Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

MacBook Pro, vilken ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

CUPiCAKE

Medlem
Jag ska börja plugga reklam på högskola och känner därför att min gamla PC har gjort sitt.
Jag kommer att använda datorn till att surfa, skriva, redigera lite bilder i Photoshop och kanske jobba lite i illustrator och indesign.
Jag känner inte att jag behöver det allra bästa, eftersom att den datorn jag har nu är rätt kass, så jag är van vid det, haha ;-)
Jag tror att 13 tum räcker. Vet inte hur stor skärmen är i tum på min nuvarande, men 1280x800 px är den iaf.

Så frågan är nu, är det någon stor skillnad på dessa:

Apple MacBook Pro - 2,3GHz DC 4GB 320GB DVD±RW 13"
Apple MacBook Pro - 2,7GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13"

Vad står GHz för?
Ni andra som har bytt från PC till Mac får gärna lämna era synpunkter :)
 
GigaHertz

Hur snabb processorn är mao. Skillnaden mellan maskinerna är alltså storleken på disken och farten på processorn. Ja den snabbare har faktiskt en lite bättre processor också (i7 vs i5) och 4 istället för 3 MB chache minne. Det är 3000:- i prisskillnad. Är det värt det? Nja svårt att säga men köp till så att datorn på 8GB minne, det kostar inte särskilt mycket om du gör det någon annanstans än applestore.

M
 
Hejsan!

Jag har själv nyss köpt en MBP 13" med 2,7GHz i7 och 8GB ram.
Tycker det är en väldiigt bra maskin smidig och väldigt snabb.
Kan dock rekomendera att ha en extra skärm om du ska jobba med bilder. 13" är lite litet att sitta och jobba med bilder i.
Men annars tycker jag du är inne på en vettig dator.
Visst är appel väldigt dyra om man kolla vad som sitter i datorn mot andra konkurenter. Men du får ett mycke mer stabilt och snabbare OS. Sen är dom ju snygga med :)
 
Sitter med en 13" billiga modellen och är grymt nöjd med den. Jobbar i stort sett enbart med den, nån gång ibland så kopplar jag in en större skärm. Jobbar huvudsakligen i Lightroom & en del Photoshop.

Har som sagt 2.3 Ghz, 4Gb RAM, frågan är nog om det inte är billigare och köpa minne och disk själv och installera det än att låta Apple göra det.

Rekommenderar MBP oavsett vilken av de nya du tar ( vet inte som mycket om de äldre).
 
Är själv på jakt efter en MBP efter jul, och det första som kommer slängas ur den är den slöa hårddisken. Att Apple inte fattat att det är SSD som gäller är förvånande.
Du väljer själv mellan HDD och SSD när du beställer en MBP från Apple. Du väljer mellan stor/långsam/billig eller liten/snabb/dyr disk. Min MBP 2009 beställdes med 128GB SSD direkt från Apple.

I Macbook Air kan du endast få SSD, men då är det en del som klagar på att disken är för liten. Skulle Apple endast använda SSD i alla bärbara (med oförändrat pris) skulle många klaga på diskens storlek. Skulle Apple sätta stor SSD (t.ex. 1TB) i alla bärbara skulle många klaga på det höga priset.

Vad ska Apple göra som är bättre än det är idag, dvs att kunden gör valet?
 
Jag tror att 13 tum räcker. Vet inte hur stor skärmen är i tum på min nuvarande, men 1280x800 px är den iaf.

Så frågan är nu, är det någon stor skillnad på dessa:

Apple MacBook Pro - 2,3GHz DC 4GB 320GB DVD±RW 13"
Apple MacBook Pro - 2,7GHz DC 4GB 500GB DVD±RW 13"
Jag har svårt att se någon anledning att betala så mycket extra för den modellen som är lite snabbare och har lite större hd. Däremot tycker jag att du ska överväga att köpa en Macbook Air istället. Om du tror att du klarar dig utan cd/dvd-spelare och med den ganska lilla hårddisken så är det en väldigt trevlig maskin.

På papper kan man tycka att skillnaden i vikt inte är så stor, men när man har burit runt den ett tag inser man att det är enorm skillnad. Och de nya modellerna av MBA är riktigt snabba, har belyst tgb, TB-kontakt osv. Dessutom en skärm (13-tummaren alltså) som imho är trevligare än den i MBP.
 
Har nyligen köpt denna datorn från Proshop och jag använder den till ungefär samma saker som du kmr göra och jag kan säga att den funkar perfekt. Det är inte den dyrare vers. utan 2,3 ghz 13 tums. Så kör på det så kan du göra något roligare för de 3k som du sparar. Kanske lägga till en mac mus och tangentbord samt en väska elr ngt?
 
tack för alla svar! Tror inte att macbook air är något för mig, känns så himla ömtålig? Och ingen cd-läsare heller.

En extra skärm har jag, så det var därför jag tänkte att 13 räcker.

Tack för alla tips iaf, känner mig lite klokare :) Men det är med SSD, gör det stor skillnad? Är som sagt van vid en lite småslö hp-dator som är typ fyra år gammal nu, så för mig kanske inte det är nödvändigt?
 
tack för alla svar! Tror inte att macbook air är något för mig, känns så himla ömtålig? Och ingen cd-läsare heller.
Jag tror inte den är ömtåligare än motsvarande MBP. Och om du funderar på ssd så är ju MBA mycket billigare. Hur mycket man behöver cd-läsare är förstås individuellt, man kan alltid köpa en extern för några hundralappar.
 
tack för alla svar! Tror inte att macbook air är något för mig, känns så himla ömtålig? Och ingen cd-läsare heller.

En extra skärm har jag, så det var därför jag tänkte att 13 räcker.

Tack för alla tips iaf, känner mig lite klokare :) Men det är med SSD, gör det stor skillnad? Är som sagt van vid en lite småslö hp-dator som är typ fyra år gammal nu, så för mig kanske inte det är nödvändigt?

Skit i SSD nu. Du kan sätta i en senare om behov finns.
Utveklingen går framåt, så behöver du ingen idag så tycker jag att du ska hoppa över det.
 
Skit i SSD nu. Du kan sätta i en senare om behov finns.
Utveklingen går framåt, så behöver du ingen idag så tycker jag att du ska hoppa över det.

okej, jag struntar i det för tillfället.

Kom och tänka på en grej till, finns det något ordbehandlingsprogram liknande word på mac redan när man köper den eller får man köpa till det? och vad heter det i så fall?
 
Kom och tänka på en grej till, finns det något ordbehandlingsprogram liknande word på mac redan när man köper den eller får man köpa till det? och vad heter det i så fall?
Apples egen variant Pages kostar 150 kr, vill man ha MS Word kostar det nog ett par hundralappar till. Dessutom finns det några ganska bra gratisalternativ.
 
Om jag förstått rätt är SSD'n som apple levererar ett mediokert val i förhållande till priset.
Gick in på applestore. Om det är http://store.apple.com/se/product/TY554ZM/A som de säljer i sin externa som ingår när man vill ha den interna är det verkligen mediokert.

okej, jag struntar i det för tillfället.

Kom och tänka på en grej till, finns det något ordbehandlingsprogram liknande word på mac redan när man köper den eller får man köpa till det? och vad heter det i så fall?
Open office eller Libre office.


Fråga: Finns MBP med Sata III?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.