Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

M1 eller ZenBook

Produkter
(logga in för att koppla)

KalleCa

Medlem
Kör nu med en snart 10 år gammal mac book pro så det är hög tid för uppgradering. Vet att det är en vanlig frågeställning men jag ska försöka hålla mig till några konkreta frågor.

Funderar nu på två alternativ:

1. mac book air M1 512 GB, 8 GB

2. ASUS ZenBook S13 UX393EA 13,9" (I7 11gen, 1 TB, 16GB)

Jag förutsätter att båda kommer att fungera tillräck bra för bildredigering på ”amatörnivå”

Det som jag funderar över är följande:

alt 1: En ny arkitektur med mycket bra prestanda men också en del problem i form av haveri efter laddning via usb-hub och att ssd disken används så frekvent (som cash) att den riskerar haverera i förtid. Kanske bara rykten?

alt 2: Beprövad teknik som kanske har lite sämre prestanda (?) men som borde räcka bra för mina behov. Frågetecken här är i första hand fläktljud men också batteritid. Jag har tidigare haft några windows laptops som låtit ganska illa och där batteriet tappat sugen rätt snabbt.
Kan man hoppas på att en ASUS ZenBook av den generationen och i den prisklassen går att använda till bildredigering utan att fläkten går på högvarv (och låter illa).

Så mina konkreta frågor:

Någon som erfarenhet alt. bra trovärdiga referenser på eventuella problem med MacBook air M1.
Någon som har erfarenhet av att använda alt. 2 eller snarlik m.a.p. fläktljud och batteri.

Använder i dag Canon och Nikons gratismjukvara för redigering av bilder i RAW format. Kommer att titta närmare på Lightroom och någon mer när jag skaffat ny dator.
 
Jag lämnade PC världen i våras för en MacBook Air 16gb ram och 256 GB ssd. Min tidigare PC var en Lenovo Yoga i7 7th gen med 8 GB Ram.
Använder Lightroom och Luminar AI för bildhantering. Upplever en otrolig prestandaskillnad jämfört med PC:n. En jämförelse är att jobba med en RAW fil på M1 macen är lika snabbt som att redigera en enklare wordfil på min gamla PC. Filmar inte speciellt mycket eftersom jag tyckt att det varit för segt att hålla på och redigera men jag har testat att redigera med medföljande imovie och det går otroligt snabbt.

Har inte upplevt några som helst problem. MacBook Air är fläktlös och tyst. Använder One Drive och iCloud för lagring av mina bilder så jag behöver inte mer än 256 GB ssd. Rekommenderar att satsa på 16 GB ram istället.
 
Jag lämnade PC världen i våras för en MacBook Air 16gb ram och 256 GB ssd. Min tidigare PC var en Lenovo Yoga i7 7th gen med 8 GB Ram.
Använder Lightroom och Luminar AI för bildhantering. Upplever en otrolig prestandaskillnad jämfört med PC:n. En jämförelse är att jobba med en RAW fil på M1 macen är lika snabbt som att redigera en enklare wordfil på min gamla PC. Filmar inte speciellt mycket eftersom jag tyckt att det varit för segt att hålla på och redigera men jag har testat att redigera med medföljande imovie och det går otroligt snabbt.

Har inte upplevt några som helst problem. MacBook Air är fläktlös och tyst. Använder One Drive och iCloud för lagring av mina bilder så jag behöver inte mer än 256 GB ssd. Rekommenderar att satsa på 16 GB ram istället.

Tack för svar :)

Vet du hur mycket av dom 256 GB som används av OS och förinstallerad mjukvara? Hur mycket har man kvar till egen användning?
 
Jag valde mellan vivobook s14 (16gb ram 3200mhz, ryzen 7, 512gb nvme) och m1 mac air men gick på vivobook. Fick den för 8000 på rea så då kände jag att den extra prestandan m1 antagligen hade gett inte varit värt det.

Sen har jag förstått som att det blir hyffsat lik prestanda i bildredigering förutom när man exporterar stora batcher bilder i lightroom typ.

Jag har inte märkt något lagg eller liknande i lightroom iaf.

Videoredigering kan jag tänka mig är större skillnad i.
 
Tack för svar :)

Vet du hur mycket av dom 256 GB som används av OS och förinstallerad mjukvara? Hur mycket har man kvar till egen användning?
Det är lite svårt att tolka om vad som är vad via skivverktyget. Uppskattar att ca 15 GB är OS:et Jag har 156 gb ledigt och då har jag all förinstallerad mjukvara samt Lightroom och Luminar AI, Office 365 och Chrome och Firefox.
 
Apple Mac mini M1 här. Har inte tittat tillbaka en sekund.
Har en Xeon 12 kärnig från 2019 / 64 GB RAM med ett 2080 ti och den har inte en suck när det kommer till redigering jämfört med Mac M1.
Kan bara å det varmaste rekommendera den. Men jag hade tagit den med 16 GB. Det är samma pris, skiljer bara några tusingar har jag för mig.
 
Har en Xeon 12 kärnig från 2019 / 64 GB RAM med ett 2080 ti och den har inte en suck när det kommer till redigering jämfört med Mac M1.
In your dreams...

 
In your dreams...


Adobe *suck*

Jag kör Final Cut pro såklart. 8K redigering helt utan framedrops. :p

E: Utan proxy that is.

Hur går det om du jämför med din egen Xeon Workstation av vassare modell och en M1? Jag har båda, jag förutsätter du också har båda som jag själv har, och inte förlitar dig på random benchmarks på nätet :D
Hade det gått smidigare och bättre att editera på min Windows/Linux workstation hade jag givetvis använt den. Jag är inte masochist.
 
Är du van vid MacOS finns ingen anledning att byta till Windows. Som nämnts ovan - Ska du ha datorn länge och använda till fotoredigering gäller två saker - så mycket RAM som möjligt(16GB på MBA) och så stor disk som ekonomin tillåter. Och ja - M1 macarna är underbara maskiner att arbeta med. Jag har i mitt arbete hanterat samtliga versioner av M1 mac likväl som de flesta motsvarande maskiner på windowssidan. Och till syvende och sist så är datorn endast ett arbetsredskap och då blir det som du trivs med både effektivast och mest långlivat(bäst prisvärde). Så min rekommendation blir en MacBook Air med 16GB RAM och så stor disk som ekonomin tillåter (men minimum 512 om du ska syssla med bilder. Lycka till
 
Är du van vid MacOS finns ingen anledning att byta till Windows. Som nämnts ovan - Ska du ha datorn länge och använda till fotoredigering gäller två saker - så mycket RAM som möjligt(16GB på MBA) och så stor disk som ekonomin tillåter. Och ja - M1 macarna är underbara maskiner att arbeta med. Jag har i mitt arbete hanterat samtliga versioner av M1 mac likväl som de flesta motsvarande maskiner på windowssidan. Och till syvende och sist så är datorn endast ett arbetsredskap och då blir det som du trivs med både effektivast och mest långlivat(bäst prisvärde). Så min rekommendation blir en MacBook Air med 16GB RAM och så stor disk som ekonomin tillåter (men minimum 512 om du ska syssla med bilder. Lycka till

Jag är van med flera olika OS. Windows och Gentoo Linux kan jag väl mest och "bäst"
Apple är helt nytt för mig. Köpte några Appleprylar runt årsskiftet, för att jag kände för att lära mig något nytt. Sålde efter ett tag av en Intel MacBook i9 med all bells and whistles ganska omgående, det var inget för mig. Fläktarna lät som jetplan vid last, och köpte mig, något tveksam, en Mac mini M1 för att leka lite med. En 8 TB SSD som jag slängde in i en vagga och kopplade till.
Den i jämförelse med min Intel Xeon Workstation ca 50.000:- billigare Mac M1 sopar mattan med allt annat jag testat. I bild, film och musikproduktion.
Dessutom är den helt knäpptyst och drar knappt någon el och har en ganska jämn temp en bra bit under 50 grader. De ni :)

Det är människor som inte testat själva som skriver massa trams här i tråden.

Jag vill se den Intel-dator som editerar 8K från Canon R5 utan proxy, och h e l t utan frame drops. Finns hur mycket om detta som helst på nätet/youtube.
Gärna som håller tempen under 35-45 grader under några timmars last och utan att fläkten går bananas. Please show me :)

Sedan att mötas av något pubertalt snack om "fanboys" säger en hel del om personen i fråga. Det är bara ignorant och helt clueless.

Hade jag varit det minsta tveksam i mitt arbetsflöde hade jag helt sonika använt min Intel Workstation istället, utan tvekan. Varför skulle jag fortsätta använda en dator som presterar sämre?

Jag tycker att ARM-macarna har lite väl snålt med RAM, men det blir det väl ordning på i nästkommande generation om något år eller så. Då fläskar jag in 64 GB eller 128 GB om det är möjligt.
 
Bara för att förtydliga så är inte absolut bästa prestanda det viktigaste för mig. Jag kör i dag på en 10 år gammal mac med intel i5 och kommer säkert att uppleva ett stort lyft oavsett om jag väljer en ny generation i7, ryzen7 eller m1. Viktigare är arbetsergonomin, praktisk hantering och kostnad.

Mitt första intryck var att Mac m1 till skillnad från tidigare generationer nu låg på liknande prisnivå som motsvarande Windows maskiner. Fler kommentarer på nätet pekade på att 8 GB minne räckte p.g.a. bättre arkitektur ?. Med 16 GB drar priset iväg vilket gör att man kan komma undan billigare med en Windows maskin.

Det som talar för m1 är att den är fläklös och att den verkar ha bra batteri.
Men det finns ju en del nackdelar t.ex. att den saknar uttag för den kringutrustning jag använder i dag, vilket gör att det kommer att behövas adaptrar. Sen tycker jag inte det känns ok att t.ex. skärmen ansluts via en usbc. hur robust är den lösningen?

Med windows intel i7 eller ryzen7 får jag dom portar jag behöver och har möjlighet att välja t.ex. större skärm och hårddisk alternativt välja en enklare modell och spara lite pengar.

Vacklar fortfarande. Om det inte vore för dom två usb portarna skulle det nog bli en mac m1. Mest för att den är fläktlös och därmed är garanterat är tyst.
 
Jag har en MacBook Air m1 med 16GB RAM och 512GB disk. Det är min första mac och jag är supernöjd. Dom enda synpunkterna jag har är antalet portar är snålt samt att det inte går att utöka minne eller disk på den. Angående att ansluta bildskärm via usb-c, jag kopplar in min mac via bildskärmens usb hub och kan sedan enkelt byta mellan mac’n och PC’n. Jag tycker det är en fördel att allt går via en kabel istället för att ha en dedikerad display kabel. Mac’n stödjer 6K i 60Hz vilket räcker långt för mig.
 
Jag har en MacBook Air m1 med 16GB RAM och 512GB disk. Det är min första mac och jag är supernöjd. Dom enda synpunkterna jag har är antalet portar är snålt samt att det inte går att utöka minne eller disk på den. Angående att ansluta bildskärm via usb-c, jag kopplar in min mac via bildskärmens usb hub och kan sedan enkelt byta mellan mac’n och PC’n. Jag tycker det är en fördel att allt går via en kabel istället för att ha en dedikerad display kabel. Mac’n stödjer 6K i 60Hz vilket räcker långt för mig.

Jag är enig. Jag köpte en slags Thunderbolt-hub till min mini. Den ger mig 3 extra portar. Jag kör skärmen på en TB4-port, sedan SSD på en, Kameran på en så har jag en över.
 
Jag är ingen meganörd på datorer men mycket intresserad. Har följt nya Mac M1, har kompisar som använder M1 för krävande applikationer. Känns helt klart som ett generationsskifte med nya M1-chipet. Det lovar gott för framtiden.

Det antyds i tråden att testerna mellan processorer är ”fejkade”? Har själv Ryzen 9 sedan ett år tillbaka - efter ett utdraget letande och övervägande. AMD har ju gjort succe med sina Ryzen-processorer. I alla fall då hade Intel inte hängt med alls i utvecklingen. Jag letade efter en processor som pallade för krävande CPU-belastning och fick dessutom PCIe4 på köpet som har varit ett jättelyft. Använder den datorn till musik som bokstavligen suger CPU, kan lägga på 100 pluggar (säkert det dubbla) på mängder av spår, har aldrig hört fläkten dragit igång en enda gång. Helt suveränt.

Den nya Ryzen 9 5950X 16 core som finns med i testet, är förmodligen de bästa man köpa idag i konsumentledet innan uttalat prosegment. Den processorn sopar med stor sannolikhet banan med en två år gammal Intel när det gäller krävande program.

Med det sagt, får man tycka och heja på vad man vill, men man kan också vara korrekt i sin beskrivning tycker jag.
 
Senast ändrad:
Vacklar fortfarande. Om det inte vore för dom två usb portarna skulle det nog bli en mac m1. Mest för att den är fläktlös och därmed är garanterat är tyst.
Jag antar att du har tänkt efter om det är en laptop du vill ha.
Mycket bildredigering i fält?

Annars finns det stationära M1-mac:ar med fler kommunkationsportar än vad MacAir har.
 
Om TS har tid att invänta Apples WWDC21 den 7 juni så kanske det presenteras nya bärbara med fler portar & ännu bättre prestanda.
Det mesta tyder i alla fall på det enl Mac Rumors som brukar ha koll, sen så kommer med största sannolikhet nuvarande MacBook Air M1 finnas kvar som instegsmodell & den kanske till & med blir billigare.

Här är en länk till vad som ryktas komma...
 
Jag är ingen meganörd på datorer men mycket intresserad. Har följt nya Mac M1, har kompisar som använder M1 för krävande applikationer. Känns helt klart som ett generationsskifte med nya M1-chipet. Det lovar gott för framtiden.

Det antyds i tråden att testerna mellan processorer är ”fejkade”? Har själv Ryzen 9 sedan ett år tillbaka - efter ett utdraget letande och övervägande. AMD har ju gjort succe med sina Ryzen-processorer. I alla fall då hade Intel inte hängt med alls i utvecklingen. Jag letade efter en processor som pallade för krävande CPU-belastning och fick dessutom PCIe4 på köpet som har varit ett jättelyft. Använder den datorn till musik som bokstavligen suger CPU, kan lägga på 100 pluggar (säkert det dubbla) på mängder av spår, har aldrig hört fläkten dragit igång en enda gång. Helt suveränt.

Den nya Ryzen 9 5950X 16 core som finns med i testet, är förmodligen de bästa man köpa idag i konsumentledet innan uttalat prosegment. Den processorn sopar med stor sannolikhet banan med en två år gammal Intel när det gäller krävande program.

Med det sagt, får man tycka och heja på vad man vill, men man kan också vara korrekt i sin beskrivning tycker jag.

Helt enig.

M1 är inte på något sätt något underverk. Men med mjukvara optimerad för ARM är den oslagbar för vissa tillämpningar. Exempel det jag nämnde.
X86 känns som den nått vägens ände snart. Åtminstone i vissa sammanhang.
Snart har varenda kotte ARM, jag gissar inom fem år ungefär, om inget annat revolutionerande händer.

En parentes, gaming, kanske flest barn som pysslar med, men där ligger ARM ljusår efter, men det börjar ta sig där med om jag förstått det rätt.
 
För några år sedan bestämde min arbetsgivare att vi skulle lämna Windows och börja använda Mac:är i stället. Jag som unixmänniska tyckte väl att det var ett ganska bra beslut eftersom macos ju är baserat på Unix, och jag blev glad när jag öppnade terminslfönstret på den MacBook pro jag fick och en bash-prompter dök upp. Men där stannade likheterna med Unix, det är nedbäddst långt under allt apple-tänk i handhavande som skiljer sig väldigt mycket från Windows. Maskinen fungerade i alla fall bra och var snabb och så småningom började man vänja sig. Sen efter några år var det dags för byte av dator eftersom leasiingavtslrt gick ut på den gamla, och jag fick en MacBook sig i stället. Den kommer jag inte överens med alls. Skärmen är för det första väldigt mycket mindre och jag ser inte när det är så smått. Och prestandan är sisådär, det känns som att resa tillbaka i tiden när man försökte köra Windows 95 på en 486:a. Hos kunden jag arbetar hos har jag en HP z-book med i7-processor och trots att den är betydligt äldre än magen så är den otroligt mycket vassare.
 
ANNONS