Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac book

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte vad du jobbar med men 5-6 tusen är inte småkronor för mig.
Är inte besatt men jag tycker det är intressant att jämföra priser.
Kan tänka mig att köpa här hemma oxå men om man endå ska iväg så är det ju värt att kolla upp. Kan inte så mycket om mac mer än att jag tycker det är skön layout och att allt fungerar som det ska./

Hmm, vart kan du tjäna 5-6000 på att köpa den någonstans? Om du kan göra det så förstår jag dig, men ta mac minin då som exempel så ligger väl den på 9k här hemma, vart kan du köpa den för 4 tusen?

Räkna även med eventuella ökade fraktkostnader, tull, moms och att i en del länder visas priser alltid exkl det landets moms.

Någon som har en mini mac?
Ja, med Apples trådlösa bluetooth-tangentbord (med US-layout naturligtvis) och Apples 23" stora LED-belysta Cinemaskärm. Den ska snart få Snow Leopard Server installerad och senare ersätta en 14 år gammal server. Ett litet Kinder-ägg; tystare, svalare och snabbare.

Det verkar som att du anpassar vad du vill köpa efter kriteriet att du ska kunna köpa det utomlands. Är det inte bättre att köpa det du verkligen vill ha, inte det du i praktiken kan köpa utomlands?

Ang mac mini så är det en trevlig liten burk, men mer åt mediacenter-hållet. Vad ska du använda den till? Macbooken och Macminin har ju inte direkt samma användningsområde? Eller, rätta mig om jag har fel!
Nja är det inte typ liknande grejer under skalet? Själv använder jag mac minin till bildredigering utan problem, 100MB bildfiler inga problem, skulle dock kanske inte jobba på en mini om jag satt på en reklambyrå men då har man ju råd med värre prylar.

Nej, det var nog inte riktigt det jag tänkte på heller, utan det var snarare att en macbook köper man ju för att kunna släpa runt på... Visst funkar den nog bra att redigera vanliga bilder på så länge man inte kör lightroom med hela hårddisken och photoshoppar samtidigt.

Självklart köper jag inte för köpandets skull. Jag har länge sneglat på mac och tyckt att de går stabilt och har väldigt bra meny system. Jag tycker hela mac konceptet är kanon helt enkelt. Jag kommer använda den just så som jag använder min pc idag surfa.lyssna på musik och redigera bilder. Eventuellt åker vi över till usa nästa år om ca 1 år lång tid tills dess. Om jag nu är där och ser att det skiljer en hel del i pris så var min tanke att passa på en vass bärbar eller en snabb kub spelar inte mig någon roll.Bara jag kan redigera bilder surfa och lyssna på musik. Som jag sagt innan vet jag väldigt lite om mac. Måste man ha en speciell typ av mac för att tex redigera bilder så får jag väl köpa den. Och jag kan tänka mig att köpa den i vårat rike oxå.Att det sedan handlade om mac pro & minimac berodde på att jag tänkte på transporten.men det bästa kanske är att köpa en imack här hemma med all trygghet man får och vem vet vad dollarn står i om ett år eller vilka modeller som kommit?
/Simon

Självklart köper jag inte för köpandets skull. Jag har länge sneglat på mac och tyckt att de går stabilt och har väldigt bra meny system. Jag tycker hela mac konceptet är kanon helt enkelt. Jag kommer använda den just så som jag använder min pc idag surfa.lyssna på musik och redigera bilder. Eventuellt åker vi över till usa nästa år om ca 1 år lång tid tills dess. Om jag nu är där och ser att det skiljer en hel del i pris så var min tanke att passa på en vass bärbar eller en snabb kub spelar inte mig någon roll.Bara jag kan redigera bilder surfa och lyssna på musik. Som jag sagt innan vet jag väldigt lite om mac. Måste man ha en speciell typ av mac för att tex redigera bilder så får jag väl köpa den. Och jag kan tänka mig att köpa den i vårat rike oxå.Att det sedan handlade om mac pro & minimac berodde på att jag tänkte på transporten.men det bästa kanske är att köpa en imack här hemma med all trygghet man får och vem vet vad dollarn står i om ett år eller vilka modeller som kommit?
/Simon

Verkar som du resonerar ganska bra själv här... Sneglar själv med blanka ögon på 24" Imac, skulle inte vara fel, men det är ju inte så lite pengar tyvärr. Men angående systemet har du helt rätt, är switcher sen ett par år och kommer nog aldrig återgå...

