ANNONS
Annons

mörkt..

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
Jag fick min Samsung 50-200 idag, fotade lite nu precis mot några hus längre bort, men det blev väldigt mörkt, nu är det ju halvmörkt ute, men borde inte kameran försöka kompensera det genom längre slutartider på automatläge?

I mörka situationer trodde jag att jag skulle bli tvungen att ställa EV ner på minus, eller exponera manuellt, vilket jag tycker är skönare med tanke på grön knapp.. =)

Men den borde väl göra bilden ljusare ändå?

Jag har valt att den ska mäta över hela bilden och histogrammet får sin topp på ungefär 5-10% in i bilden, och det finns ingenting över 50% på den..

Det är vid EV 0 och automatik alltså..

Edit: Jag tog precis 2 likadana bilder, ett med 50/1,4 och ett med 50-200.

Bägge tagna med på 50mm med programläget men inställda på bländare F4 då det är lägsta för zoomen, då ville den fasta optiken ge mig en slutartid på 0,5s medans 50-200an gav mig en tid på 1/8sek..

EV-kompensation 0

ISO 1600 på bägge, mörkt ute för F4

Som ni kan förstå så blev den fasta optikens bild överexponerad, vilket är korrekt, eftersom det är mörkt ute, men den från zoomen blev kraftigt underexponerad.. varför?

Senast ändrad:
124 visningar och ingen som har en idé?

Frågan är alltså om ett ljussvagt objektiv gör att kamerans ljusmätningsfunktion inte fungerar?

Eller varför tror kameran att det ska vara så mörkt när jag exponerar med 50-200an?

Ibland undrar jag om kameran verkligen fattar hur mörkt det är. Tog just ett kort ut i mörkret med lite ljus från grannhuset. Väldigt mörk bild, fastän kameran ställde in 2 sek (ISO 100). Histogram långt, långt till vänster. Jag använde mitt nyinköpta 50/1,7.

Kan det vara ett problem liknande det med att fotografera helt vita eller svarta ytor - kameran försöker normalisera på något sätt...?

oskard skrev:
Ibland undrar jag om kameran verkligen fattar hur mörkt det är. Tog just ett kort ut i mörkret med lite ljus från grannhuset. Väldigt mörk bild, fastän kameran ställde in 2 sek (ISO 100). Histogram långt, långt till vänster. Jag använde mitt nyinköpta 50/1,7.

Kan det vara ett problem liknande det med att fotografera helt vita eller svarta ytor - kameran försöker normalisera på något sätt...?

Precis, det verkar som att kameran tappar sin mätförmåga i svagt ljus eller ljussvag optik, inte så konstigt att 50/1,4 fortfarande klarade av mätningen kanske..

När jag försöker använda 50-200an i mörka situationer på Program eller gröna läget, så blir det alltså alldeles för mörkt.. den förstår inte vad den ska göra..

Och både slutartiden och bländarvärdet i sökaren blinkar hela tiden, men slutartiden stannar på 1/8 om den inte lyckas mäta, precis som att det är en standard den har om den inte kan mäta.

I ljusa situiationer ger bägge objektiven samma exponeringsresultat vilket är rätt.

Så i ljusa situationer gör den som den borde, underexponerar lite grann.

men i mörka så envisas den med att underexponera sjukt mkt..

hmm nu när du säger det så kan jag sägaat tjag var me dom en liknande grej häromdan. jag skulle fota inuti universitetshuset här i uppsala. stora, gamla lokaler, bara ljus från fönster och ett fåtal "gatlyktor" som står i trappan, körde med stativ och bl. 8 i Av läget. bilderna blev då väldigt mörka trots att kameran borde ha velat kompenserar upp ljuset med en längre slutartid.....

Jag undrar om ni inte helt enkelt kräver mer av mätaren än den klarar. På en äldre analog kamera går i alla fall gränsen vid EV 0 för ett f/1,4-objektiv med flerfältsmätning vid ISO 100. Höjer vi då känsligheten till ISO 1600 hamnar följaktligen gränsen vid EV 4 (t ex f/4, 1 s). Använder vi vidare en f/4-glugg fångar denna bara in en åttondel så mycket ljus, vilket naturligtvis sänker mätarens känslighet så att vi i stannar vid EV 7 (f/4, 1/8 s) om vi förenklar och antar att mätaren är helt neutral visavi de vinklar som olika f-tal har (vilket jag i o f s är lite tveksam till).

Specifikationerna för centrum- och spotmätning framgår inte men verkar ligga något steg högre när jag provar. I mitt fall stannar emellertid inte mätaren upp när den börjar blinka utan fortsätter och mäter upp allt längre tider ner till 30 s (eftersom den varningsblinkar så utgår jag ifrån att mätvärdet dock inte är att lita på).

Efter vad jag kunde finna vid en snabbkoll på nätet så börjar mätområdet på EV 0 med f/1,4 och ISO 100 även med nya K10D (sid 223 i den nedladdningsbara engelska manualen).

Jag har funderat lite på det här och insett att det faktiskt är beckmörkt ute. varför skall då bilderna bli ljusa? "Problemet" liger nog lite i ögats anpassningsförmåga. Efter en stund i mörkret har ögat anpassat sig, men kameran kör på som vanligt.

oskard skrev:
Jag har funderat lite på det här och insett att det faktiskt är beckmörkt ute. varför skall då bilderna bli ljusa? "Problemet" liger nog lite i ögats anpassningsförmåga. Efter en stund i mörkret har ögat anpassat sig, men kameran kör på som vanligt.

Bilderna ska inte bli jätteljusa när det är mörkt, men kameran ska ju tro det.. den vet ju inte när det är rätt att det är mörkt eller ljust, eller hur?

Pupillen skrev:
Jag undrar om ni inte helt enkelt kräver mer av mätaren än den klarar. På en äldre analog kamera går i alla fall gränsen vid EV 0 för ett f/1,4-objektiv med flerfältsmätning vid ISO 100. Höjer vi då känsligheten till ISO 1600 hamnar följaktligen gränsen vid EV 4 (t ex f/4, 1 s). Använder vi vidare en f/4-glugg fångar denna bara in en åttondel så mycket ljus, vilket naturligtvis sänker mätarens känslighet så att vi i stannar vid EV 7 (f/4, 1/8 s) om vi förenklar och antar att mätaren är helt neutral visavi de vinklar som olika f-tal har (vilket jag i o f s är lite tveksam till).

Specifikationerna för centrum- och spotmätning framgår inte men verkar ligga något steg högre när jag provar. I mitt fall stannar emellertid inte mätaren upp när den börjar blinka utan fortsätter och mäter upp allt längre tider ner till 30 s (eftersom den varningsblinkar så utgår jag ifrån att mätvärdet dock inte är att lita på).

Efter vad jag kunde finna vid en snabbkoll på nätet så börjar mätområdet på EV 0 med f/1,4 och ISO 100 även med nya K10D (sid 223 i den nedladdningsbara engelska manualen).

Ok, men det låter ju logiskt isf.

min K10D stannade ju vid 1/8sek på F4 ISO 1600
med bägge objektiven.

Så det är helt enkelt så att är det mörkare än så(det blinkar), så får man själv räkna ut tiderna..

Jag kan oxå läsa det i manualen nu, men jag visste inte vad EV 0 - EV 21 betydde..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar