På skoj gjorde jag en lista.
Nu vet jag inte riktigt vilka skärmar som går att jämföra med. Dock har jag inte varit jätteimponerad av imacens skärm när jag suttit vid dem. Min upplevelse kan dock ha försämrats mycket p.g.a dess blanka yta vilket gjorde den näst intill oanvändbar enligt mig så fort det var lite ljus som kunde speglas i den.
Hur som, jag valde en philips 27" LED tft för drygt 2200kr. Är inte det jämförbart så får man då lägga till några tusen på priset för vilken skärm man nu vill ha.
I övrigt fick jag lov att välja både bättre processor samt grafikkort då jag inte kunde hitta de som sitter i macen. Förmodligen är de lite gamla och har ersatts av nyare modeller.
Vill också påpeka att jag inte har tagit det allra billigaste jag kunde hitta utan kvalitétskomponenter som jag själv skulle acceptera att ha i min dator.
Vill du dessutom utöka till 8gb ram så får du fläska på med hela 166kr till.
i5 2,8ghz
gigabyte moderkort
hd 6770 1gb (imac=512mb)
2x4 gb 1333mzh ddr3
antec 300 chassi, välkänt och populärt.
samsung spinpoint f1 1tb hdd
logitech webcam, trådlös lasermus samt tangentbord från logitech, båda två är kvalitétsprodukter, dyrare än normalt.
samsung dvd-brännare
philips 27" LED tft
Totalpris inkl moms: 7848sek + OS-X.
Och innan man kan ge sig in i diskussionen bör man reda ut begreppen. Apple bygger endast PC-datorer. Att göra en hybrid går inte, eftersom det redan är en PC. Att välja "PC eller Mac" är ett ickeval, eftersom det är detsamma som att välja PC eller PC.
Jag brukar få skäll när jag påpekar detta, men jag anser att det är en ytterst viktig sak att göra skillnad på. Det brukar sägas att det är självklart att alla egentligen menar någon form av Windows och någon variant av Mac OS, men det är i så fall odefinerat vilka. Det är en en enorm skillnad redan där. Och i mitt tycke inte alls självklart.
Jag har personligen ett flertal datorer hemma (alltihop PC numera) både stationära och bärbara. En av dem är en Applemaskin. Alla kör samma operativsystem; Linux. Den dator som apple tillverkat skiljer sig inte nämnvärt från de övriga, varken hård- eller mjukvaru-mässigt, det är faktiskt större skillnader mellan några av de andra. Det är på tiden att vi blir mindre fördomsfulla när det gäller både hård- och mjuk-vara.
Visst är det så, självklart är en mac också en PC. Dock antog jag att det skulle skapa förvirring om jag också tog upp detta.
Är ju inte riktigt en begreppdiskussion vi har här, alla vet vad man pratar om när man säger antingen pc(de flesta tar detta som att man menar en dator med windows på.), eller mac(detta är en dator med os-x på).
Även om det, som du mycket riktigt säger, egentligen är fel att säga så. PC är ju en förkortning på persondator, vilket vi ju alla har, oberoende om det är os-x,windows eller linux som finns installerat på den.
Jag tror att de flesta företag är pengakåta men få lyckas med det. Jag tror att de flesta PC-tillverkare är avundsjuka på Apple och i synnerhet de som tillverkar mobiltelefoner. Därmed inte sagt att jag skulle uppskatta lägre priser på Apple-produkter.
Visst är det säkert så.
För mig som van pc-byggare känns det dock helt befängt att köpa en macdator. Det skulle verkligen aldrig falla mig in.
Men jag förstår samtidigt dem som köper dem, man har pengarna och vill ha en klar och fullständig pc-lösning med OS-X på. Och har man själv inte kunskapen att bygga sig en egen dator har man ju kanske inte så mycket val.