Vilket jag också skrev - hur tydligt måste det vara? Bara bilder?

I ditt första inlägg så finns det något som påminner om att det inte är ekonomiskt försvarbart.

På forum så behöver det vara tydligt för att inte missförstånd ska uppstå. Vi kan väl i alla fall vara överens om att det inte är en bra ide att köpa Unibody maskiner från tex USA om man vill ha ett svenskt tangentbord.

Det gör det inte alls - mitt första inlägg handlar om installationsspråk. Bemöda Dig åtminstone att läsa innantill innan Du läxar upp mig. Jag börjar mer och mer tro på bilder.

Oj då sorry det var i ditt andra inlägg.

Men nu har du i alla fall förtjänat SM-medalj i att överreagera på småsaker. Ska vi börja med personangrepp också eller har inte diskussionen blivit låg nog?

M

Har det lugnat ner sig nu..he he..... Eftersom ni har övertygat mig att köpa hemma i svedala så har jag en föjld fråga. Jag har en 1 år gammal 22 tums skärm.därför känns en mini mac bättre en än komplett imac. Orkar en minimac maxutrustad med minne med bild redigering? Tror det är det enda "tunga" jobb den kommer göra. Hur är det med externa hårdiskar som man haft till pc är de bara att plugga in?

Varför skulle den inte göra det? M a o det klarar den fint såvida du inte ska jobba på den: sitta på tryckeri/reklambyrå/tidning 9 timmar/dag med ideliga deadlines.

Hårddiskarna är bara haka på om de är USB el firewire och går att läsa ifrån men att skriva till dem går nog inte pga annat filsystem men passa då på att behåll dem som backup och köp ny extern HD du formaterar rätt och lägger nya saker på (om du inte har så många så du kan lägga över allt på en och frigöra en annan som du omformaterar).

Sen behöver du macversioner av dina program, Adobes t ex, många småprogram följer med, inte helt lätt eller gratis att switcha plattform men det finns nog ingen på jorden hittils som ångrat att de gjort det.

Å så köp en logitech-mus el vad som helst för möss har aldrig varit Apples starkaste sida. Köp en ritbräda i framtiden det är bra i photoshop å inte är de så dyra heller.

Vissa programleverantörer har en vettig policy och den licens man har gäller både för PC och Mac. Till exempel Phase One och Adobe.
En del andra kräver att man köper en ny licens och menar att det är ett nytt program. Till exempel MS Office, Mind manager
Jag har valt att välja program där man får köra samma licens oavsett plattform. Bytte till exempel MindManager mot Nova Mind. Ett minst lika bra program för mindmapping.
Det gäller alltså att vara lite taktisk på långsikt så man kan stå på båda benen samtidigt om man vill.

Så om man redan har relativt nya grejer såsom skärm 2 externa hårdiskar.tagent bord ect så är det bättre än att köpa en imac.då mini macken är tillräckligt kraftfull.

Så om man redan har relativt nya grejer såsom skärm 2 externa hårdiskar.tagent bord ect så är det bättre än att köpa en imac.då mini macken är tillräckligt kraftfull.

Ja det kan vara en bra ide men tänk på att det sitter 2.5" hårddisk i dem så de är inte lika snabba som normala stationära datorer. Man kan iofs lägga Photoshops scratch-disk på en snabb FW800 drive för att råda bot på en del av det. Eller varför inte systemet och allt på en snabb extern disk.

M

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto