Annons

Mac eller pc? Hastighet?

Produkter
(logga in för att koppla)

phat

Aktiv medlem
Vad ær det før skillnad på mhz på pc och mac. Jag har søkt på många stællen men finner inte svaret.
Alltså, ibook har 1ghz som max processor hastighet och det finns andra bærbara pc i samma prisklass som har 2,4ghz processor hastighet. Jag førstår inte riktigt att hastighets skillnaden ær så stor och att apple datorn ær bættre. Det måste ligga i designen eller något.

Jag har funderat på att køpa en bærbar pc men vet inte om jag ska vælja mac eller pc pga de underliga ghz talen. Ær lite sugen på mac men vet inte så mycket om det æn.

Tack i førhand /Patrik
 
phat skrev:
Vad ær det før skillnad på mhz på pc och mac. Jag har søkt på många stællen men finner inte svaret.
Alltså, ibook har 1ghz som max processor hastighet och det finns andra bærbara pc i samma prisklass som har 2,4ghz processor hastighet. Jag førstår inte riktigt att hastighets skillnaden ær så stor och att apple datorn ær bættre. Det måste ligga i designen eller något.

Jag har funderat på att køpa en bærbar pc men vet inte om jag ska vælja mac eller pc pga de underliga ghz talen. Ær lite sugen på mac men vet inte så mycket om det æn.

Tack i førhand /Patrik
Som MAC användare förordar jag givetvis att du köper MAC. Titta inte bara på processorhastigheten, utan se även vad du får med i priset. Firewire portar, combobrännare, ramminne med mera. En bärbar mac för 12th motsvara en bärbar pc för ca 13-15th. Om man ser till vad man får med i priset. Men ska du bara ha en bärbar, då kan du få pc för 5-8th.
Valet är ditt, pengarna är dina. Jag kan bara ge dig ett gott råd.
Ilkka, fotografen som jobbar med både Mac o Pc men föredrar MAC!
 
Köp en MAC om du inte riktigt vet.. Dom är snyggare och mer lättanvända.

Själv har jag alltid haft PC.
 
1Ghz är alltid 1Ghz oavsätt om det är en PC eller en MAC. Det är bara frekvensen som processorn klockas i.
Skillnaden ligger i hur mycket PC resp MAC gör vid varje klockpuls. Det är en arkitekturfråga innuti processorn.
 
MHz-talet är som sagt bara processorns klockhastighet. Det ger bara en _fingervisning_ om processorns hastighet. Det är som att jämföra varvtalet mellan bilar. Det ger ett bra mått så länge det är exakt samma modell men är det olika bilar säger det inget om hastigheten.
 
Det bästa du kan göra för att övertyga dej själv är att ta med en riktigt stor bildfil, starta photoshop o köra några av dina favoritfilter... eller om det är nåt annat minneskrävande du ska göra ofta med datorn så testar du det.

PC kan väl bara rekommenderas till dem som är gravt spelintresserade...

/kg - gissa min dator
 
Jag tycker såklart du skall välja Mac, mycket trevligare att arbeta med än Windowsmaskiner enligt mig. Ghz talen skall man inte jämföra, det är olika processorarkitekturer i dem. Man brukar säga att en Mac på 1 ghz är snabbare än en PC på 1 ghz.
Om jag var ute efter optimal hastighet till ett bra pris så skulle jag inte välja macen. Tycker Windowsburkar oftast är snabbare. Men som ett arbetsredskap är macen väldigt mycket trevligare.
En ibook på 1 ghz med minst 512 mb minne är en mycket prisvärd bärbar dator, som är väldigt komplett för sitt pris. Glöm inte att jämföra med PC laptops som har XP installerat vid prisjämförelsen. Köp datorn hos www.macoteket.se samt extra minne hos dem. Deras minnespriser är väldigt mycket fördelaktigare än Apples egna som är ett skämt.

Jag skulle egentligen främst rekomendera dig att köpa en begagnad Powerbook g4 667mhz 15" Dvi eller bättre. Dessa datorer lämpar sig betydligt mycket bättre till bildbehandling, då ibookens skärm inte är någon överdriven höjdare i jämförelse. Men det måste nämnas att det går att jobba med bilder på ibooken, men betraktningsvinkeln m.m. är inte så speciellt bra. Om du kopplar ibooken till en skärm går det bara att spegla dess egen skärm dvs 1024x768 på den andra skärmen, lite tråkigt om man har en 19" stationär man vill kunna koppla till.
Detta gäller inte powerbooken.

Hoppas det klarnat lite och är det några fler frågor så tveka inte att fråga på.
 
Jag skulle definitivt välja en mac idag om jag hade råd. Inte för att det är någon nämnvärd skillnad dom emellan, utan pga att macen har ett trevligare och mer lättanvänt OS enligt mitt tycke. Vad gäller hantering av grafik, finns ingen skillnad. Det var förr i tiden som macen var överlägsen vid bildbehandling.

Påståendet att "PC kan väl bara rekommenderas till dem som är gravt spelintresserade...", håller absolut inte idag. Men KGS skrev det väl med lite glimt i ögat antar jag ;-)

Ett annat argument som jag tycker väger tyngre än allt annat är att risken för att få div virus minimeras rejält med mac.

Om man är lite estet så är ju macen 700 ggr snyggare också ;-) Men det kanske inte är det allra viktigaste...

mvh
Christer (PC-användare)
 
Jag instämmer med Christer... framförallt gällande virus och design.

Men när det gäller programvaror och uppgraderingsmöjligheter så ligger PC steget före.. men Mac knappar in där också.. även på spelfronten.

Det är mycket smaksak. Har alla dina vänner PC så är det lite tokigt att köpa Mac efter som dom inte använder samma programvaror alla gånger. Trots att många filformat funkar under båda. Eller om alla vänner har Mac.. jaja..

Vill man att allt ska fungera så smidigt som möjligt utan att man ska lägga sig i så är Mac att föredra.. gillar man att uppgradera, testa, fixa, pula och leka så är det helt klart PC.

Jag har kört PC hela livet... men jag gillar Mac.. men inte tillräkligt ;)
 
En Mac med G4 eller G5 processor är speciellt snabba tillsammans med te x Photoshop som är optimerat för de processorerna. En sådan processor behöver inte ha lika högt mhz-tal som en pentium.I praktiken blir den snabbaste macen och Pc:n lika trots olika mhz. Dock visar tester på att i andra program är macen rätt mycket långsammare.

Jag har själv använt mac i många år och varit mycket negativ till pc. När det var dags att byta dator vale jag nu ändå en windowsburk. Windows XP fungerar alldeles utmärkt (har varit mycket stabilt) och datorn fick jag till bråkdelen av en mac. Jag är helt nöjd. Min bärbara mac få nu fungera som surfdator!

Snabbast möjliga dator till lägsta pris: Pc med windows XP. Gör som jag bygg den själv och välj snygg låda m m.

Mac om man sitter med ett stort programutbud för mac och bryr sig mycket om hur burken är designad (samt OS).

Att macen är "mycket trvligare att arbeta med" är en subjektiv fråga. Photoshop i windows fungerar lika som photoshop i mac. Måste säga att jag är positivt överraskad av XP när jag sedaninnan är van vid OS9 och X. Datorn är för mig ett arbetsredskap som inte får kosta hur mycket som helst.
 
Jag tycker också helt klart att Mac är trevligast att jobba med.

Men en sak man nog ändå bör tänka på då man byter från PC till Mac är programkostnader. Vad behöver man och hur mycket drar det bytet iväg på? Det är ju inte bara själva datorn som kostar ju.
 
zlice skrev:
Men när det gäller programvaror och uppgraderingsmöjligheter så ligger PC steget före.. men Mac knappar in där också.. även på spelfronten.
Fast för MAc finns det faktiskt superprogram för bildredigering som inte finns till PC, t e x PhotoRetouchPro. Jag saknar inga program till macen utan tycker nästan att jag har bättre valmöjligheter än på PC när det gäller arbete med bilder, design och grafik.
 
zlice skrev:
PC är lättare/billigare att uppgradera om några år.

vem uppgraderar en dator om några år? uppgraderingarna brukar bli dyrare än nyköp.
Har datorer liggande runt om i huset för hundratusentals kronor i nypris utan en tanke på att uppgradera nån av dem. Med stor möda lyckades jag förmå mej att köra några till tippen tillslut, men det är svårt *s*

Har bl a en Mac Portable, nypris 48.000 + moms, upphotad till 4 MB RAM! nån som har nån uppgradering att föreslå?

/kg som väntar på antikvitetsvärde
 
Som Lotta skriver att inom de grafiska och fotografiska arbetsområdena lider knappast macen av något brist på program.

Med trevligare så menar jag inte hur panelerna i photoshop ligger, det är givetvis samma program på båda plattformarna utan helhetskänslan. Operativsystemet samt hårdvaran känns så gjutet samt Apples känsla för detaljer osv.

Att MacosX är härligt ljust och ganska diskret i jämförlese med Windows XP ursäkta ordvalet vidriga störande blågröna grundsetup av utseendet säger väl lite om de olika företagens fingertoppskänsla.

Jag har arbetetat väldigt mycket med PC:s oxå, de gör sitt jobb, men det är inga datorer man sitter och småmyser framför. Inom kreativa arbetsområden tycker jag denna myskänsla är viktig, den bidrar till kreativiteten, det blir roligare att sitta framför skärmen. Detta är min åsikt och självklart finns det andra människor med helt andra erfarenheter men skulle jag köpa en bärbar idag så skulle jag inte ens fundera på PC, Macen är prisvärdare inom detta segment.
 
Två saker undrar jag alltid över när det diskuteras Mac/Win.

Macen är ju så trevlig att jobba med. Vad är det som är så trevligt?
När jag bytte från Mac till Win gick det segare att jobba eftersom hjärnan var inställd på ett visst sätt att jobba. Och när jag bytte från Mac till Win skedde samma sak, det tog ett litet tag innan man kom in i trallen.

Men att Mac är mer intuitivt att jobba med har jag aldrig förstått.

Så, vari består det ”trevliga”?


Och designen.
Dagens Macar är ju luftigt eleganta. Men om man inte gillar den stilen?
Är det kanske bara så att man tycker de är snygga för att de skiljer sig från resebyråns kontorsburkar? Ungefär som med Bang&Olufsen.


Tja, sådant tänker jag ofta på.
 
Två saker undrar jag alltid över när det diskuteras Mac/Win.

Skillnaden är ju allt som oftast att PC inte är formgivna alls. Dom grå burkarna ser exakt likadana ut nu som för tio år sedan. Detta medan Mac kommer med nya innovativa designer hela tiden.

Själv har jag PC och vill helst av allt att den skall stå i en garderob där den inte syns (och hörs).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.