Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mac book
- Trådstartare Jonson
- Start datum
Flash Gordon
Aktiv medlem
Funderar på att konventera från Pc till Mac. Det jag undrar är om man kan välja språk vid installation av operativsystemet då man kanske köper datorn utomlands
/Simon
Det är värre med tangentbordet!
Melker Humala
Aktiv medlem
Funderar på att konventera från Pc till Mac. Det jag undrar är om man kan välja språk vid installation av operativsystemet då man kanske köper datorn utomlands
/Simon
Javisst kan du det. Du kan tom ändra språk i efterhand.
M
Jonson
Aktiv medlem
Det är värre med tangentbordet!
Det har du ju rätt i fan det tänkte jag inte på
går det att lösa?
Göran Larsson
Aktiv medlem
Det beror på modell och vilket tangentbord man byter från.Det går att lösa i efterhand - prata snällt med någon "mac-meck".
En MacBook Pro, t.ex. med US-tangentbord kan inte bytas till svenskt. Hålen för tangenterna är utskurna ur aluminiumskalet och det skiljer på antal tangenter och t.ex. placering av retur-tangenten (vertikal på svenska, internationella, och andra språk, medan den är horisontell på US).
Bäst att undersöka innan köp.
Jonson
Aktiv medlem
Det beror på modell och vilket tangentbord man byter från.
En MacBook Pro, t.ex. med US-tangentbord kan inte bytas till svenskt. Hålen för tangenterna är utskurna ur aluminiumskalet och det skiljer på antal tangenter och t.ex. placering av retur-tangenten (vertikal på svenska, internationella, och andra språk, medan den är horisontell på US).
Bäst att undersöka innan köp.
När man går in på svenska appel och kollar finns inte åäö
på bilden av tagentbordet där. Ibland finns åäö fast man får trycka typ shift a
för att få fram ett ä. Det var det jag hoppades på. Kanske finns svenska mac i Usa vem vet ?
Göran Larsson
Aktiv medlem
Troligtvis inte i butiker.Kanske finns svenska mac i Usa vem vet ?
Själv beställer jag mina maskiner från Apple Store och väljer US-tangentbord.
Melker Humala
Aktiv medlem
Det går att lösa i efterhand - prata snällt med någon "mac-meck".
Dock kan det äta upp vinsten av att köpa billigt utomlands, såvida Du inte accepterar små vita lappar klistade på tangenterna.
De senaste sk unibody macbookarna är ju konstruerade upp och ner så därför monteras allt i det "övre skalet". Det övre skalet innehåller ju också tangentbordet så det är på de nya modellerna MYCKET stor operation att byta. Dessutom är skalet och tangentbordet integrerat så det är en dyr del.
Kolla här tex: http://www.ifixit.com/MacBook-Parts/MacBook-Unibody-Upper-Case-Backlit/IF160-001
Melker Humala
Aktiv medlem
Jag hade ingen aaaning om att unibody svetsades samman på fabriken - jag trodde att den skruvades samman. Alltså har man lärt sig nå't idag då ;D
Hmm nu överdriver du allt. Men faktm är att botten på Unibody-maskinerna sas är locket som all göms under och tangentbordet sitter underst i chassiet. Eller snarare integrerat i chassiet.
Har kan man se hur det fungerar
http://www.ifixit.com/Teardown/MacBook-Pro-13-Inch-Unibody/814/1
Det är på ungefär samma sätt på 15 och 17 tums versionerna.
Jonson
Aktiv medlem
Hur löser du åäö då?
Troligtvis inte i butiker.Det kanske går att beställa via Apple Store i USA, precis som vi kan beställa tangentbord för andra språk på svenska Apple Store.
Själv beställer jag mina maskiner från Apple Store och väljer US-tangentbord.
Göran Larsson
Aktiv medlem
Jag har två egna layout-filer och två egna "menyradsflaggor" för tangentbordet. En motsvarar US-layout och en har åäö på ][\ och ÅÄÖ på }{|.Hur löser du åäö då?
Jag byter snabbt tangentbordslayout med tangentkombinationen Alt-Cmd-Space. Flaggan i menyraden alternerar mellan "[\]" och "ÄÖÅ" när jag väljer. De "svenska" tecken som inte dyker upp så ofta, t.ex. i idéer och Müller, skapar jag snabbt med Alt (Alt-e e och Alt-u u) oavsett vilken layout som är aktiv.
Denna metod passar mig mycket bättre än att använda svensk layout och ha []{}\| undangömda på fel tangent.
papichulo
Aktiv medlem
Hur löser du åäö då?
Det enklaste är att mappa in exempelvis å på alt+a eller liknande, man vill inte byta till svensk tgb då det mappar om precis hela tgb och blir ett helsike att hålla reda på. Problemet blir om du inte bara anv den datorn så du måste hålla både svensk och amerikansk (exempelvis) keymap i huvudet. Dock finns det mycket som är smidigt med amerikansk layout, så om du exempelvis ska använda den för att programmera med så kan det vara värt det...
Melker Humala
Aktiv medlem
Vari består överdriften?
Att jag lärt mig något, eller att det inte skulle gå att byta ut topcase och de tangenter som skiljer?
Att de skulle vara hopsvetsade såklart. Det går att byta topcase men det är ju inte ekonomiskt försvarbart. Då är det ju billigare att köpa maskinen i Sverige.
M
papichulo
Aktiv medlem
Fick en bättre idé som heter Mac mini då kan jag köpa tagentbordet här hemma.Någon som har en mini mac?
Varför denna besatthet av att köpa i utlandet? Nog för att du kanske kan tjäna några få kronor, men iaf. Ang mac mini så är det en trevlig liten burk, men mer åt mediacenter-hållet. Vad ska du använda den till? Macbooken och Macminin har ju inte direkt samma användningsområde? Eller, rätta mig om jag har fel!
Nog för att Apples service gäller worldwide, men det är fortfarande najs att bara kunna gå in och prata med den person man köpte den av, dessutom brukar dom ju prioritera sina egensålda maskiner i serviceköer och liknande.
Jonson
Aktiv medlem
Jag vet inte vad du jobbar med men 5-6 tusen är inte småkronor för mig.
Är inte besatt men jag tycker det är intressant att jämföra priser.
Kan tänka mig att köpa här hemma oxå men om man endå ska iväg så är det ju värt att kolla upp. Kan inte så mycket om mac mer än att jag tycker det är skön layout och att allt fungerar som det ska./
Är inte besatt men jag tycker det är intressant att jämföra priser.
Kan tänka mig att köpa här hemma oxå men om man endå ska iväg så är det ju värt att kolla upp. Kan inte så mycket om mac mer än att jag tycker det är skön layout och att allt fungerar som det ska./
Varför denna besatthet av att köpa i utlandet? Nog för att du kanske kan tjäna några få kronor, men iaf. Ang mac mini så är det en trevlig liten burk, men mer åt mediacenter-hållet. Vad ska du använda den till? Macbooken och Macminin har ju inte direkt samma användningsområde? Eller, rätta mig om jag har fel!
Nog för att Apples service gäller worldwide, men det är fortfarande najs att bara kunna gå in och prata med den person man köpte den av, dessutom brukar dom ju prioritera sina egensålda maskiner i serviceköer och liknande.