganska fort hur det funkar. Och det mesta bara funkar utan att behöva pilla som i windows.

Skärmen finns det heller inget att klaga på.

Men som många andra sagt, om det inte är akut, vänta lite och se när det släpps uppdaterade macar, dom blir antagligen kvar i unibodychassit men med bättre batteritid och i5/i7 under huven, säkerligen med en bättre grafikkrets också. Det är dock bara spekulationer.

Simon

vill veta mer

Jag tycker det är lite skrämmande att vi blir översvämmade av macrekommendationer innan någon rett ut hur stor skillnaden egentligen är mellan processorerna. Nog för att mac säkert är bäst ur alla andra tänkbara synvinklar (jag har ingen aning) men vid photoshoppande bör väl ändå processorn ha någon som helst inverkan även för mactalibaner? Så jag undrar, vilken klockfrekvens är det på processorerna? För övrigt hittade jag denna jämförelse mellan arkitekturerna:
http://gizmodo.com/5407204/benchmarked-the-quad+core-i7-imac-is-super-fast

Det verkar råda nära på 1:1 förhållande i prestanda/klockfrekvens i enkeltrådade program vilket photoshop huvudsakligen verkar vara, vet någon hur det är med lightroom resp. aperture? Sen undrar jag också om det är SSD eller hårddisk i datorerna, det borde väl också vara relevant.

Jag tycker det är lite skrämmande att vi blir översvämmade av macrekommendationer innan någon rett ut hur stor skillnaden egentligen är mellan processorerna. Nog för att mac säkert är bäst ur alla andra tänkbara synvinklar (jag har ingen aning) men vid photoshoppande bör väl ändå processorn ha någon som helst inverkan även för mactalibaner? Så jag undrar, vilken klockfrekvens är det på processorerna? För övrigt hittade jag denna jämförelse mellan arkitekturerna:
http://gizmodo.com/5407204/benchmarked-the-quad+core-i7-imac-is-super-fast

Det verkar råda nära på 1:1 förhållande i prestanda/klockfrekvens i enkeltrådade program vilket photoshop huvudsakligen verkar vara, vet någon hur det är med lightroom resp. aperture? Sen undrar jag också om det är SSD eller hårddisk i datorerna, det borde väl också vara relevant.

Skrämmande? Mac är inget att vara rädd för:) För övrigt är nog klockfrekvensen oberoende av vilken typ av dator den sitter i. Jag menar, oavsett du köper mac eller pc så väljer du processor och minne efter eget behov.

/K

Jag tycker det är lite skrämmande att vi blir översvämmade av macrekommendationer innan någon rett ut hur stor skillnaden egentligen är mellan processorerna.

Det verkar råda nära på 1:1 förhållande i prestanda/klockfrekvens i enkeltrådade program vilket photoshop huvudsakligen verkar vara, vet någon hur det är med lightroom resp. aperture?

Hur menar du nu, "skillnad mellan processorer" , "1:1 förhållande". Alltså sedan apple gick över till intel i sina datorer så är det ingen skillnad. Numera är maccarna en PC i ny skepnad bara. Du kan installera win7 på den, och du kan installera OSX på en PC nästan direkt från skivan numera. Skillnaden så som vi känner av den är lite förenklat, hur OSX använder prestandan i datorn. OSX använder prestanda där den ska användas och när den ska användas, medans vista/win7 fullständigt våldtar datorn och i många fall sänker den. Sen är det sp klart skillnad i det grafiska gränsnittet.

Jag kör själv med den nya 27" iMacen sen några veckor tillbaka, har kört PC sedan 15år tillbaka då främst med diverse Linux distributioner i. Macen är helt klart en betydligt stabilare och smidigare att jobba med. Den har sin svagheter som alla andra datorer/operativsystem...men till vidoe/bildredigering är det "de rätta" alternativet i mitt tycke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar