Benjamin83
Aktiv medlem
Jag fick min Samsung 50-200 idag, fotade lite nu precis mot några hus längre bort, men det blev väldigt mörkt, nu är det ju halvmörkt ute, men borde inte kameran försöka kompensera det genom längre slutartider på automatläge?
I mörka situationer trodde jag att jag skulle bli tvungen att ställa EV ner på minus, eller exponera manuellt, vilket jag tycker är skönare med tanke på grön knapp.. =)
Men den borde väl göra bilden ljusare ändå?
Jag har valt att den ska mäta över hela bilden och histogrammet får sin topp på ungefär 5-10% in i bilden, och det finns ingenting över 50% på den..
Det är vid EV 0 och automatik alltså..
Edit: Jag tog precis 2 likadana bilder, ett med 50/1,4 och ett med 50-200.
Bägge tagna med på 50mm med programläget men inställda på bländare F4 då det är lägsta för zoomen, då ville den fasta optiken ge mig en slutartid på 0,5s medans 50-200an gav mig en tid på 1/8sek..
EV-kompensation 0
ISO 1600 på bägge, mörkt ute för F4
Som ni kan förstå så blev den fasta optikens bild överexponerad, vilket är korrekt, eftersom det är mörkt ute, men den från zoomen blev kraftigt underexponerad.. varför?
I mörka situationer trodde jag att jag skulle bli tvungen att ställa EV ner på minus, eller exponera manuellt, vilket jag tycker är skönare med tanke på grön knapp.. =)
Men den borde väl göra bilden ljusare ändå?
Jag har valt att den ska mäta över hela bilden och histogrammet får sin topp på ungefär 5-10% in i bilden, och det finns ingenting över 50% på den..
Det är vid EV 0 och automatik alltså..
Edit: Jag tog precis 2 likadana bilder, ett med 50/1,4 och ett med 50-200.
Bägge tagna med på 50mm med programläget men inställda på bländare F4 då det är lägsta för zoomen, då ville den fasta optiken ge mig en slutartid på 0,5s medans 50-200an gav mig en tid på 1/8sek..
EV-kompensation 0
ISO 1600 på bägge, mörkt ute för F4
Som ni kan förstå så blev den fasta optikens bild överexponerad, vilket är korrekt, eftersom det är mörkt ute, men den från zoomen blev kraftigt underexponerad.. varför?
Senast ändrad: