janne_145
Aktiv medlem
ni har ju missat att även mac är en PC. PC = Personal computer ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Personal_computer ) Det ni menar måste ju vara Windows vs Mac ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
ni har ju missat att även mac är en PC. PC = Personal computer ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Personal_computer ) Det ni menar måste ju vara Windows vs Mac ?
Windows = operativsystem
Mac = dator
Svår att jämnföra
Jo eftersom ni envisas med å säga att mac inte är en PC
Men du skriver ju att mac är ett operativsystem i din jämnförelse.
Borde det stå Pc med windows vs Mac med OSX Lion?
Skriver man Pc vs Mac så vet 99% vad man menar.
Sedan att ni hålla på det får man väll ta.
Inte alls eftersom man i 99,99% av fallen har Mac OSX på macen som då är operativsystem. Jag kan dock ha fel på procentsatsen, kan vara 99,0 eller 99,9%.
Vet inte om detta redan tagits upp. Men är ni sugna på att köra operativsystemet OS-X men inte betala för en överprisad mac. Så googla på hackintosh.
Det hela går ut på att bygga ihop en vanlig PC med samma komponenter som i en mac och sedan helt enkelt installera OS-X på denna.
På detta sätt så kommer du undan med knappt halva priset. Dock får du ju tyvärr inget äpple på chassit.
Inte bara äpplet som fattas tyvärr.
Man är också lämnad ganska ensam. Man får ju ingen garanti direkt, varken på funktion eller på hårdvaran. Risken är också stor att man får problem med systemuppgraderingar och ett evigt meckande.Vet inte om detta redan tagits upp. Men är ni sugna på att köra operativsystemet OS-X men inte betala för en överprisad mac. Så googla på hackintosh.
Det hela går ut på att bygga ihop en vanlig PC med samma komponenter som i en mac och sedan helt enkelt installera OS-X på denna.
På detta sätt så kommer du undan med knappt halva priset. Dock får du ju tyvärr inget äpple på chassit.
Vet inte om detta redan tagits upp. Men är ni sugna på att köra operativsystemet OS-X men inte betala för en överprisad mac. Så googla på hackintosh.
Man är också lämnad ganska ensam. Man får ju ingen garanti direkt, varken på funktion eller på hårdvaran. Risken är också stor att man får problem med systemuppgraderingar och ett evigt meckande.
För det första, om jag köper mig ett OS-X på en skiva, så tycker jag mig ha rätten att installera detta på vilken dator jag vill, precis som alla andra operativsystem som erbjuds.Detta betyder att man bryter mot OS X användaravtal som man godkänner vid installationen.
Så om du vill undvika risken att bli jagad av äppleadvokater livet ut bör du fundera över hur lämpliga dina inlägg är.
-Därför att du brutit mot användaravtalet. Då kan du inte räkna med hjälp från Apple om något skulle strula med OS X.Varför skulle du inte få någon garanti om jag får fråga?
För det första, om jag köper mig ett OS-X på en skiva, så tycker jag mig ha rätten att installera detta på vilken dator jag vill, precis som alla andra operativsystem som erbjuds.
Okej, då fick jag nu min farhåga över att apple faktiskt är ett av de mest pengakåta företagen i världen bekräftad.-Därför att du brutit mot användaravtalet. Då kan du inte räkna med hjälp från Apple om något skulle strula med OS X.
Vid installationen har du accepterat användarvillkoren, de finns att läsa på http://www.apple.com/legal/sla/
För OS X 10.7, punkt 1, del I: "Other Use Restrictions. The grants set forth in this License do not permit you to, and you agree not to, install, use or run the Apple Software on any non-Apple-branded computer, or to enable others to do so."
Men nu anser du dig ha rätt att göra vad du vill oavsett vilka avtal du ingått.
Ja, hittills har vi ju kommit fram till att det blir lite av en moralisk fråga. Apple tillåter dig inte att installera sitt operativsystem på någon annan än deras egna 100% överprisade och i övrigt identiska datorer, även fast jag köpt den av dem.Inte för att det är speciellt svårt att få tag på en OS X skiva, men säljare brukar vara ganska påstridiga att du skall bevisa att du har en Apple-dator.
För övrigt är väl OSX inte speciellt märkvärdigt om man inte har Mac HW? Tänker närmast på pekplattan som som för mig är avgörande.
Men allvarligt talat, hur jäklarns sniket är det inte av Apple, att även fast jag köper deras operativsystem, så vill de ändå sätta dit mig för att jag använder det på en maskin som jag byggt själv istället för en av deras 100% överprisade, identiska lådor?
Om jag nu skulle vilja ha svar om något om OS-X från apple går det säkert ändå, jag behöver ju inte nämna något om min hackintosh, samt att söker jag ett svar på ett problem så hittar jag det på forum och sällan på apple's egna, väldigt grundläggande sida för problemlösning.
Ja, hittills har vi ju kommit fram till att det blir lite av en moralisk fråga. Apple tillåter dig inte att installera sitt operativsystem på någon annan än deras egna 100% överprisade och i övrigt identiska datorer, även fast jag köpt den av dem.
Om du inte kan komma över den moraliska biten så får du köpa en över dubbelt så dyr dator av Apple.
Vilken pekplatta tänker du på? Allt som man kan sätta i en mac kan du sätta i din hackintosh, förutsatt att den har rätt sorts port, men jag antar att plattan är USB-ansluten?
Viktigt här är ju dock att påpeka att du får välja dina komponenter noggrant. Det finns listor med kompatibla komponenter, alltså identiska komponenter som sitter i macburkarna. Mac köper ju in sina komponenter också.
Detta gäller ju såklart inte laptops. En sådan kan ju oftast inte en vanlig hemmasnickrare sätta ihop själv.
Just för att de tvingar en att köpa deras datorer. Vansinne säger jag. Varför ska jag inte kunna köra OS-X på en dator jag själv valt?Ja, Apple är jäkligt snikna som kräver typ 300 sek för en installations-CD med bruks som du kan installera på flera burkar. Windows tar typ 1000 sek för billigaste versionen som kan installeras på en burk. OS X har "fullt" nätverksstöd. Du måste köpa Windows Professional för att nå likvärdig nätverksstöd.
Jovisst talar jag Laptop. Mac Pro är knappast intressant för normalanvändaren. Sedan SSD gjorde sitt intåg går det att få hyggliga prestanda med en laptop.
Kör du Hackintosh? Vad vill du komma åt? Vitsen med Apple Mac är att du får en väl integrerad lösning. Designen bidrar, men är inte avgörande.
Varken iMac eller MBP tycker jag är överprisade. De är prisvärda. Mac Pro kan jag hålla med om är överprisad för mina behov.